اعتبار یک شرکت، بنیاد آن را در بر میگیرد، حقیقتاً هیچ کس حاضر نیست با یک شرکت بی اعتبار، داد و ستد یا تعاملی داشته باشد و در مقابل اگر شما یا شرکتتان از اعتبار و شهرتی بنام، برخوردار باشید، همگی گرد شما جمع می شوند، این در حالیست که به دلیل رقابت موجود در بازار، این چگونگی مهارت شماست که سرنوشت شما را در ابقاء یا تحلیل این اعتبار تعیین می کند.

اگر شما مسئول اعتبار یک نهاد هستید، اوضاع را کاملاً کنترل کنید

به یاد داشته باشید در یک سازمان، از مدیرعامل تا مسئول پذیرش، یا در بانک، از مدیر آن تا برخورد پرسنل با مشتریان، همگی در حفظ اعتبار آن ارگان به نوعی نقشی حیاتی دارند. چرا که در بیشتر موارد تنها عدم رضایت یا شکایت یک مشتری کافیست تا اعتبار یک شرکت را زیر سوال ببرد.

احیاء دوباره آبرو و اعتبار ازدست رفته، امریست بسیار سخت و زمان بر، بطور مثال، خیلی از مردم هنوز خاطرات و دیدگاه بد خود را نسبت به مداخله یکی از پنج بانک انگلیس در هنگام نفاق و جدایی بین سفیدپوستان و سیاه پوستان افریقای جنوبی، به خاطر دارند، یا در مورد مارک های مختلف وسایل، با جریان شکایت چندی از مصرف کننده ها و به آوازه درآمدن آن بین مردم، فروش آنها به مخاطره می افتد و جبران خسارات ناشی از تبلیغات منفی بین مردم، معمولاً جبران ناپذیر است، شاید هم با تلاش های زیاد، طی سالیان بعد، دوباره این اعتبار احیاء شود.

همچنین برخی از تولیدکننده ها با وجود داشتن محصولاتی با کیفیّت، به دلیل عدم استخدام کارمندان یا ارائه خدمات پس از فروش مناسب، اعتبار خود را از دست می دهند. برخورد محترمانه و جلب رضایت مشتری، خود سرمایه ای بزرگ در کسب هوّیت و اعتبار است، چرا که در صورت وجود نقص یا مشکل در ارائه خدمات، به جهت خوشرویی و احترام شما، خود آنها با شما ارتباط برقرار می کنند تا توضیح بخواهند نه اینکه به تبلیغات منفی در مورد شما بپردازند. همچنین رعایت استانداردها در اداره یک شرکت و تولید محصول، خود نوعی تلاش برای کسب اعتبار است، مطمئناً کسی حاضر نیست با شرکتی که استانداردها را در اداره شرکت یا تولید محصولاتش رعایت نکرده است، قرار داد ببندد یا خریدی انجام دهد.

برای مثال، رستوران ها درباره ی مواد مورد استفاده در غذاهای سرو شده باید آمادگی پاسخ دهی مناسب را به مشتریان خود داشته باشند، حتّی شاید مشتریان از نوع گوشت مورد استفاده و نحوه ی ضبح آن نیز سوال کنند! در صورت عدم پاسخ صحیح، مسلماً مشتری به رستوران دیگری می رود.

حفظ حقوق اعتباری و نحوه ی رفتار و برخورد یک مدیر با کارمندان، و عدم تبعیض رفتار با کارمندان به دلیل، جنسیت، نژاد، سن، و...عواملی مهم از دیدگاه مشتریان و حفظ اعتبار یک نهاد است. آنها همواره شما را به عنوان یک مدیر زیر ذرّه بین می نگرند.

بر چگونگی ارائه خدمات یا محصول خود، قیمت ها و اجرت های تعیین شده و ارتقاء کیفی و اعتباری شرکت، کارمندان و مشتریان، نظارت کامل داشته باشید. در صورت شکایت یا نارضایتی از آنها، موضوع را در اسرع وقت و منصفانه، بررسی و حل و فصل کنید.

در صورت بروز اشتباه از جانب شما، با قبول آن و متعاقباً تلاش برای جبران آن، در حفظ و تداوم کارکرد خود کوشا باشید. با این کار نه تنها زمینه را برای سوءاستفاده رقیبان خود کم کرده، بلکه جلوه و اعتبار خود را حفظ می کنید.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های ضروری مدیران

  روشهای | حفظ | اعتبار | و | شهرت |