میـهـمانـی دادن و میـهـمـانـی رفـتـن نـیـز بـنوبه خود واجد
آداب و اصول اساسی ست که می بایست به دقت رعایت
گـردند تـا اوقــات مــفـرح، بــی خطر و بیاد ماندنی هم برای
میزبان و هم میهمانان فراهم آید.

وظایف و مسئولیتهای میزبان

1- نخست مناسبت میهمانی خود را برای خودتان روشن سازید. و از تصمیم خود مطمئن گردید.، جشن تولد، جشن فارغ التحصیلی، گود بای پارتی و ...

2- اکنون تیپ میهمانی خود را مشخص سازید: غیر رسمی (خودمانی) و یا رسمی.

3- مکان، تاریخ دقیق، ساعت آغاز و پایان زمان مهمانی را مشخص کنید. بهتر است میهمانی خود را شب جمعه و یا شب ایام تعطیل برگزار کنید.

4- از یک ماه مانده به روز مهمانی برای میهمانیهای رسمی ( و یا 2 هفته مانده برای مهمانیهای غیر رسمی) فهرست کسانی را که مایلید به مهمانی خود دعوت کنید  تهیه کنید.

5- سپس حداقل یک هفته مانده به میهمانی رسما میهمانان خود را از طریق تلفن و یا حضورا دعوت کنید. حتما این کار را مستقیما انجام دهید و انجام آن را به عهده فرد دیگری نگذارید. با این کار هم به میهمان خود احترام گذاشته اید و هم اینکه از مطلع گشتن وی یقین حاصل کرده اید. تاریخ دقیق، نشانی و شماره تلفن دقیق محل میهمانی و ساعت آغاز و پایان قطعی آن را به اطلاعشان برسانید.

6- به میهمانان خود بگویید که آیا آنها مجاز به آوردن دوستان و یا همراه نیز میباشند یا خیر. به میهمانان خود متذکر شوید هرگاه خواستند کسی را همراه خود بیاورند حتما شما را از قبل در جریان  امر قرار دهند تا شما آمادگی پذیرایی از میهمانان خارج از فهرست را داشته باشید.

نکته:در تعیین تعداد میهمانان خود حتما وسعت و گنجایش منزل خود را لحاظ کنید تا میهمانان فضای کافی برای راحت بودن در اختیار داشته باشند.

نکته: یکی دیگر از فاکتورهای تعین کننده تعداد میهمانان بودجه شماست. همیشه مطابق بودجه و توان مالی خود برنامه ریزی کنید.

نکته:به میهمانان خود اطلاع دهید که چه کسان دیگری در میهمانی حضور خواهند داشت.

7- چک کنید. بررسی کنید ببینید آیا بشقاب، لیوان، کارد و چنگال، میز و صندلی به اندازه کافی در اختیار دارید. اگر چنین نیست میتوانید آنها را از دوستان و همسایگان صمیمی خود به امانت گرفته و یا از بیرون اجاره کنید.

8 -حداقل از 3 روز مانده به موعد میهمانی از نوع و نحوه پذیرایی مطمئن گردید. یا غذا از بیرون سفارش میدهید و یا شخصا تهیه خواهید کرد.

9- و نوع غذا و دو نوع سالاد معمولا کفایت میکند.

10-دستمال کاغذی، سطل آشغال کوچک به اندازه کافی و یخ کافی را هیچگاه فراموش نکنید.

11- یک هفته  مانده به میهمانی لیست خرید خود را تهیه کنید. و 2 روز مانده به میهمانی خرید خود را انجام دهید.

12- از روز پیش از میهمانی خانه را کاملا نظافت کرده و مرتب کنید. به یاد داشته باشید که توالت و دستشویی از جمله مکانهای پر تردد در میهمانیها خواهد بود بنابراین این مکانها را کاملا تمیز کرده و صابون، مایع دستشویی و حوله تمیزی در دستشویی قرار دهید. اگر خواستید میتوانید محل مهمانی را با گل، بادکنک و غیره تزئین کنید.

13- پیش از سر رسیدن میهمانان اشیاء قیمتی خود را ازمعرض دید پنهان سازید و درگنجه ها و کمد لباس خود را قفل کنید.

14- آیا در محل سکونت و یا مکانی که قصد دارید میهمانی را در آنجا برگزار کنید پارکینگ عمومی و یا فضای کافی برای پارک اتومبیل میهمانان موجود میباشد. این یکی از دردسر سازترین مشکلات میهمانان در بدو حضورشان خواهد بود. اما شما با دور اندیشی و پیش بینی های لازم و درنظر گرفتن مکان مناسب برای پارک خودروها میتوانید این مشکل را رفع کنید. میتوانید از همسایگان خود خواهش کنید تا خودروهایشان را در محل دیگر و یا پارکینگ منزلشان پارک کنند.

15- روز موعد به همسایگان خود اطلاع دهید که امشب یک  میهمانی ترتیب داده اید. شماره تلفن خود را به آنان بدهید تا در صورتی که صدای موسیقی و یا سرو صدای میهمانان مخل آسایش آنها شد با شما تماس بگیرند با این کار معمولا بندرت ممکن است همسایه ها از دستتان شاکی شده، به در منزلتان بیاییند و یا پلیس را مطلع سازند.

16- به افراد سیگاری اجازه ندهید در جمع سیگار بکشند. میتوانید بالکن و یا حیات خانه را برای اینگونه افراد در نظر بگیرید.

17- موسیقی از ملزومات یک میهمانی مفرح است. از چند روز قبل از مهمانی از سالم بودن دستگاه پخش موسیقی خود مطمئن شوید و یا میتوانید از یکی از دوستانتان خواهش کنید تا آن را برای شما فراهم کند. طیف وسیعی از نوار وسی دی موسیقی را برای روز میهمانی گردآوری کنید.

18- کنترل بلندی صدای موسیقی خود را در طول میهمانی کنترل کنید. به میهمانان اجازه ندهید صدای موسیقی را بیش از اندازه بلند کنند. به فکر آسایش همسایگان خود نیز باشید.

19- برای کاهش سرو صدای موسیقی و میهمانان و همچنین افزایش امنیت در طول میهمانی از بسته بودن درها، پنجره ها اطمینان حاصل کنید. همچنین پرده ها را نیز کاملا بکشید.

20- شماره تلفن چند تاکسی سرویس و آژانس محله خود را تهیه و در دسترس داشته باشید تا هنگام ترک میهمانان آنها  را در بازگشت به منازلشان یاری رسانید.

21- در بدو ورود به میهمانان خود خوشامد بگویید و میهمانان خود را به یکدیگر معرفی کنید.

22- محلی را برای نگداری لباسها، کلاه، کیف دستی، اورکت، کاپشن، مانتو، چتر و غیره  میهمانان خود اختصاص دهید.

23- به خاطر داشته باشید مسئولیت سلامتی میهمانان از بدو ورود به منزل شما و تا بازگشت به منازلشان به عهده میزبان میباشد.

24- از میهمانان خود از چیپس، بستنی، دسر و تنقلات در طول میهمانی پذیرایی کنید.

25- هرگاه قصد ثبت لحظات شیرین میهمانی خود را دارید دوربین عکاسی و فیلم برداری را از پیش تدارک ببینید.

26- تلفن تماس اورژانس و پلیس را در دسترس داشته باشید. همچنین نزدیکترین اورژانس به محل برگزاری میهمانی را شناسایی کنید.

27- از سرو مشروبات الکلی در میهمانی جدا" خودداری کنید. جای آن میتوانید با قهوه، چای، نوشابه، آب میوه ها و آب خنک از میهمانان خود پذیرایی کنید.

28- در همه حال میهمانی را تحت کترل خود داشته باشید. مکان، نوع فعالیت و حرکات تمام میهمانان خود را تحت نظارت داشته باشید.

29- اگر متوجه شدید فرد و یا افرادی در حال بر هم زدن نظم میهمانی هستند و یا رفتار ناشایسته ای از خود بروز میدهند ابتدا به آنها تذکر دهید و در صورت تداوم رفتار از آنها از اینکه آنها را از میهمانی بیرون بیاندازید تردید نکنید.

30- میهمانان را با موسیقی، رقص، بازیها، غذا و گفتگوهای مفرح سرگرم کنید.    

31- بیش از اندازه از چگونگی برگزاری میهمانی استرس و نگرانی نداشته باشید و سعی کنید از میهمانی لذت ببرید.



وظایف و مسئولیهای میهمانان

1- هرگاه تصمیم داشتید کسی را همراه خود به میهمانی بیاورید حتما قبلا از میزبان اجازه بگیرید.

2- قطعی بودن و یا انصراف خود را از آمدن به میهمانی حداقل 2 روز قبل از میهمانی به اطلاع میزبان برسانید.

3- در پاکیزه نگه داشتن محل برگزاری میهمانی کوشا باشید. خانه را بهم نریزید و به اثاثیه خسارت وارد نکنید.

4- به سایر میهمانان با احترام برخورد کنید و حریم شخصی آنان را رعایت کنید.

5- از شوخی های نابجا جدا" خودداری کنید.

6- از هرگونه دعوا، مجادله و جر وب حث خودداری کنید.

7- خیلی زود حضور نیابید. چنانچه به فرض ساعت 10 شب میهمانی آغاز میگردد بهتر است شما ساعت 11:30  در میهمانی حضور یابید. همچنین زودتر  از پایان یافتن وقت مقرر میهمانی را ترک کنید.

8- هیچگاه بدون خداحافظی از میزبان میهمانی را ترک نکنید.

9- هرگاه با نامزد خود به میهمانی میروید به دختران دیگر نگاه نکنید و زیبایی آنها را به رخ محبوبتان نکشید. سعی کنید تمام حواس و توجه خود را به محبوب خود معطوف کنید. همچنین وی را به دوستان خود معرفی کنید.

10- نسبت به نوع پوشش، طرز رفتار و برخورد خود با بقیه بسیار دقت کنید. زیرا در اینگونه مجالس است که شخصیت شما برای دیگران آشکار و به خاطر می ماند.

11- معمولا در میهمانیها خود میزبان به فراموشی سپرده میگردد بنابراین سعی کنید بیشتر با میزبان ارتباط داشته باشید.

12- گفتگوهای درون میهمانی میبایست کوتاه، مختصر، دلنشین و دور از بحثهای جدی باشد.

13- با دوربین تلفن همراه خود از دیگران عکس نگیرید.

14- چنانچه دوست و یا خویشاوند صمیمی میزبان میباشید حتما در تدارک اولیه میهمانی و همچنین مرتب کردن خانه پس از میهمانی به میزبان کمک کنید.

15- به یاد داشته باشید به صرف اینکه یک  میهمانی غیر رسمی و خودمانی است شما حق دارید هرگونه که مایلید رفتار کنید. همیشه اعتدال را رعایت کنید.

16- کنترل رفتار، گفتار و اعمال خود را در طول میهمانی حفظ کنید و همواره با متانت و با وقار باقی بمانید. از لودگی، حرکات و جملات زننده و سبک خودداری کنید.

17- به خاطر داشته باشید پارتی ای که در آن حضور دارید آخرین روز زندگی شما نخواهد بود. فردایی نیز وجود دارد بنابراین کاری نکنید که در آینده برایتان پشیمانی به بار آورد.

18- از رفتن به میهمانیهایی که از میزبان آن شناخت کافی ندارید و به میهمانان دیگر نیز مشکوک میباشید صرفنظر کنید.

19- نشانی دقیق میهمانی را حتما به والدین و یا یک دوست اطلاع دهید.

20- سعی کنید تنهایی به میهمانی نروید و حتما یک دوست مطمئن را همراه خود ببرید.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | خانواده، فرزندان، روابط همسران | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مد، زیبایی، تغذیه، تناسب اندام

  آداب | برگزاری | میهمانی | ها