با تغییر الگوهای کسب‌وکار به‌خصوص در سال‌های اخیر و افزایش علاقه‌مندی برای مدیریت واحدهای اداری شخصی یا خصوصی، خرید و فروش املاک اداری به‌خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران افزایش یافته است. ممکن است شما هم در راستای گسترش کسب‌وکار فعلی، راه‌اندازی کسب‌وکار جدید یا استقلال از تیم کاری خود این روزها به دنبال خرید واحدی برای استقرار فعالیت‌های حرفه‌ای‌تان تحت عنوان دفتر کار باشید.

 هرچند ممکن است تصور غالب عموم بر این باشد که خرید یک واحد اداری با واحد مسکونی تفاوتی ندارد؛ اما بهتر است بدانید خرید واحدهای اداری در مقایسه با واحدهای مسکونی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و نیاز به تحقیق، مشاوره و وقت بیشتری دارد. درواقع همان‌طور که برای خرید یک واحد مسکونی پارامترها و ویژگی‌های بخصوصی را در نظر می‌گیرید، خرید یک واحد اداری هم مستلزم ملاحظات خاص خود است که قبل از هر اقدامی در این زمینه باید به آن واقف شوید. این هفته قصد داریم مهم‌ترین نکاتی را که برای خرید یک واحد اداری به آن نیاز دارید، ارائه کنیم.
اول مطمئن شوید!
قبل از هر اقدامی برای خرید یک واحد اداری باید اطمینان کافی از کسب‌وکاری که می‌خواهید در این واحد راه‌اندازی کنید داشته باشید؛ یعنی بدانید که تمام جوانب کار را سنجیده‌اید و در نهایت تشخیص درست داده‌اید که با خرید یک واحد اداری می‌توانید کسب‌وکار خود را بهبود دهید و رونق ببخشید. یعنی مطمئن شوید که سرمایه خود را در جای درستی هزینه می‌کنید و برایتان در بلندمدت ارزش افزوده خواهد داشت.
خوب تحقیق کنید!
برای خرید یک ملک اداری بیشتر از خرید یک واحد مسکونی زمان اختصاص دهید. این را هم بدانید که یک ملک اداری پارامترهای خاص خود را دارد که بسته به فعالیتی که می‌خواهید در آن انجام دهید باید به آن توجه داشته باشید. مهم‌ترین پارامترهای عمومی برای خرید یک ملک اداری سهولت دسترسی به دفترکار، متراژ متناسب واحد با تعداد افرادی که قرار است در آن مشغول به‌کار شوند و همچنین نوع فعالیتی که قرار است در این واحد صورت بگیرد و موارد دیگری است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.
دو نوع متفاوت برای املاک اداری
در بعضی مواقع به‌خصوص در حال حاضر که بازار معاملات املاک رکود است و خریدار واقعی در بازار کم است، ممکن است برخی بنگاه‌ها یا فروشنده‌ها برای فروش رفتن ملک خود تبلیغات نادرستی به شما ارائه دهند که در نهایت به ضررتان تمام شود. به‌طور کلی واحدهای موجود در فایل‌های اداری به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول واحدهایی هستند که کاربری آنها در سند کاربری اداری تعیین شده و دسته دوم واحدهایی که سندشان مسکونی است؛ اما با عنوان موقعیت اداری در بازار املاک معامله می‌شوند.
قیمت واحدهای دسته اول به مراتب بیش از واحدهای گروه دوم است. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد حتما برای خرید یک واحد اداری، واحدی را بخرید که کاربری آن در سند، اداری باشد؛ اما اگر بودجه تان کفاف خرید چنین واحدی را نمی‌دهد بهتر است قبل از خرید واحدهای دارای موقعیت اداری و سند مسکونی با دردسرهای احتمالی خرید این واحدها آشنا شوید. در حال حاضر اغلب واحدهایی که در بازار املاک اداری معامله می‌شوند واحدهای دارای موقعیت اداری با سند مسکونی هستند. در برخی از این ساختمان‌ها کلیه واحدها فعالیت اداری دارند و در برخی دیگر دیده می‌شود که واحدهای اداری در میان واحدهای مسکونی فعالیت می‌کنند. نکته اول اینکه اگر می‌خواهید واحدی مسکونی با موقعیت اداری بخرید هرگز ساختمانی را انتخاب نکنید که در سایر واحدهای آن خانواده ساکن هستند و در واقع مسکونی‌اند. حتی اگر مالک یا مشاور املاک به شما اطمینان دهد که مشکلی پیش نخواهد آمد.
نکته دومی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بدانید حتی اگر در این دسته از ساختمان‌ها کل واحدها فعالیت اداری داشته باشند، شهرداری براساس قانون می‌تواند مانع فعالیت این واحدها شود.این مانع در بسیاری موارد می‌تواند از دریافت هزینه برای تغییر کاربری تا پلمب واحد مذکور متفاوت باشد. البته اگر خوش‌شانس باشید ممکن است هیچ وقت با این موانع روبه‌رو نشوید.
واحد بدون پارکینگ و انباری نخرید
برخورداری یک واحد اداری از پارکینگ و انباری همان قدر مهم است که یک واحد مسکونی باید از این دو آپشن برخوردار باشد. بالاخره هر واحد اداری ممکن است وسایل و لوازمی داشته باشد که برای ساماندهی آنها نیاز به انباری احساس می‌شود. برخورداری از کمد دیواری برای ساماندهی برخی دیگر از مدارک، اسناد و وسایل نیز از دیگر ضرورت‌هایی است که در خرید یک واحد اداری باید نسبت به آن حساس شوید.
مکان شلوغ یا آرام؟
اگرچه برای واحدهای اداری قرار گرفتن در خیابان‌های اصلی و مراکز شهر توصیه می‌شود، اما اگر قرار است در این واحد فعالیت‌های فکری انجام شود و کارکنان در آن نیاز به تمرکز دارند بهتر است با حفظ این پارامترها، واحد خود را در کوچه‌های نزدیک به خیابان‌های اصلی که از آرامش نسبی برخوردارند، انتخاب کنید.
مزیت طبقه همکف و اول نسبت به سایر طبقات
به‌طور کلی طبقات همکف و اول، در یک ساختمان اداری نسبت به سایر طبقات ارجحیت دارد و جزو مرغوبیت‌های یک واحد محسوب می‌شود. همچنین مجوز فعالیت در طبقات اول و همکف برای برخی مشاغل مانند آرایشگاه‌ها، آژانس‌های هواپیمایی، آتلیه‌های عکاسی، بنگاه‌های مسکن و... راحت‌تر صادر می‌شود و دریافت مجوز فعالیت در این گروه از مشاغل در طبقات بالاتر دشوارتر است.
الان واحد اداری بخریم یا نه؟
در حاضر همان‌طور که فعالان بازار مسکن برای خرید واحدهای مسکونی توصیه می‌کنند این روزها بهترین زمان خرید است، در مورد املاک اداری هم این توصیه مطرح می‌شود. همچنین با توجه به اینکه بخشی از افزایش قیمت املاک اداری منوط به تغییر تعرفه‌های تغییر کاربری در شهرداری است، ممکن است با آغاز سال جدید و تغییر این تعرفه قیمت املاک اداری هم قدری افزایش پیدا کند. بنابراین اگر قصد دارید ملکی اداری خریداری کنید بهتر است همین روزها اقدام کنید.

  دنیای اقتصاد

  خلیل رضوی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | راهنمای خرید کالا و خدمات

  راهنمای | خرید | یک | دفتر | کار | مناسب