یکی از بهترین گزینه هایی که می تواند برای کسب پول و سرمایه مورد استفاده قرار بگیرد، خود اشتغالی به عنوان یک کارآفرین است. البته ادامه فعالیت و افزایش بهره وری از این طریق نیز چالش برانگیز و دشوار است. به ویژه زمانی که باید انگیزه های لازم برای انجام فعالیت های مختلف کسب و کارتان را در خود ایجاد کنید این مساله بیش از پیش نمود پیدا می کند. در ادامه این مطلب برخی از ایده ها و نکته های ساده که می تواند در انجام بهتر وظایف و مدیریت کسب و کارهای شخصی سودمند باشند را معرفی می کنیم.

خودشناسی

اطلاع و شناسایی توانایی های فردی می تواند به انجام هرچه بهتر فعالیت های کاری کمک کند. به عنوان مثال دانستن این مساله که در چه ساعاتی از شبانه روز می توانید بیشترین بازدهی و فعالیت را داشته باشید در این زمینه بسیار مهم است. ممکن است در ساعات اولیه صبح و یا شب از تمرکز بیشتری برای انجام امور کاری خود نسبت به بعد از ظهرها برخوردار باشید. بنابراین می توانید برنامه های سخت کاری خود را بر این اساس تنظیم کرده و در ساعات دیگر کارهای سبک تر مانند قرارهای ملاقات را تنظیم کنید. پس به عادات و رفتارهای خود توجه کرده و زمان هایی که بیشترین تاثیر گذاری را برای انجام فعالیت های کاری دارید، انتخاب کنید.

اختصاص زمانی برای تمرکز کردن

مطالعات اخیر در زمینه بررسی روانشناختی نشان داده است که تمرکزی دقیق طی مدت زمان چهار ساعت می تواند به اثربخشی و بهره وری بیشتر منجر می شود. پس اگر از امکانات و ظرفیت های لازم برخوردار هستید، قبل از انجام وظایف و امور دشوار و خاص، زمانی را به تمرکز کردن در رابطه با چگونگی انجام آنها اختصاص دهید. البته اختصاص زمانی جهار ساعته برای این کار ضروری نیست و مدت زمانی بسیار کمتر نیز می تواند تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد. پس از کسب تمرکز لازم کارها و وظایف مهم و ضروری خود را انجام داده و بی جهت تمرکز خود را برای پاسخ دادن به ایمیل های غیر ضروری و جستجو در فضای وب از بین نبرید.

اختصاص مکانی مشخص برای انجام امور کاری

افراد کارآفرین و خود اشتغال بسیاری هستند که از اداره و یا دفتر کار مشخص مانند آنچه که در شرکت ها شاهد هستیم، برخوردار نیستند. با این حال فضای کاری می تواند تفاوت بزرگی را در میزان بهره وری ایجاد کند. اگر یک گوشه از خانه خود، یکی از اتاق های آن و یا حتی مکانی خارج از خانه را برای مکان کار خود انتخاب کنید فرق چندانی نمی کند، بلکه باید مکان انتخاب شده معادل با واژه کار و کار کردن باشد و این حس را در شما ایجاد کند. بدین ترتیب می توانید بهره وری خود را افزایش دهید.

اختصاص زمانی برای استراحت و کسب آرامش

همه چیز زندگی در کار کردن خلاصه نمی شود، پس باید زمانی را به انجام امور شخصی خود اختصاص دهید. استراحت نقش موثری در کسب انرژی و بازگشت تمرکز دارد. مسلما کار کردن بی وقفه و زیاد در بسیاری از موارد نه تنها نتایج مثبتی را به همراه ندارد بلکه با افزایش استرس و نگرانی از میزان بازدهی و خلاقیت افراد نیز می کاهد. اختصاص زمانی برای انجام تفریحات مورد علاقه مانند مطالعه، ورزش، تماشای تلویزیون، تمرین های یوگا و ... می تواند بسیار مفید باشد. حتی اختصاص مدت زمانی نیم ساعته برای استراحت و یا خواب شبانه خوب می تواند بهره وری فردی را افزایش دهد.

نه گفتن را بیاموزید

آموختن نه گفتن می تواند شما را از انجام بسیاری از کارهای غیر ضروری و خسته کننده رهایی بخشد. وظایف کاری، درخواست ها و مطالبات را در زمان خود به دقت مورد ارزیابی قرار داده و زمانی که نمی توانید کاری را انجام دهید، به آن نه بگویید. پس به جای آنکه که کار کم اهمیتی را در برنامه کاری خود قرار دهید و برنامه ریزی خود را با مشکل مواجه سازید، به آن پاسخ منفی بدهید. شما باید تمرکز خود را بر انجام وظایف کسب و کارتان معطوف کرده و از انجام کارهای غیر ضروری پرهیز کنید. زمانی را برای بررسی اینکه انجام چه کارهایی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که می دانید چه زمانی باید نه بگویید.

  کارستان

  علیرضا رضوی

  5 | نکته | مهم | افزایش | بهره‌وری | برای | کارآفرینان