در دنياي امروز همگي آنقدر گرفتار روزمره‌گي‌ها هستيم كه زماني براي انديشيدن به آينده و برنامه‌ريزي و تلاش براي ساختن آن نداريم. براي اينكه بتوانيم در شغل‌مان پيشرفت كنيم ۵ راه ساده اما كاربردي را به شما پيشنهاد مي‌دهيم:
۱- آگاهي از دنياي اطراف‌تان و تعامل با آن: اينكه كسب‌وكار سازمان محل كارتان در واقع چيست، چطور كار مي‌كند و چطور پول درمي‌آورد و البته چطور مي‌شود در آن رشد عمودي و افقي داشت، باعث مي‌شود تلاش‌هايتان براي ارتقا به كاري كه واقعا ارزش دارد، متمركزتر باشد كه اين خود كليد اصلي موفقيت در هر كاري است. البته تنها آگاهي كافي نيست؛ شما بايد با ديگران ـ رئيس و همكاران‌ مستقيم و حتي همكاران بخش‌هاي ديگر سازمان ـ در ارتباط باشيد. شبكه‌سازي حرفه‌اي را ياد بگيريد!
۲- در برنامه زماني‌تان جاي خالي هم بگذاريد: زمان، محدودترين سرمايه ما انسان‌هاست. بنابراين مهم است روي چيزهاي درست صرفش كنيم. بنابراين بايد بين كارها لحظاتي توقف كنيم و از خودمان بپرسيم: «آيا دارم كار درست را انجام مي‌دهم؟»
۳- در حوزه‌هاي كاري غيرمرتبط با شغل اصلي‌تان تجربه كسب كنيد: همه سازمان‌ها فعاليت‌ها و پروژه‌هايي دارند كه تمام سازمان را درگير خود مي‌كنند؛ چيزهايي مثل بودجه‌ريزي سالانه يا پروژه‌هاي تحول سازماني، آنها را پيدا كنيد و تلاش كنيد در آنها مشاركت كنيد تا هم با كار ساير بخش‌هاي سازمان بيشتر آشنا شويد، هم دانش و مهارت‌‌هاي جديد كسب كنيد، شبكه حرفه‌اي‌تان را گسترده‌تر و البته جهت‌گيري‌هاي آينده سازمان را كشف كنيد.
۴- به كارتان ديد استراتژيك داشته باشيد: فرقي نداريد در چه سطحي از سازمان و در چه شغلي مشغول به فعاليت هستيد، همين كه اينجا هستيد، يعني سازمان به شما نياز دارد! استراتژي يعني «چه چيزي» بايد انجام شود با يك نگاه جامع‌نگر و بلندمدت؛ یعنی چه مسائل و مشكلاتي را مي‌توانيد حل كنيد؟ ديگران ـ رقبا، همكاران و حتي سازمان‌هاي غيرمرتبط با حوزه كاري شما ـ چه مي‌كنند تا آن مسائل و مشكلات را حل كنند؟ چه چيزي را مي‌شود بهتر كرد؟ حالا وقت اقدام است.
۵- در خارج سازمان هم تجربه كسب كنيد: براي كسب دانش و مهارت جديد و بهتر كردن برند شخصي‌تان چه مي‌كنيد؟ سخنراني كنيد، مقاله منتشر كنيد، وبلاگ بنويسيد و تدريس كنيد. در پروژه‌هاي خارج سازمان مشاركت كنيد. سعي كنيد هميشه رزومه‌تان با ديروز تفاوتي داشته باشد. شبكه حرفه‌اي‌تان را گسترش دهيد و به‌دنبال فرصت‌هاي جديد براي خود و سازمان‌تان بگرديد. و البته به‌وقتش سازمان را از اين «منِ»‌ بهتر هم باخبر كنيد!

  بیزنیوز

  خلیل رضوی

  گلچین اخبار روز ایران و جهان | آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق

  روش | ارتقای | شغلی