اگر مدیریت کسب و کاری را بر عهده دارید، یکی از مهمترین وظایف شما مدیریت خطراتی است که شامل حوزه فعالیتتان می شوند. بدون در نظر گرفتن اندازه شرکت و بزرگی کارهایی که انجام می دهید، خطرات بزرگ و کوچکی در مسیر شما برای کسب موفقیت وجود دارند.

به عنوان مثال، با معرفی محصولی جدید و یا ایجاد نوآوری در محصولات قدیمی، این خطر وجود دارد که با از بین رفتن سرمایه گذاری خود به واسطه نارضایتی مشتری‌ها از این نوآوری‌ها مواجه شوید.

در حقیقت، خطرات نه تنها بخشی از مدیریت اولیه برای کسب و کار بوده، بلکه تا زمانی که به کار مشغول هستید، همچنان همراه و در کمین شما خواهند بود. از این رو، اگر دارای تجربه بالایی در زمینه مدیریت خطرات نیستید می توانید با یک کارشناس و یا شرکت‌های مشاوره مدیریت خطر ارتباط برقرار کنید.

آنها آشنایی کامل با شرایط مختلفی دارند که ممکن است در یک کسب و کار رخ دهند. در شرایطی که این افراد برای شما تصمیم گیری نمی کنند، اما می توانند کمک شایانی در انتخاب بهترین گزینه‌ها ارائه کنند. در حال حاضر، اکثر کسب و کارها به منظور افزایش درصد موفقیت خود از خدمات کارشناسان و یا شرکت‌های مشاوره در زمنیه مدیریت خطر استفاده می کنند. اما پیش از آنکه این اقدام را انجام دهید باید مشخص کنید آیا به مشاوره مدیریت خطر نیازمند هستید.

در ابتدا باید به بررسی و تفکر درباره ماهیت کسب و کار خود بپردازید. بر همین اساس، می توانید مشخص کنید که آیا واقعا به خدمات مشاوره مدیریت خطر نیازمند هستید یا خیر. می توانید این پرسش را با خود مطرح کنید که کسب و کارتان در میان نمونه‌های عمومی قرار می گیرد یا فنی؟ پس از پاسخ به این پرسش باید نیازهای خود را به خوبی شناسایی کنید.

اگر از کسب و کاری عمومی برخوردار هستید با کمک مدیران خوب و با تجربه می توانید به طور کارآمد و بدون نیاز به مشاوره مدیریت خطر، آن را اداره کنید. اما اگر از کسب و کاری فنی برخوردار هستید به یاد داشته باشید که مشاور مدیریت خطر در زمینه موضوعات مدیریت کسب و کار و نه موضوعات فنی به شما مشاوره خواهد داد. در نتیجه، نسبت به پیگیری مشاوره برای مدیریت و نه موضوعات فنی اطمینان حاصل کنید.

در گام بعدی، نیازمند در نظر گرفتن شرایط فعلی کسب و کار خود هستید. آیا برای ارائه محصولی جدید برنامه ریزی کرده‌اید؟ آیا برای تغییر لیست قیمت‌های خود برنامه ریزی کرده‌اید؟ اگر برای چنین تغییراتی برنامه ریزی کرده‌اید در صورت بهره‌مندی از مشاور مدیریت خطر می توانید درصد موفقیت خود را افزایش دهید.

اما اگر طی روند فعالیت‌های کسب و کار شما تغییرات بزرگی در آینده نزدیک برنامه ریزی نشده، به خدمات مشاوره نیز نیاز نخواهید داشت. همان گونه که اشاره شد برخی از کسب و کارهای کوچک به راحتی می توانند با استخدام یک مدیر توانا و با تجربه همه چیز را مدیریت کنند. اما در مورد کسب و کارهای بزرگ شرایط متفاوت بوده و استفاده از کمک و مشاوره کارشناسانی خارج از مجموعه شرکت الزامی است.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی