خانواده لوکسیک در حال حاضر کنترل آنتوفاگاستا،‌ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کاوش معدن مس دنیا را در دست دارد. سهام این شرکت در سال گذشته به میزان 80 درصد رشد داشته است. این خانواده همچنین مالک سهام کوییننسو، یک شرکت بسته‌بندی کالاهای مصرفی و تولید نوشیدنی و شرکت پلاوا لاگونا، اقامتگاه‌های زنجیره‌ای کنار ساحل کروات است.
آندرونیکو لوکسیک آباروا در 5 نوامبر سال 1926 در آنتوفاگاستا، شهری ساحلی در شمال شیلی، متولد شد. او موسس و رییس گروه لوکسیک بود که در 18 آگوست سال 2005 بر اثر سرطان از دنیا رفت. لوکسیک در زمان مرگش با ثروت 2/4 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد در شیلی و چهارمین فرد ثروتمند در آمریکای لاتین و صد و سی و دومین فرد ثروتمند جهان بود.
مادر آندرونیکو لوکسیک، النا آباروا، یک بولیویایی و پدرش،‌ پولیکارپو یک مهاجر کروات بود که در سال 1910 از جزیره آدریاتیک در براک به شیلی آمده بود. آندرونیکو به سانتیاگو رفت تا تحصیلات خود را در علوم انسانی به پایان رساند. او ابتدا به مدرسه سنت جورج و سپس به کالج هیسپانو آمریکانو رفت و سپس در رشته حقوق در دانشگاه شیلی مشغول به تحصیل شد. وی برای پیشرفت در زندگی تصمیم گرفت به فرانسه برود. لوکسیک در اروپا به سفر و یادگیری زبان انگلیسی و فرانسه و آشنایی با بازار مبادلات سهام خارجی پرداخت. او در 26 سالگی تصمیم گرفت به زادگاهش، آنتوفاگاستا، در شیلی باز گردد. او با پولی که در اروپا جمع کرده بود به شیلی بازگشت تا آینده خود را شکل دهد.
در اوایل دهه 50 آندرونیکو به صنعت حفاری معدن روی آورد و 70 درصد سهام شرکت حفاری معدن مس پورتزوئلو، شرکتی که او را به سمت سرنوشتش هدایت کرد، خرید. لوکسیک با ترکیبی از شانس و هوش کسب‌وکار در سال 1954 معامله کلیدی زندگی خود را انجام داد. یک زمین شناس ژاپنی مبلغ 500000 را برای خرید سهام لوکسیک در پورتزوئلو پیشنهاد داد و او هم پذیرفت، اما چیزی که لوکسیک را شگفت زده کرد، این بود که این مبلغ به دلار بود و نه پزو. به این شکل آندرونیکو لوکسیک اولین گام به سمت ثروتمند شدن را برداشت. او در اوایل دهه 50 گروه لوکسیک را در آنتوفاگاستا تاسیس کرد. فعالیت اولیه این گروه در زمینه کاوش معدن و به ویژه مس، مهم‌ترین منبع طبیعی کشور، بود.
گروه لوکسیک تا اوایل دهه 60 حوزه فعالیت خود را به صنایع مختلف دیگری گسترش داد و به این طریق توانست به فرصت‌های رشد زیادی در بخش‌های کلیدی در اقتصاد شیلی چون صنعت آهن، توزیع برق، حمل‌ونقل کالا، کشاورزی، شیلات و فرآوری مواد غذایی دست پیدا کند. در سال‌های بعد این تنوع به صنعت مخابرات، بانکداری، مواد غذایی و نوشیدنی، هتلداری و خطوط راه‌آهن نیز کشیده شد. در سال 1996 گروه شاهد یک سازماندهی مجدد بود، به شکلی که تمام سرمایه‌گذاری‌های مالی و صنعتی تحت کنترل شرکت کویننسو در آمد و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش خط آهن و حفاری بخشی از شرکت آنتوفاگاستا باقی ماند. این ساختار جدید باعث تسهیل کنترل امور در گروه لوکسیک شد که منجر به بهره‌برداری از پروژه حفاری معدن لس پلامبرز که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معادن مس دنیا است، شد. گروه لوکسیک در اوایل دهه 70 از طریق بخش‌هایی چون تولید آهن، کشاورزی، به بازار آرژانتین، کلمبیا و برزیل نیز وارد شد.
آندرونیکو لوکسیک با ارنا کرگ ازدواج کرد. او پس از مرگ همسر اولش با آیریس فونت‌بونا ازدواج کرد. لوکسیک پس از بازنشستگی در سال 2001 سال‌های آخر عمر خود را با خانواده‌اش در خانه‌ای که در سانتیاگو داشت، گذراند. یکی از پسران خانم فونت‌بونا و لوکسیک، جان پل، در حال حاضر رییس شرکت آنتوفاگاستا است. او در سال 1990 به عنوان یکی از مدیران شرکت انتخاب شد و در سال 2000 نایب رییس آن شد. او همچنین تا زمان انتصاب به مقام ریاست گروه در سال 2004 مدیرعامل آن بود.

  کارستان

  سمیرا ربیعی

  سرگذشت برندهای معروف | زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ | مصاحبه با کارآفرینان برتر | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون مذاکره و عقد قرارداد

  از | خانواده | لوکسیک | چه | میدانید؟