ارتباطات بازاریابی شامل تبلیغات، نیروهای فروش، روابط عمومی، بسته‌بندی و هر نوع سیگنال دیگریست که شرکت به کمک آن در مورد خود و محصولاتش اطلاع‌رسانی می‌کند. برای داشتن استراتژی ارتباطی اثربخش باید به سوالات زیر پاسخ داده شود:

1. دقیقا‌ با چه کسانی می‌خواهید ارتباط برقرار کنید؟
در حالیکه اغلب پیام‌ها برای اعضای بازار هدف ارسال می‌گردد، ممکن است پیام‌های دیگری برای اعضای کانال‌ها یا افرادی که بر اعضای گروه هدف اثرگذارند، ارسال شود. برای مثال، اغلب از پرستاران بخش اطفال در مورد پوشک و یا سایر لوازم غیر پزشکی کودکان درخواست راهنمایی می‌شود و برای شرکتی که در این زمینه فعال است برقراری ارتباط با پرستاران می‌تواند سودمند باشد.
لازم است که شرکت تعیین کند چه کسانی در بازار هدف باید پیام‌های بازاریابی را دریافت کنند. مثلا‌ برای تبلیغ ذرت صبحانه برای کودکان آیا باید ارتباطات با کودکان انجام شود، یا پدر و مادرانشان یا هر دو؟ پاسخ این سؤال به بازار هدف و کشوری انتخابی بستگی دارد؟

2. انتظار داریم ارتباطات ما چه تأثیری بر گروه هدف بگذارد؟
در اکثر مواقع وقتی این سوال مطرح می‌شود، مدیران در جواب می‌گویند افزایش فروش. البته افزایش فروش هدف نهایی است ولی هدف از ارتباط بازاریابی تغییر فوری در رفتار است. یعنی، می‌خواهند که دریافت‌کنندگان پیام، چیزی در مورد محصول یاد بگیرند، به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد محصول بروند، به محصول علاقهمند شوند، و آن را به دیگران توصیه کنند، با خرید محصول احساس خوبی پیدا کنند و بسیاری تأثیرات دیگر.

3. چه پیامی تأثیر دلخواه را بر گروه هدف می‌گذارد؟
چه کلماتی، چه تصاویری، و چه نمادهایی باید استفاده شود تا توجه‌ها جلب شده و تأثیر دلخواه گذاشته شود؟ پیام‌های بازاریابی از بیانیه‌های کاملا‌ً رسمی تا کاملا‌ً نمادی متغییر هستند. نوع پیام به شرایط بستگی دارد. برای اینکه اثربخش‌ترین پیام را داشته باشیم باید درک کاملی از اینکه گروه هدف از کلمات و نمادها چه معنایی را درک می‌کنند و از فرایند ادراک (مراجعه شود به فرایند فردی در رفتار مصرف کننده - فرایند ادراک مصرف کننده بخش اول http://irannovin.net/fa/index.php/base/item/212-consumer-perception-process-part1) آنها داشته باشیم. ممکن است پیام ما برای همه قابل درک نباشد اما مثلاً گروه سنی نوجوان که هدف ما هستند نمادهای درون آن را کاملاً درک کنند.

4. از چه ابزارها و رسانه‌هایی باید استفاده کرد تا به گروه هدف دسترسی پیدا کنیم؟
آیا باید از فروش شخصی استفاده کرد تا اطلاعات را به مصرف‌کنندگان برسانیم؟ یا بر بسته‌بندی تکیه کنیم؟ آیا باید از رسانه‌های جمعی، پست مستقیم، یا اینترنت بهره برد؟ اگر تبلیغات در رسانه‌های جمعی انجام می‌شود کدام رسانه (تلویزیون، رادیو، مجله، روزنامه، اینترنت) و کدام رسانگر (برنامه‌های تلویزیون، مجله‌ای خاص، وب‌سایت و غیره) باید انتخاب شود؟ پاسخ به این سوالات نیازمند درک رسانه‌هایی که گروه هدف از آن استفاده می‌کنند و درک تأثیر تبلیغات در این رسانه‌ها بر تصویر محصولات می‌باشد.

5. چه زمانی باید با گروه هدف ارتباط برقرار کنیم؟
آیا باید ارتباطات خود را طوری تنظیم کنیم که نزدیک به زمان خرید باشد یا سراسر هفته، ماه یا سال باید ارتباطات صورت گیرد؟ آیا مصرف‌کنندگان درست قبل خرید به دنبال اطلاعات می‌روند؟ اگر آری، کجا؟ پاسخ به این سوالات به دانش در مورد فرایند تصمیم‌گیری که اعضای گروه هدف برای خرید محصول طی می‌کنند نیاز دارد.

  کارستان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

  ارتباطات | بازاریابی |