تبلیغات به عنوان یكی از مهمترین ابزارهای آمیخته بازاریابی می تواند نقش بسیارمهمی را در سیاستها و استراتژی های بازاریابی شركت ازقبیل ارتباط با مشتریان ،‌ معرفی محصولات جدید ،‌ اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مصرف كنندگان نسبت به شركت و نام ونشان تجاری آن ایفا می كند.

این مطلب به تشریح سمپلینگ به عنوان یكی از ابزارهای اثربخش تبلیغات دربازاریابی مورد بررسی و تحلیل قرارخواهد داد وسپس به ارائه گامهای پیاده سازی واجرای سمپلینگ و مزایای این ابزار تبلیغاتی می پردازد.

اشباع بازارها، تشدید رقابت ، تغییر درسلیقه ها و نیازهای مشتریان ،‌ شركتهای ایرانی را با چالشهای متعددی درفعالیتهای بازرگانی و صنعتی مواجه كرده است . دراین شركتها یی كه بتوانند از ابزاروامكانات دردسترس خود همانند طراحی و توسعه كالاهای جدید ،‌تجدید ساختار كانال توزیع ، ارائه محصولات با كیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات مؤثر ب درستی استفاده كنند می توانند براین چالشها فائق آمده وبقای مداوم خود را تضمین كنند. تبلیغات یكی ازعناصر اصلی استراتژی بازاریابی یك شركت محسوب می شود و فعالیت های مرتبط با ترفیع نقش كلیدی دربرقراری ارتباط بین بازار هدف واستراتژی اتخاذ شده ایفاد می كنند .

به همین دلیل ،‌ برنامه های تبلیغاتی سازمان باید به گونه ای طراحی شوند كه استراتژی رقابتی كلی سازمان را مورد حمایت قرار دهند. ترفیع واژه ای است كه درطول زمان معانی گوناگونی به خود گرفته است، ریشه این كلمه درزبان لاتین به معنای حركت به سمت جلو بوده، اما كاتلر پدرعلم بازاریابی ترفیع را بدین گونه تعریف كرده است: ترفیع تركیب معینی از تبلیغات غیرشخصی ،‌تبلیغات پیشبرد فروش، روابط عمومی و فروشندگی شخصی است و این تركیبی است كه شركت برای نیل به اهداف بازاریابی خود ازآن استفاده می كند.

تبلیغات جنبه وظیفه ای ارتباط دربازاریابی را به عهده دارد ،‌ حال آنكه ارتباط چیزی ، بیش از ارائه اطلاعات است. ارتباط زمانی محسوب می شود كه افراد ، پیام ارسالی را به خوبی درك كنند و پاسخی مناسب ابراز دارند.

بدنه اصلی و بزرگتر بحث، بازاریابی است كه چهار مقوله اصلی كالا یا خدمات ، روشهای قیمت گذاری و روشهای تبلیغات و اطلاع رسانی را مورد بررسی قرارمی دهد و هدف ازآن تولید كالا یا عرضه خدمتی است كه قیمت و كیفیت و مشخصات آن مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی بوده و نیازهای آشكار و پنهان آنان را برآورده ساخته و برای بنگاه اقتصادی نیز رضایت مشتری، شهرت، سود و فروش بیشتر را به ارمغان آورد.

بنابراین اگر درریشه یابی مشكل یا مسئله یك بنگاه اقتصادی،‌ مشخص شود كه علل نابسامانی ها واشكالات موجود درسیستم ، فقط درنحوه قیمت گذاری یا توزیع یا كیفیت نازل و نامطلوب كالاست، فعالیت تبلیغاتی نه تنها حلال مشكل نخواهد بود بلكه باعث افزایش هزینه ها و گم كردن كلیه مشكلات نیز خواهد شد. اما درصورتی كه نارسایی ها و اشكالات دخیل دروضعیت ، ریشه درچگونگی وكم و كیف فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و روابط عمومی داشته باشد، برنامه ریزی های تبلیغاتی می تواند مشكل گشا باشد.

سمپلینگ
تبلیغات كارآمد و علمی مهمترین فاكتور موفقیت هربنگاه اقتصادی درمقابله با رقباست. تبلیغات با استفاده ازروش ارتباط مستقیم كه امروز به شكلی بسیار وسیع و مداوم توسط شركت ها و تولید كننده های جهانی مورد استفاده قرارمی گیرد، به عنوان راه حلی كوناه، مستقیم و بسیارتأثیرگذار شناخته شده است. این فرآیندها را عموماٌ با نام كلی سمپلینگ می شناسند.

واژه سمپلینگ كه درلغت به معنای نمونه گیری ویا مزه كردن است (oxford university,2007) ، دربازاریابی ، ارائه نمونه محصول است ویكی از تكنیك های جدید تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی برای ترویج استفاده عموم مردم ازمحصول مورد نظر و افزایش محبوبیت یك نام و نشان تجاری، درجهت بهره برداری طولانی مدت درآینده ای پیش بینی شده ، همراه است وبه عبارتی ساده تر زمانی كه محصول جدید و ناآشنایی به بازارعرضه می شود ویا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونه های كوچكتر ازاین محصول بصورت رایگان و آشنا كردن مردم با مزایای آن محصول، آنها برای خرید تشویق كرده ایم.

كاتلر این ابزار بازاریابی را بدین گونه تعریف كرده است: نمونه كالا نمونه های ازكالا هستند كه درحد مصرف آزمایشی دراختیار مصرف كنندگان قرارمی گیرند

سمپلینگ دردهه گذشته یكی ازكارآمد ترین رسانه های تبلیغاتی دركشورهای صنعتی بوده وبه عنوان رسانه تبلیغاتی پویا و زنده عامل ایجاد حلقه های ارتباطی بین تولید كننده و مصرف كننده می باشد. دراین طرح با سازماندهی تیم سمپلینگ متشكل از نیروهای جوان، فعال، پرانرژی و آموزش دیده ازیك سو و شناخت بازارمصرف و مشتری بالقوه محصول ازسوی دیگر با ارائه اطلاعات مفید ومشخصات محصول و توزیع نمونه رایگان محصول اقدام به ایجاد حلقه های ارتباطی مورد نظر می نماید.

  ویوان نیوز

  سمیرا ربیعی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

  سمپلینگ | چیست؟ |