اگر به کسب و کار آنلاین مشغول بوده و از این طریق به ارائه کالا و خدمات می پردازید، نحوه ارتباط با مشتری و توسعه آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مساله می تواند نقشی اساس در جذب مشتری های به اصطلاح خاموش و کسب مشتری های دایمی که اساس موفقیت و دوام کسب و کار محسوب می شوند، ایفا کند. از این رو، در ادامه چند نکته مفید برای تقویت هرچه بیشتر ارتباط با مشتری را معرفی می کنیم.

افزایش گزینه های ارتباطی

بیش از یک گزینه ارتباطی را به مشتری های خود ارائه کنید. می توانید آدرس ایمیل خود را به همراه نام کامل و نام برندتان منتشر کنید. استفاده از شبکه های اجتماعی که امروزه از محبوبیت بسیاری برخوردارند و ارائه اطلاعات و خدماتی مانند شماره تلفن، آدرس، اتاق گفتگو و ... می تواند در جلب اطمینان و جذب هرچه بیشتر مشتری ها موثر باشد.

بی شک معامله با فردی که امکانات ارتباطی گسترده ای را ارائه می کند، احساس امنیت و اعتماد بیشتری را نسبت به معامله با فردی ناشناس در مشتری ها ایجاد می کند. در واقع، حق انتخاب، آسودگی خاطر مشتری و افزایش وفاداری وی را در پی دارد.

پاسخ به پرسش ها، نظرات و انتقادها

تلاش کنید در کمترین زمان ممکن به تمامی پرسش ها، نظرات و انتقادهای دریافتی پاسخ دهید. می توانید یک یا دو ساعت از برنامه روزانه را به بررسی ایمیل ها، صفحه های شبکه های اجتماعی و دیگر گزینه های ارتباطی خود اختصاص دهید. اغلب تشکری کوتاه می تواند حسن نیت و احترامی که برای مشتری های خود قایل هستید را نشان دهد.

با وجود این، زمانی را برای پاسخ به پرسش های ارائه شده اختصاص دهید. اختصاص بخش "پرسش و پاسخ" در وبلاگ یا وب سایت می تواند در صرفه جویی زمان بسیار موثر باشد. اگر درباره کالا یا خدماتی با شکایت یا انتقاد مواجه شده‌اید، تلاش کنید با ارائه گزینه ای جایگزین رضایت مشتری را کسب کنید. این مساله نقشی کلیدی در حفظ یا از دست دادن مشتری ها ایفا می کند.

حتی در شرایطی که با مشتری های بسیار عصبانی یا ناراضی مواجه هستید، شخصیت حرفه ای و آرام خود را حفظ کنید. هیچ گاه از روی عصبانیت و کنایه آمیز به پیام ها یا ایمیل ها پاسخ ندهید. با توجه به امکانات ارتباطی مختلف امروزه، این مساله می تواند به راحتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی نمود یافته و شهرت و اعتبار برند شما را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، اجازه ندهید احساسات شخصی در واکنش به مشتری هایتان تاثیرگذار باشند. بر احساسات خود غلبه کرده و تلاش کنید گزینه ای مناسب برای جلب رضایت مشتری ها بیابید.

به مشتری های خود نشان دهید که به نظرات آنها اهمیت می دهید و مشتاق به دانستن بازخورد استفاده از کالا و خدمات خود در میان آنها هستید. بر همین اساس، زمانی که فردی سفارشی را ثبت می کند، ایملی به وی فرستاده و ضمن تایید سفارش ثبت شده، جزییات حمل و نقل یا دانلود آن را شرح دهید.

مشتری ها را ترغیب کنید تا هر گونه پرسش یا نگرانی خود را با شما مطرح کنند. پس از ارسال و دریافت کالا، ایمیل دیگری برای مشتری فرستاده و نظر و میزان رضایت وی را جویا شوید. از آنها بخواهید بررسی و نظر خود نسبت به کالای دریافتی را با شما در میان بگذراند و این نظرات و بررسی ها را در وب سایت یا وبلاگ خود قرار دهید.

توجه به این نکات می تواند نقش چشمگیری در تقویت رابطه با مشتری ها ایفا کند. نکته اصلی این است که فضای آزاد گفت و گو و ارتباط را به ویژه در شبکه های اجتماعی حفظ کنید. این احساس را در مشتری های خود ایجاد کنید که همواره به آنها احترام می گذارید و نظرات آنها از اهمیت بسیاری برای شما برخوردار است.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی