تعداد زیادی از ما ایرانی ‌ها دو شغله هستیم تا بتوانیم از عهده خرج و مخارج زندگی برآییم یا پول بیشتری پس ‌انداز کنیم. شما هم از این دسته هستید؟ اگر اینطور است، حسابی مراقب باشید. چون در ساعت انجام کار دوم از نظر جسمی و فکری بسیار خسته هستید و این مسئله موجب استرس بسیار بیشتری در محل‌ کار و خانه می‌شود. در زیر 10 نکته عالی برای راحت‌تر کردن شغل دوم برایتان عنوان می‌کنیم.

1. کاری متفاوت یا حتی سرگرم ‌کننده انجام دهید.

مثلاً اگر همه روز را پشت میز در اداره می‌نشینید، شب‌ها از نشستن پشت کامپیوتر خودداری کنید. اگر بتوانید کار دومتان را به علایقتان مرتبط کنید خیلی بهتر خواهد بود.

2. استرستان را دور بریزید.

اکثر کارها تاحدی با استرس توام هستند اما اگر استرس شغل اولتان حسابی دیوانه ‌تان کرده است، به هیچ وجه برای شب‌ هایتان کاری را انتخاب نکنید که استرس‌ زا باشد. مسئولیت دوم را همیشه با احتیاط قبول کنید. شاید ترفیع به منزله بالا رفتن حقوقتان باشد اما اگر استرستان را غیرقابل‌ تحمل کند اصلاً ارزشش را ندارد.

3. برای قبول شغل دوم محتاطانه قدم بردارید.

به رئیستان بگویید یا نگویید؟ ممکن است خیلی سر این مسئله با خودتان کلنجار بروید. از طرفی دوست ندارید رئیستان تصور کند که کار دوم باعث می‌شود نتوانید کار اولتان را به خوبی انجام دهید و از یک طرف دیگر هم دوست دارید رئیستان درک کند که چرا محبور هستید درست راس ساعت 5 محل کار را ترک کنید.

وقتی می‌خواهید یک کار دوم برای خودتان اختیار کنید باید خیلی دقت کنید. بعضی از کارفرماها اجازه نمی‌دهند که برای شب‌هایتان کاری را انتخاب کنید که به‌ن حوی مربوط به کار روزتان باشد و بعضی از کافرماها کلاً اجازه کار دوم به کارمندانشان نمی‌دهند. پس اگر تردید دارید حتماً از رئیستان سوال کنید. اینجا صداقت بهترین سیاست است.

4. یک رئیس انعطاف‌پذیر پیدا کنید.

مطمئناً کار تمام وقتتان اولویت دارد. بنابراین اگر برای داشتن عملکرد خوب برای کار اول نیاز به استراحت دارید، بهتر است با کارفرمای کار دومتان صادق باشید. با اینکه کارها و شرکت‌های کوچکتر ممکن است موقعیت شما را بیشتر درک کنند اما ممکن است تسهیلات لازم برای کارکنانشان نداشته باشند. درمقابل شرکت‌های زنجیره‌ ای برنامه‌ریزی بسیار انعطاف ‌پذیری دارند مخصوصاً اگر بتوانند کارمندان را شیفت ‌بندی کنند.

5. ببینید چقدر پول بیشتر نیاز دارید.

قبل از گرفتن کار دوم، ببینید ماهانه به چه مقدار پول بیشتر نیاز دارید و فقط تعداد ساعتی کار کنید که آن مقدار پول را کسب کنید. اگر می‌توانید درآمد اضافه‌ تان را برای یک کار ملموس مثل پرداخت قبوض یا پر کرن یک حساب پس‌ انداز اختصاص دهید. دیدن نتیجه کار راه را برایتان آسان‌تر می‌کند.

6. وقت استراحت داشته باشید.

قرار نیست کسی 24 ساعت شبانه‌ روز را کار کند. حتماً هر هفته یک شب و روز کامل را استراحت کنید. و اگر احساس کردید که به‌ خاطر کار زیاد از روابط اجتماعیتان باز مانده‌اید، یادتان باشد که پولی را که ممکن بود صرف خوشگذرانی الکی هدر دهید را پس ‌انداز می‌کنید.

7. روابطتان را نادیده نگیرید.

کار شب استرس زیادی به شما وارد می‌ کند اما ممکن است استرس و فشاری که به روابطتان وارد می‌شود خیلی بیشتر باشد. حتماً قبل از گرفتن کار دوم با همسرتان مشورت کنید و از نظر و احساس او در این‌ باره باخبر شوید. دقت کنید که کار زیاد نباید شما را از اجتماع و عزیزانتان دور کند چون ممکن است بعد از مدتی ببینید که دیگر هیچ دوستی اطرافتان نمانده است. پیدا کردن یک راه برای درآوردن پول بیشتر خیلی راحت‌تر از پیدا کردن یک دوست خوب است.

8. مراقبت مالیات باشید.

اگر ساعات محدودی کار کنید، درآمد دومتان از چشم دولت دور نخواهد ماند. پس برنامه ریزی کنید که مبلغی را برای این منظور از حقوقتان کنار بگذارید. حتی می‌توانید این مبلغ را در یک حساب پس ‌انداز کنید.

9. مراقبت سلامتتان باشید.

نمی‌خواهید درمورد سبک‌های سالم زندگی در اینجا توصیح کنید. اما خستگی بیشتری که به‌ خاطر کار دوم نصیبتان می‌شود، تاثیر سبک ناسالم زندگی را دوچندان خواهد کرد. وقتی دوشغله باشید، مطمئناً خوابتان کمتر از مقداری است که بدنتان نیاز دارد. غذا خوردنتان هم سریع‌تر و ناسالم‌تر خواهد بود.

همچنین ممکن است وسوسه شوید برای بیدار ماندن کافئین بیشتری مصرف کنید. اگر برایتان مقدور باشد، کمی ورزش کردن، یک رژیم غذای متوازن و حداقل شش ساعت خواب توانایی عالی برای شغل دوم به شما می‌دهد.

10. بدانید کی دست بکشید.

همیشه راهکاری برای خاتمه کار داشته باشید مگر اینکه برای برآوردن یکسری نیازهای خود مجبور به انجام هر دو کار باشید. یک راهکار خوب این است که مثلاً برای یک سال یا شش ماه یک شغل دوم بگیرید و بعد شغل دومتان را عوض کنید. یاد گرفتن کارهای جدید و آشنا شدن با افراد مختلف می‌تواند لذت‌بخش هم باشد.

یک نکته خیلی زیبا درمورد کار دوم این است که یاد می‌گیرید قدر وقت آزادتان را بیشتر بفهمید و از آن بهترین استفاده را ببرید.

شما هم با مشکلات ناشی از کار دوم دست ‌و‌ پنجه نرم کرده‌اید؟ تجربیاتتان را با ما درمیان بگذارید.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون کاریابی و تقاضای استخدام | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های ضروری مدیران

  10 | نکته | عالی | برای | افرادی | که | شغل | دوم | دارند