پرونده ورشکستگی مولینکس، یک تولید کننده فرانسوی لوازم خانگی الکتریکی، در سپتامبر سال 2001 تشکیل شد. گر چه برند با این اقدام فورأ در موقعیت بغرنجی گرفتار آمد، اما به هر حال اتخاذ چنین تصمیمی به نظر اجتناب‌ناپذیر و ضروری می‌رسید. تحلیل‌گر یک موسسه واسطه‌گری در فرانسه، می‌گوید: «حتی اگر خود شرکت هم می‌خواست کار را ادامه دهد، سهامداران با آن مخالفت می‌کردند. اعلان ورشکستگی باید صورت می‌گرفت؛ چون در غیر این‌صورت به انحلال شرکت منتهی می شد» .

با نزدیک شدن به زمان فروپاشی، 21000 کارمند این شرکت برای حفظ شغل‌های خود به روش‌ها و اقدمات غیر‌معمولی روی آوردند. یک کارخانه مایکروویو در شمال فرانسه، توسط کارگران اشغال و به آتش کشیده شد. روز بعد کارگران به کارخانه برگشتند و تهدید کردند که با بمب‌های دست‌ساز خود بقایای برجای مانده از کارخانه را منفجر می‌کنند. به گزارش مجله بیزینس‌ویک، مقامات اتحادیه حتی میانجی تعیین شده از سوی دولت را گروگان گرفتند تا معامله بهتری بر سر قراردادهای دوران بیکاری خود داشته باشند. میانجی دستگیر شده در پیام تلفنی به مطبوعات اعلام کرد «تقریبا می‌شود گفت که من حبس شده‌ام، اما این یک نمایش واقعی نیست» . این حوادث غم انگیز، کاری جز رقم زدن فصل پایانی افول تدریجی و ادامه دار شرکت از پیش نبردند.

این شرکت تحت مدیریت جین مانتلت، بنیان‌گذار مولینکس، از پیش‌بینی افت اقتصادی اوایل دهه 1980 در ماند و از سال 1985ضررها به سرعت رو به فزونی گذاشتند. مشکل بعدی به محصولات اصلی این شرکت، یعنی مایکروویوها، مربوط می‌شد. تولید‌کنندگان آسیایی، بازار اروپا را با محصولات مشابه و ارزان‌تر پر کرده بودند. اما مولینکس بر پایه استراتژی خود به منظور فائق آمدن بر دیگر شرکت‌ها و با صرف هزینه‌های سنگین، تلاش کرد تا با عرضه محصولاتی مانند یک قهوه‌ساز شیک و حرفه‌ای به نام کروپس که آن را در سال 1987 ابداع کرده بود، به راه خود ادامه دهد.

بدهی‌ها دائما در حال افزایش بودند به طوری که در سال 1996 مولینکس تلاش کرد با اخراج 2600 کارگر ضرر خود را جبران کند. این طرح بی‌رحمانه در کوتاه‌مدت موثر افتاد. در سال 1997 مولینکس از سود‌دهی این شرکت پس از سال‌ها خبر داد. با این حال عمر این شادی بسیار کوتاه بود. شهرت برند در فرانسه که به دلیل تعدیل نیرو آسیب دیده بود، سال بعد نیز به سبب فروپاشی جدیدی در اقتصاد روسیه متحمل صدمات دیگری شد. از آن‌جا که روسیه دومین بازار بزرگ مولینکس محسوب می‌شد، فروش شرکت به نحو چشمگیری تحت تاثیرات نامطلوب این فروپاشی اقتصادی قرار گرفت و مجددا به وضعیت قرمز بازگشت. با وقوع بحران اقتصادی مشابهی در بازار برزیل، جایی که مولینکس دارایی‌های زیادی را در تملک خود داشت، اوضاع بیش از پیش رو به وخامت گذاشت. در ماه سپتامبر سال 2000، مولینکس با شرکت ایتالیایی برانت ادغام شد. در واقع هیچ راهی برای جلوگیری از افت بازار فروش و افزایش بدهی ها وجود نداشت.

ورشکستگی سال 2001 غم انگیز ولی گریز‌ناپذیر بود. مولینکس هنوز هم برای یافتن یک خریدار تلاش می‌کند؛ چرا که پیشگویی‌های دلگرم کننده در مورد آینده برای مشهورترین برند فرانسوی درست از کار در نیامدند.

آن چه مولینکس به ما می آموزد
مراقب رقبا باشید: مولینکس به واسطه هجوم مایکروویو های سازندگان آسیایی به بازار، خلع سلاح شد.
مراقب شرایط اقتصادی باشید: بروز مشکلات اقتصادی ممکن است برندها را به وضعیتی مشابه این شرکت دچار کند. در پی بحران اقتصادی روسیه، مولینکس بخشی اصلی از بازار خود را یک‌شبه از دست داد.
جلب حمایت کارکنان: مناقشه و دعواهایی متعدد در فرانسه که کشور متبوع مولینکس محسوب می‌شد، بیش از هر چیز دیگری به شهرت آن آسیب رساند.

 

  کارستان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | سرگذشت برندهای معروف | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های ضروری مدیران

  شکست | نام‌های | تجاری: | مولینکس