تكنیك‌های بازاریابی حسی- تجربی كه اخیرا از سوی برندهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته، از جذابیت بسیاری نزد مشتریان برخوردار است.

این تكنیك‌ها را می‌توان در فضای باز و حتی در قالب یك مجتمع بزرگ خرید پیاده‌سازی كرد. پارك‌های موضوعی خرید از آخرین پیشرفت‌ها در زمینه بازاریابی حسی هستند كه یك تجربه خرید بی‌بدیل را در اختیار بازدیدكنندگانشان قرار می‌دهند.
یونیكو (Uniqlo)، از جمله خرده‌فروشان مطرح ژاپنی در زمینه مد و پوشاك است كه به تازگی یك پارك موضوعی خرید بزرگ را در خیابان معروف پنجم نیویورك افتتاح كرده است. بازدیدكنندگان به محض ورود به این پاساژ عظیم، محو خلاقیت به كار رفته در آن خواهند شد، چرا كه این مركز از طراحی متفاوتی به نسبت دیگر مراكز معمول خرید پوشاك برخوردار است.
فروشگاه‌های لحظه‌ای یا موقت (Pop-Up Stores)
چندی پیش به دلیل عدم توازن میان تعداد عرضه‌كنندگان و تعداد مشتری و تعداد اندك عرضه‌كنندگان و محدودیت قدرت انتخاب، خرید كردن فعالیتی كسالت‌آور و از سر اجبار به شمار می‌رفت. اما امروزه با تغییر سبك زندگی و ذائقه مصرف‌كنندگان و رشد فزاینده در تنوع و تعداد فروشگاه‌ها، خرید به كاری لذت‌آور و بعضا آموزنده تبدیل شده
است.
اندیشه ایجاد فروشگاه‌های بزرگ را نخستین بار بازرگانی فرانسوی به نام آریستید بوسیكو (Aristide Boucicaut) در سال 1852 میلادی و با تاسیس فروشگاه كوچكی به نام بن مارشه برای فروش اجناس خرازی و منسوجات به واقعیت تبدیل كرد كه پس از مدتی این واحد خرده‌فروشی، مادر فروشگاه‌های بزرگ شد. پرفروش‌ترین شركت دنیا و بزرگ‌ترین خرده‌فروشی جهان نه یك شركت نفتی و نه یك سازنده اتومبیل است بلكه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت با فروش سالانه بیش از نیم تریلیارد دلار در صدر این فهرست قرار دارد.
مفهوم فروشگاه، روز به روز اشكال تازه‌ای به خود می‌گیرد. برای مثال، فروشگاه‌ها یا خرده‌فروشی‌های لحظه‌ای، مدتی است كه در میان برخی خرده‌فروشان مطرح جهان از جمله ایی‌بی (eBay) رواج یافته‌اند. نخستین‌بار شركت خرده‌فروشی آمریكایی وكنت (vacant) بود كه مفهوم فروشگاه‌های موقت را در سال 1999 مطرح
ساخت.
ایده این كار زمانی به ذهن دست‌اندركاران این شركت رسید كه آنها رهسپار سفری كاری به شهر توكیو شده بودند.
آنها در توكیو با خرده‌فروشانی روبه‌رو شدند كه در زمینه بازاریابی مكان ویژه یا اصطلاحا در گوشه دنج بازار فعال بودند و مشتریان بسیاری در صف می‌ایستادند تا از محصولات تیراژ پایینشان خرید كنند. روال كار در این قبیل فروشگاه‌ها به گونه‌ای بود كه به محض فروش رفتن همه محصولات آن هم معمولا ظرف تنها چند ساعت، فروشگاه تا دریافت محصولات جدید بسته می‌شد. وكنت (Vacant) امروزه مبتنی بر چنین مدلی، پروژه‌های خرده‌فروشی موقت بسیاری را برای برندهای مختلف اجرایی كرده است.
این قبیل استراتژی‌ها به ویژه در دوران ركود بسیار كارآمد بوده‌اند. برای مثال، ایی‌بی (eBay)، از شركت‌های مطرح در زمینه فروش الكترونیكی، از جمله شركت‌هایی به شمار می‌رود كه به خوبی نیاز مشتریان كنونی را درك كرده است و برحسب آن عمل می‌كند. واقعیت موجود آن است كه بسیاری از مردم تمایلی به خرید از حراجی‌های آنلاین ندارند، چرا كه نمی‌دانند چه می‌خرند. این موضوع موجب پیدایش مفهوم جدیدی شد كه از آن به عنوان استراتژی (Click&Mortar) یاد می‌شود؛ این راهبرد به معنای فعالیت همزمان در فضای مجازی (فروشگاه اینترنتی) و نیز در فضای واقعی (فروشگاه فیزیكی) است.
شركت ایی‌بی هر از گاهی فروشگاه‌های متحرك و فیزیكی خود را به مناسبت‌های مختلف راه‌اندازی می‌كند. از آن جمله می‌توان به بوتیك كریسمس ایی‌بی یا پروژه‌هایی نظیر ایی‌بی لایو (eBay live) كه گهگاه در خیابان‌های سراسر جهان برپا می‌شوند، اشاره داشت.
شركت ای‌بی دوست دارد بیش از آنكه یك حراجی قلمداد شود، به عنوان یك خرده‌فروشی شناخته شود. فروشگاه‌های موقت و متحرك كه می‌تواند در مغازه‌های اجاره‌ای، كانكس‌های آماده، چادر، تریلر، ون، و... اجرا شود، تكنیكی بسیار خوب برای دسترسی به بازار آن هم در دوران كساد و رخوت اقتصادی است.
فروشگاه‌های پارتیزانی (Guerrilla Shops)
ایجاد فروشگاه‌های پارتیزانی، تكنیك دیگری است كه از ابداعات یكی از شركت‌های مد و لباس ژاپنی به نام كومه‌دس گاركنز (Comme Des Garcons) به شمار
می‌رود.
فروشگاه‌های پارتیزانی این شركت بسته به فصل و ذائقه مشتریان، محصولات تولیدی این شركت را در اقصی نقاط جهان و در محیطی ساده و با قیمت‌های مناسب ارائه می‌كنند. این شركت كمپینی نیز برای سالمندان با عنوان «65+» دارد كه در نوع خود بی‌نظیر است.
فروشگاه‌های پارتیزانی را می‌توان در گذرهای باریك، پاركینگ منازل و حتی اتوبوس‌ها و كانكس‌های شهری راه‌اندازی كرد. این فروشگاه‌ها نیز از نوع موقت هستند كه البته مزیت آنها كم‌هزینه بودنشان است.
البته عبارت بازاریابی پارتیزانی یا چریكی، مفهومی است كه اولین بار، جی كنراد لوینسون در كتابی با عنوان «بازاریابی پارتیزانی» در سال 1982 تشریح كرد؛ روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیت‌های ترفیعی بر مبنای یك بودجه بسیار كم.
در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم به منظور كسب حداكثر نتایج با به‌كارگیری حداقل منابع است و درگیر ابتكارات، نوآوری، شكستن قوانین و جست‌وجوی راهكارهای بدیل برای روش‌های بازاریابی سنتی است.

  ویوان نیوز

  سمیرا ربیعی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

  تازه‌ترین | الگوهای | فروشگاهی | برای | احیای | فروش | چیست؟