مفهوم زمان و پول طی تاریخ تغییر کرده است. اصطلاح "آزادی مالی" حتی در سناریوهای مالی همواره در حال تغییر امروز نیز محبوبیت بیشتری یافته است. در همین راستا، افراد بیشتری در پی ایده ها و فرصت های کسب و کار خانگی هستند. اگر جستجویی در اینترنت داشته باشید با برنامه های آنلاین مختلفی مواجه می شوید که ایده ها و بررسی های مختلف در این زمینه را ارائه می کنند.

بی تردید، همه ما از یک چیز مشترک برخوردار هستیم؛ زمان. همه انسان ها چه افراد مشهور، ورزشکاران و یا افراد عادی در طول یک شبانه روز 24 ساعت را سپری می کنند. ما اغلب بیشتر زمان خود را با پول عوض می کنیم. افراد شاغل برای دریافت حقوق و کسب درآمد بین 8 تا 12 ساعت در روز کار می کنند. در شرایطی که شاید سخت تر از گذشته کار می کنید، اما همچنان قادر نیستیم به آزادی مالی دست یابیم.

آزادی مالی این امکان را برای فرد فراهم می کند تا از زمان آزاد بیشتری بدون آن که با اختلالی در جریان درآمدهای خود مواجه شود، برخوردار باشد. این مساله بر مدیریت دارایی ها و سرمایه گذاری ها که در طول زمان به منظور جریان پایدار پول نقد شکل گرفته اند، استوار است. کسب آزادی مالی هدفی دور از دسترس نیست. در این مسیر باید به طور مداوم روش های جدید که حرکت به سوی موفقیت را امکان پذیر می کنند، فرا بگیرید. باید از طرحی جامع برخوردار بوده و برای تحقق آن تلاش و پشتکار بسیاری داشته باشید.

شما همان چیزی هستید که فکر می کنید

نوع نگاهی که به خود داشته و طرز تفکر میزان و چگونگی موفقیت شما را تعیین خواهند کرد. سفر به سوی آزادی مالی زمانی آغاز می شود که ما آمادگی لازم برای پذیرش تغییر را داریم. بر همین اساس، باید طرز تفکر خود را بار دیگر تنظیم کنیم. همواره به ما گفته شده است که برای کسب پول باید به سختی کار کنیم. همچنین، باید نگاهی مثبت به همه چیز داشته باشید.

کسب موفقیت به چگونگی نگاه به مشکلات و موارد منفی و این که چگونه به آنها واکنش نشان می دهید، وابسته است. در حقیقت، بر این نکته باید تمرکز کنید که پول برای شما کار کند و نه شما برای پول. به خاطر داشته باشید که شما پول را برای تحقق اهداف خود کسب می کنید. در نهایت، کسب آزادی مالی به معنای توسعه فرآیند رهایی از خود است.

نسبت به آن چه می خواهید آگاه باشید

سفر به سوی آزادی مالی بدون آگاهی از این که چه می خواهید و قصد دارید به کجا برسید، امکان پذیر نیست. این مهم ترین فعالیتی است که برای دستیابی به اهداف خود به آن نیازمند هستید. پیش از آغاز مسیر خود به سوی آزادی مالی باید هر چه را قصد دستیابی به آنها را دارید، تعریف کنید. قصد دستیابی به چه چیزی را دارید؟ برای چه قصد دارید به آن دست یابید؟ دیدگاه شما مهم ترین عامل در زمینه کسب موفقیت بوده و برای توسعه دیدگاه خود باید به این پرسش ها پاسخ دهید. می توانید گام های ساده زیر را دنبال کنید:

دیدگاه و یا رویاها خود را یادداشت کنید. جزئیات هر آن چه را که مد نظر دارید، مشخص کنید.

هر روز یادداشت های خود را مطالعه کرده و این دیدگاه را تصور کنید. این که احساس کنید دیدگاه شما به حقیقت خواهد پیوست، از اهیمت بسیار زیادی برخوردار است. از این طریق باور می کنید که مسیر کسب موفقیت و دستیابی به آزادی مالی را آغاز خواهید کرد. آن چه را که ذهن شما تصور کرده و قلبتان به آن باور داشته باشد، توسط بدن دست یافتنی خواهد بود.

در نتیجه، قصد و خواست شما برای دستیابی به اهدافتان تقویت می شود. بی تردید، موانعی در مسیر پیش رو وجود خواهند داشت، اما از تمرکز لازم برای گذر از این موانع و چالش ها برخوردار خواهید بود.

تا حد ممکن درآمد کسب کنید

خطرناک‌ترین گزینه برای شکست در مسیر کسب آزادی مالی، بهره مندی از تنها یک جریان درآمد است. این شرایط همانند آن است که به یک منبع آب برای تمامی نیازهای خود وابسته باشید. چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر این منبع خشک شود؟ از این رو، تا حد امکان باید دارای چندین جریان درآمد باشید. تعداد جریان های درآمدی که در اختیار دارید آهنگ دستیابی به اهداف مالی را تعیین می کنند. اینترنت انواع مختلفی از ایده ها و فرصت های کسب و کار خانگی را ارائه می کند. اگرچه فضای مجازی نیز با حضور کلاهبرداران کاملا امن نیست، اما با صرف زمان و پژوهش در این زمینه می توانید گزینه هایی مطمئن را انتخاب کنید.

تا حد ممکن پس انداز کنید

همواره پیش از آن که هر گونه هزینه ای انجام دهید، تلاش کنید بخشی از درآمدهای خود را پس انداز کنید. در حقیقت، در قالب پس انداز ابتدا یک پرداختی به خود خواهید داشت. گزینه های مختلفی مانند حساب پس انداز و یا سرمایه گذاری مستقیم در بورس و یا کسب و کار می توانند مد نظر قرار بگیرند. ایده آل ترین شرایط، پس انداز 20 درصد از درآمد فرد محسوب می شود. از این طریق، اطمینان حاصل می کنید که پول شما افزایش یافته و درآمدی بالقوه را در اختیار خواهید داشت.

تا حد ممکن ساده زیست باشید

هنگامی که پول دارید می توانید خریدهای مختلفی انجام دهید. در حقیقت، وسوسه می شوید خریدهایی انجام دهید که اهمیت چندانی برای زندگی شما ندارند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که موارد مهم تری نسبت به مادیات در زندگی شما وجود دارند. این مساله تمرکز ما را بر رابطه ها به جای ابزارک هایی غالبا پر هزینه را افزایش می دهد.

بین خواسته ها و نیازهای خود مرزبندی کنید. اگر به چیزی نیاز ندارید آن را خریداری نکنید. ساده زیستی شرایطی را خلق می کند که حتی از برخی چیزهای کوچک در زندگی خود شادمان شوید و در نهایت راحت تر به آزادی مالی دست یابید. آزادی مالی واقعی در روابط ما با افراد دیگر نهفته است.

سلامتی بزرگترین ثروت شما محسوب می شود

همه ما این عبارت را شنیده ایم که سلامتی بزرگترین دارایی و نعمت برای انسان محسوب می شود. آیا فکر می کنید از آزادی واقعی برخوردار خواهید بود اگر از آزادی مالی برخوردار بوده، اما بیماری اجازه لذت بردن از آن را به شما ندهد؟ ما قصد داریم به آزادی مالی دست یابیم تا زمان بیشتری برای انجام فعالیت های دیگر خود حال چه به همراه خانواده و یا چه در جامعه داشته باشیم. در نتیجه، از حفظ سلامتی خود غافل نشوید.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام