نکته 17:

برای استاد شدن در یک سبک نوشتار، روزی 10 دقیقه یک اثر از یک نویسنده مدرن را در دفترتان کپی کنید. اگر فقط آن اثر را بخوانید، سبک نوشتارتان ارتقاء نمی یابد. باید حتماً آنرا در دفترتان کپی کنید تا سبک نوشتار خودتان هم خوب شود.

نکته 18:

بطور مداوم دوره کنید. وقتی چیزی می خواهید یاد بگیری، ارتباطات عصبی جدید ایجاد می شود. اما این ارتباطات یا راه ها دائمی نیستند. دوره کردن باعث می شود این راه های ارتباطی قوی بماند و مطلب سالها در ذهنتان ماندگار شود.

نکته 19:

یک دفترچه داشته باشید  و نکات مهم را در آن یادداشت کنید. تحقیقات نشان می دهد که اینکار باعث می شود مطلب بیشتری یاد بگیرید حتی اگر دیگر آن دفترچه را مرور نکنید.

نکته 20:

ساخت لغت را تمرین کنید. داشتن دایره لغت خوب سرعت خواندن شما را بالا می برد. لغت نامه های مختلف کنار دستتان داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید. با خواندن گاه و بیگاه لغت نامه دانش و دایره لغتتان به مرور توسعه می یابد.

نکته 21:

یادتان باشد که فقط توجه دقیق به موضوع کافی نیست. حتماً باید بتوانی بین پایه کنونی دانشتان و تجربیاتتان ارتباط برقرار کنید.

نکته 22:

قبل از خواندن یک کتاب، نگاهی به فهرست آن بیندازید. بااین روش یک ایده کلی از موضوع کتاب پیدا می کنید و درکتان از مطالب بهتر می شود.

نکته 23:

موقع امتحانات دقت کنید که بین خطوطتتان حتماً فاصله کافی باشد. همین مسئله ساده پاسخ های شما را قابل خواندن می کند. و هرچه نوشته ها قابل خواندن تر باشد نمره بهتری خواهید گرفت.

نکته 24:

روشی را برای شماره گذاری جزوات و دفترها انتخاب کنید که مدیریت آنها را آسانتر کند. برای نگهداری جزوه هایتان یک سیستم سازمان یافته داشته باشید.

نکته 25:

حافظه را می توان به دو بخش تقسیم کرد. حافظه کوتاه مدت و بلند مدت. اینجا برایتان توضیح می دهم که این چطور بر یادگیری شما تاثیر می گذارد.

وقتی اول چیزی یاد می گیرید در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره می شود و اگر در مدت کوتاهی (15 تا 20 روز) دوباره آنرا مرور نکنید از حافظه تان خارج می شود. اگر سعی کنید بعد از آن مدت آنرا مرور کنید همه چیز برایتان دوباره جدید خواهد شد اما اگر بین 15 تا 20 روز آنرا دوره کنید به حافظه بلند مدت شما سپرده خواهد شد و وقتی وارد آنجا شد دیگر هیچوقت بیرون نمی رود.

نکته 26:

اگر می خواهید مطالعاتتان نتیجه خوبی در بر داشته باشد، سعی کنید اولین تاثیر را خوب بر جای بگذارید. توضیح می دهم که منظور چیست. اگر تاثیر نادرست بگذارید دیگر هیچ مقدار دوره کردن و مرور کردن به شما کمک نخواهد کرد و فقط باعث قوی تر شدن آن مفهوم اشتباه می شود.

برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی باید همیشه با استادان و معلمانتان در تماس باشید. و اگر موضوع مورد مطالعه تان قابلیت این را داشت که اصول و قواعدی که یاد گرفته اید را عملی کنید، حتماً به هر وسیله ای اینکار را بکنید (مثلاً اگر فیزیک می خوانید می توانید مسئله حل کنید، اگر برنامه نویسی کامپیوتر می خوانید می توانید برنامه بنویسید).

نکته 27:

اگر موادی را می خوانید که لازم است به مدت طولانی به خاطر بسپارید، بعد از خواندن همه آنچه که خوانده اید را بنویسید. نوشتن باعث می شود دوباره به موضوع فکر کنید. اگر نمی توانید با کتاب بسته بنویسید اشکالی ندارد کتاب را روبه رویتان گذاشته و رونویسی کنید.

نکته 28:

اینکه تمرینات دوره خود را چطور برنامه ریزی کنید هم اهمیت زیادی دارد.اولین مرتبه دوره را باید بین 3 هفته بعد از خواندن قرار دهید و دومین مرتبه را بعد از 3 ماه انجام دهید.

نکته 29:

از جنبه های عملی قضیه دور نشوید. اگر موضوعتان به گونه ای است که امکان تمرینات عملی را پیش رویتان قرار می دهد به هر وسیله ای تمرینات عملی را انجام دهید. اگر تاریخ می خوانید به مکان های تاریخی مهم بروید.

نکته 30:

اگر فیزیک یا شیمی می خوانید به جای اینکه فقط کار آزمایشگاهی کنید، مسائل عددی زیادی را حل کنید. اگر برق الکترونیک می خوانید، در کنار پروژه های آزمایشگاهی، مسائل چرخشی زیادی را روی کاغذ حل کنید. حل کردن مشکلات عملی روی کاغذ بسیار مفید است.

نکته 31:

در به خاطر آوردن چیزی مشکل دارید؟ تنفس عمیق خیلی کمکتان میکند. اینجا توضیح می دهیم که چرا و چگونه میسر است.

تنفس عمیق به شما کمک می کند اکسیژن بیشتری برای مغز و بافت های بدنتان فراهم کنید. تنفس عمیق کل بدنتان را آرام و ریلکس می کند.

اینکار خیلی ساده است و نتایج خیلی خوبی برایتان در بر دارد. تمام کاری که باید بکنید این است که 20 نفس عمیق و آرام بکشید تا جادوی آنرا حس کنید. هرموقع احساس خستگی کردید می توانید از این تکنیک استفاده کنید. هرموقع دیدید نمی توانید چیزی را به خاطر بیاورید هم از این تکنیک استفاده کنید.

بعنوان مثال، وقتی برای جمعی حرف می زنید ممکن است بعضی از حرف هایتان را فرامش کنید. استفاده از این تکنیک در چنین موقعیتی به کمکتان می آید.

خیلی افراد از این تکنیک قبل از امتحانات سخت استفاده می کنند. بد نیست شما هم امتحانش کنید.

نکته 32:

در این نکته استراتژی فوق العاده ای را به شما آموزش می دهیم که از آن می توانید زمان هایی که درک  و فهمیدن مطلبی برایتان دشوار است استفاده کنید.

اول مطلب را باز کرده و بخوانید. سعی نکنید چیزی را بفهمید. بعد از یکبار خواندن دوباره آنرا بخوانید.

من وقتی این تکنیک کوچک را از یکی از استادانم یاد گرفتم همان روز آنرا امتحان کردم و دیدم که واقعاً موثر است. اگر 2 تا 3 پارارگراف را با هم بخوانید بهتر نتیجه میدهد. اول بدون اینکه روی جزئیات مطلب متمرکز شوید دو یا سه پاراگراف را بخوانید. هرچه کمتر تمرکز کنید بهتر است. سپس دوباره پاراگراف ها را بخوانید و اینبار با تمرکز و دقت زیاد. با این روش دیگر فهمیدن مطلب برایتان دشوار نخواهد بود.

برای آزمایش کردن این تکنیک چرا همین حالا امتحانش نمی کنید؟

ادامه دارد...

  مردمان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | ویژه دانش‌آموزان و دانش‌جویان | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی

  روشهای | شگفت | انگیز | برای | افزایش | قدرت | یادگیری | (2) |