همانطور که پیش از این نیز گفتیم، ابزارهای جدید برای تامین مالی بخش های مختلف در راه ورود به بازار سرمایه قرار دارند که از جمله آن ها می توان به اوراق منفعت، استصناع، جعاله، مساقات و مزارعه اشاره كرد.

 
در حال حاضر برگه های سهامی كه در بازار دست به دست می شود، تنها برای سرمایه گذاران حرفه ای می تواند مفید باشد و همه سرمایه گذاران را تحت پوشش قرار نمی دهد، اما ورود این ابزار به بازار سرمایه خلاها را در این بازار پر می كند.
 
البته برخی ابزارها مانند اوراق مشاركت در بورس جایگاه خود را پیدا كرده اند، اما با این وجود بازار سرمایه نیاز به تنوع بیشتری از ابزارهای مالی دارد.

از سوی دیگر اوراق مشاركت چند مشكل دارد؛ یكی از مشكلات این است كه نمی توان چند اوراق مشاركت را با هم و در یك زمان منتشر كرد.

دیگر اینکه اوراق مشاركت از نظر نوع و ریسك بازدهی نیازهای بازار سرمایه را پوشش نمی دهد. بر این اساس در بازار سرمایه نیاز به ابزارهای كوتاه مدتی مثل مرابحه وجود دارد كه دارای سود ثابت بوده و در زمان كوتاه سر رسید می شود.

در همین راستا قرار است اوراق منفعت با سود ثابت و متغیر منتشر گردد. این اوراق مناسب سرمایه گذارانی است كه برای میان مدت سرمایه گذاری می كنند.

اوراق استصناع نیز سود ثابت دارد و برای میان مدت مناسب سرمایه گذاران است. علاوه بر اینها، اوراق مزارعه و مساقات می توانند به صورت میان مدت برای تامین مالی بخش كشاورزی و زراعی مورد استفاده قرار بگیرند.

ورود اوراق جعاله به بازار سرمایه نیز پیش بینی شده است که هم برای تعمیر و حفظ هتل ها و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | دانستنی‌های مهم بانکی | دانستنی‌های مهم حقوقی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام