... واین هفت طلایی

تعریف رفتارهای سالم و حالت‌های روحی نرمال امروز دیگر برای همه مشخص و معین است. همه افراد جامعه به واسطه تجربیاتی که در خلال زندگی‌ اجتماعی‌شان کسب کرده‌اند، می‌توانند رفتارهای بد را از خوب تمیز دهند. در این میان بعضی از عکس‌العمل‌ها و شیوه‌های برخوردی وجود دارند که به ظاهر تعبیری منفی از آنها شده و باعث قضاوت‌های ناشیانه اطرافیان می‌شود. این درحالی‌است که در پس بسیاری از آنها نشانه های مثبت سلامت روانی وجود دارد که دیگران از آن بی‌خبرند.

خشونت
خشم نوعی وضعیت روانی است که معمولا از نظر همه افراد عکس‌المعلی منفی بوده و هیچ‌کس توجیح منطقی برای مثبت بودن آن ندارد. در هر وضعیتی، ابراز خشونت باعث آزردگی خاطر دیگران شده و برداشت بدی از شخصیت فرد را به اطرافیان القا می‌کند. اما واقعیت این است که اگر فرد ناراحتی‌های وجودش را در خود نگه داشته و عصبانیتش را از ترس قضاوت افراد بروز ندهد، دچار حالت‌های روحی بدی مانند افسردگی می‌شود. مسئله مهمی اما این است که افراد یاد بگیرند به جای فریاد زدن و رفتارهای غیرقابل جبران در حین عصبانیت، درباره موضوع صحبت کنند که به این ترتیب تخلیه شوند.
سرگشتگی
برای همه افراد در زندگی‌شان ممکن است زمان‌هایی پیش بیاید که به هر دلیلی دچار سردرگمی و سرگشتگی شوند. مثلا به دنبال تغییر شغل خود مدتی را در بی‌خبری از آینده کاری‌شان به سر برده و پریشان به سمت کارهای مختلف چنگ بزنند تا بالاخره راهی پیدا شود. واقعیت اما این است که زمانی‌که یک فرد در حین سفر راه را گم می‌کند، حواسش را بیشتر جمع کرده و تمام جرئیات اطراف را می‌بیند تا بتواند بهترین راه رسیدن به مقصد را پیدا کند. در مورد زندگی هم روند داستان از همین قرار است. اگر از دوران‌های سرگشتگی به این صورت تعبیر شود، دیگر نه جای ناراحتی دارد، نه افسوس، بلکه موقعیتی می‌شود برای دیدن بهتر آن‌ چیزهایی که در جریان است و رسیدن به نتیجه بهتر.
گریستن
گریه کردن و اشک ریختن هم مانند خشونت و عصبانیت یک حالت روحی است که معمولا تعبیر منفی از آن می‌شود. افرادی را که همواره در تمامی شرایط در حال گریه هستند را اگر کنار بگذاریم، اشک ریختن در موقیعت‌هایی که باید، عکی‌المعل طبیعی انسان‌ها نسبت به جریانات زندگی است. علاوه بر این‌که باعث تخلیه روحی و روانی می‌شود، دیگران هم متوجه می‌شوند که فرد نسبت به اتفاقات در حال جریان آگاهی داشته و از سلامت روحی و روانی برخوردار است.
گوشه‌نشینی
تعبیر همه افراد ار تنهایی و گوشه‌نشینی اسن است که فرد مبتنلابه بیماری افسردگی شده است و باید سریعا به روان‌شناس مراجعه کند. مسلما افرادی که در تمام طول روز و حتی هفته‌های و ماه‌ها علاقه‌ای به برقراری ارتباط با اطرافیان خود ندارند، این نگرانی را ایجاد می‌کنند که دچار افسردگی شده‌اند. شکی نیست انسان‌ها به عنوان موجوداتی اجتماعی باید با اطرافیان خود ارتباط برقرار کرده و معاشرت کنند در این میان اما لازم است زمان‌هایی را هم با خود خلوت کرده و شرایط و وضعیت زندگی‌شان را بررسی کنند. کشف و شهودهای بسیاری از هنرمندان بزرگ، نویسندگان و متفکران دنیا از این گوشه‌نشینی‌ها حاصل شده است.
نشنیدن
طبیعتا همه آدم‌ها انتظار دارند وقتی با فردی صحبت می‌کنند به همه حرف‌های او گوش داده و به هر آنچه به زبان می‌آورد، جامه عمل بپوشانند. در مقابل اگر چانچه فردی سرپیچی کرده و به حرف گوش ندهد، قضاوت اشتباهی در موردش می‌کنند. واقعیت اما این است که افراد برای کمک گرفتن از یکدیگر و شنیدن توصیه‌های اطرافیان آماده هستند، اما این آمادگی به این معنا نیست که عقل و منطق خود را کنار گذاشته و تمام و کمال حرف طرف مقابل را اجرا کنند. این‌که فرد از دیگران راهنمایی بگیرد بسیار خوب است، اما باید در نهایت بر اساس شرایط خود تصمیم بگیرد؛ این‌جاست که نشنیدن‌ها مثبت معنی می‌شود.
شکستن قانون‌ها
قرار نیست قانون حاکم بر کشور و جامعه خود را شکسته و شروع به مخالفت کنید، اما گاهی در زندگی‌ افراد دچار ترس و وحشتی هستند که جلوی پیشرفت‌شان‌ را می‌گیرد. گاهی شکستن قوانینی که فرد برای خودش تعریف کرده است، می‌تواند عاملی برای پیشرفتش محسوب شود. مثلا این‌که فرد بر اساس قانون نامشخصی معتقد است در ورزش شنا نمی‌تواند موفق شود. اگر جرات به خرج داده و این قانون را زیر پا بگذارد، بدون شک مسیر موفقیت را پیموده است. رزا پارکس، گاندی، جان لنون و مارتین لوتر هم چنین کردند که نام‌شان به خاطر شجاعت‌شان امروز بر سر زبان‌هاست.
متناسب نبودن
تناسب اندام یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که همه افراد معمولا به دنبال آن بوده و خود را به هر دری می‌زنند که روی خط فرم بمانند. از دیدگاه اطرافیان هم معمولا آن‌هایی که حواس‌شان به تغذیه‌ بوده و برای حفظ تناسب تلاش می‌کنند، قابل تقدیرند. اما این نباید به این معنا باشد که اگر فردی تناسب اندام ندارد، پس دلیلی هم برای محبوب بودنش نیست. خلاقیت، طرز تفکر، رفتار خوب و بسیاری فاکتورهای دیگر اخلاقی هستند که می‌توان به کمک آنها محبوبیت ایجاد کرد. برای شنیدن تعریف و تمجید دیگران تناسب اندام تنها راه چاره نیست!

صدف فاطمی

  پنجره خلاقیت

  Elnur Naghinezhad

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه دانش‌آموزان و دانش‌جویان | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی

  کار | ایده | کسب وکار | موفقیت | درآمد | پول | زمان | مدیریت | زندگی