بررسی روابط تجاری موفق و ناموفق نهایتاً ما را به سمت لیست قواعد کلی و آموزه های اساسی زیر هدایت می کند.

1- پیش از انتخاب شریک موقعیت خود را به خوبی بررسی کرده و جایگاهتان را دریابید

زمانیکه در کنار دیگران هستید مواضع خود را معین کنید. از سوی دیگر می بایست از مواضع طرف مقابل هم مطلع گردید . سپس توجه و تمرکز خو را بر روی کلیدی ترین مشکلات موجود در کار منعطف نموده و بعد هم گروههای متخصصی که در انجام کار مورد نظر تبحر خاص دارند را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

2- بدانید با چه کسی معامله می کنید

همه ی شرکا یکی نیستند بنابراین همه آنها را به یک چشم نگاه نکنید. یکی از محققان معظم در زمنیه "کار و تجارت" با نام "جان الکینگتون" تئوری جالب و در عین حال کارامدی را در این زمینه معرفی می کند. این فرضیه در زمینه ی گونه شناسی شرکا مطرح می گردد. او آنها را به گروهای کوسه ماهی، گاوماهی، شیر دریایی، و دلفین ها تقسیم بندی می نماید. کوسه ها همیشه آماده ی حمله کردن هستند، آنها به راحتی می توانند بوی خون و ضعف را از کیلومتر ها دورتر تشخیص دهند. گاو ماهی ها از ترس طرف مقابل سوء استفاده می کنند تا قدرت و هیبت خود را تحکیم نمایند. شیرهای دریایی محافظه کار هستند و بیشتر روی مسائلی مانور می دهند که در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند. دلفین ها با هوش، خلاق هستند و می توانند در دفع کوسه ها کمک کنند. نتیجه ای که از نظریه ی فوق می توان گرفت این است که کار کردن با برخی از افراد راحت تر از سایرین است. به شما پیشنهاد می کنیم که تا می توانید خودتان را از گروههای خطرزا مثل کوسه ها دور نگه دارید.

3- صبر داشته باشد

اگر می خواهید از این مقاله تنها یک درس بگیرید ما به شما پیشنهاد می کنیم که همین گزینه را انتخاب کنید. بنای اعتماد و اطمینان با گذشت زمان شکل می گیرد. ممکن است سال ها طول بکشد. همانطور که "دیو مک لاین" تحلیلگر تجاری معتقد است: "سعی کنید تا جایی که می توانید به روابط بلند مدت خود استحکام بخشیده و آنها را تقویت نمایید".

4- از فرهنگ و ارزش های طرف مقابل با خبر شوید

طی تحقیقاتی که داشتم به شخصی برخورد کردم که فقط 6 ماه بر روی فرهنگ توده ای خاص کار می کرد تا نهایتاً تصمیم بگیرد که آیا می تواند با آنها وارد رابطه تجاری بشود یا خیر. تفاوت چشمگیری میان ارگانهایی که تنها به دنبال سود بیشتر هستند و آن دسته ای که فقط در پی افزایش منافع فردی نیستند وجود دارد. شاید برای رسیدن به موفقیت های بیشتر لازم باشد به فرهنگ های دیگر هم مسلط شویم اما مطمئن باشید که این کار نشدنی نیست. ما حتی یاد گیری زبانهای دیگر را هم به شما پیشنهاد می کنیم.

5- اهداف عملی برای خود برگزینید

اهداف میان شرکا باید با دقت توسعه داده شده و معین گردد. هر دو طرف می بایست طبق مسائل محیطی به پیشرفت برسند و لزوماً به هسته ی اصلی تجارت نیز مرتبط باشند. در ابتدا راه اهداف دست یافتنی کوتاه مدت تعیین کرده، به آنها برسید و سپس آنها را گسترش دهید. هیچ گاه در حضور جمع قولها و وعده وعیدهایی ندهید که بعداً نتوانید به آنها عمل کنید.

6- رهبران با قدرت انتخاب کنید

هر سیستم موفق برای عملی کردن پروژه ها و حفظ روابط با سایرین نیاز به یک رهبران اجرایی توانا دارد. برای تثبیت کردن هر چه بیشتر موفقیت ها لازم است مدیرانی را جهت مواقع بحرانی تربیت و آماده سازید تا در مواقع ضرری به کمک شما بیایند.

7- بزرگ فکر کنید اما گام های کوچک بردارید

زنجیره ای کردن خدمات و حمصولات ایده ی خوبی به شمار می رود، اما هدفی نیست که بتوانید آنرا یکشبه عملی کنید. برنامه های آموزشی شبیه سازی شده ی پرواز موقعیتی را فراهم می کند که خلبان آماتور بتواند هر گونه حدس و گمانی را تست کند، خود را در شرایط بحرانی قرار دهد و به طور کلی راندمان و کیفیت کار خود ارتقا بخشد. در زمینه ی کاری هم پیش از هر چیز باید اعتماد بوجود آورد و به مرور زمان با آزمایش و امتحان های گسترده، اساس ارتباط وسیع تر برای شراکت را پی ریزی نمود.

8- کلیه ی روابط را هماهنگ کنید

زمانی که نابهنگام به یکی از طرفین احساس غلبه و ظفر دست می دهد، حتی بزرگترین روابط شراکتی به سرعت فاسد شده و از بین می رودند. نمی توانید انتضار داشته باشید که همانطور که خودتان در مورد مسئله ای خاص می کنید، طرف مقابل هم با دید شما به قضیه نگاه کند. در مورد هیچ مسئله ای تا زمانیکه به یک منبع موثق دست پیدا نکرده اید، صحبت نکنید. این امر کمک شایان ذکری در هماهنگ کردن شما با سایرین می کند.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | دانستنی‌های مهم بازرگانی | مهارت‌های ضروری مدیران | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام

  8 | آموزه | ی | اکتسابی | در | شراکتهای | تجاری