شيوه هاي متفاوتي براي نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر كس به مقتضاي سليقه و هدفي كه از نگارش رزومه دارد ، شيوه خاصي را بر مي گزيند . اما به طور كلي اصول و سرفصل بندي عمومي رزومه ها به شرح زير است:
1- جزئيات شخصي(Personal Details)  
اغلب رزومه ها با اين بخش آغاز مي شوند . آن چه مي بايست در اين بخش ذكر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الكترونيك و تاريخ تولد است.
2- پروفايل شخصي(Personal Profile)     
وارد كردن پروفايل در رزومه امري سليقه اي است و ضروري محسوب نمي شود . آن چه در پروفايل به نگارش در مي آيد ، تصويري كلي و گويا از شما است كه به طور جزئي تر در ساير بخش هاي رزومه ذكر مي شود.
3- تحصيلات و توانايي هاي علمي(Education and Qualifications)  
اين بخش شامل تمام سوابق تحصيلي و علمي شما ، از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره ي تحصيلي خواهد بود. به ياد داشته باشيد كه حتماً ذكر كنيد در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره اي هستيد . ساير دوره هاي علمي - كابردي كه در كنار تحصيل آكادميك گذرانده ايد را هم حتماً بنويسيد.
4- سوابق شغلي  (Skills and Work Experiences)  
در اين بخش بايد كل سوابق شغلي شما ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال فهرست شود.
5- انتشارات و مقالات(Publications)    
فهرست كتب و مقالاتي كه منتشر كرده و يا در كنفرانس ها ارائه نموده ايد به اضافه زمان انتشار را در اين بخش بياوريد. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضميمه نماييد بهتر است.
6- ساير اطلاعات(Additional Information)   
نگارش اين قسمت ضروري نيست ، اما چنان چه لازم دانستيد توضيحي جانبي روي سوابق تحصيلي و شغلي خود بنويسيد ، مي توانيد اين بخش را اضافه نماييد.
7 - علائق(Interests)  
فهرستي از علائق خود در زمينه هاي فوق برنامه مثل ورزش يا هنر را در اين بخش بنويسيد و احياناً اگر سوابق حرفه اي در اين زمينه ها داريد حتما ذكر كنيد.
8 - معرف ها(References)   
نام ، رتبه ، درجه تحصيلي ، آدرس يا تلفن و كلاً اطلاعات مربوط به معرفين خود ( كه معمولا اساتيد شما هستند ) را در اين بخش بياوريد . اين معرف ها مي بايست همان معرفيني باشند كه توصيه نامه هاي شما را تكميل نموده اند.

* ساير توصيه ها
- پيش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصيلي و شغلي خود فكر كنيد تا چيزي را از قلم نياندازيد . سعي كنيد تا حد امكان ، مداركي دال بر سوابقتان آماده و ترجمه كنيد تا ضميمه رزومه نماييد.
- از دروغگويي يا بزرگنمايي جداً پرهيز كنيد ، ممكن است برايتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در 2 روي يك كاغذ A4  تنظيم نماييد. بهترين حجم رزومه در همين حد است.
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه براي خودتان نگه داريد تا در صورت لزوم از آن ها استفاده كنيد.
- در مورد نگارش انگليسي ، حتماً درباره متن رزومه با يك مترجم و يا كسي كه انگليسي ادبي را به خوبي مي داند مشورت كنيد.
- رزومه را حتما تايپ كنيد و از ارائه رزومه دست نويس جداً خود داري كنيد.

 www.iranindia.com

 

 

 

 

 

 

 

 


در محيط كار با ديگران چگونه رفتار كنيم؟

هر فردي بايد بداند كه چگونه مي‌تواند با ديگران ارتباط برقرار نمايد. به ياد داشته باشيد كه عدم مهارت‌هاي رفتار با ديگران، سبب دلسردي و نااميدي مي‌شود. يك انسان موفق مي‌داند كه هر فردي بايد بداند كه چگونه مي‌تواند با ديگران ارتباط برقرار نمايد. به ياد داشته باشيد كه عدم مهارت‌هاي رفتار با ديگران، سبب دلسردي و نااميدي مي‌شود. يك انسان موفق مي‌داند كه كار كردن با ديگران به خصوص در دنياي كنوني، ارتباطي توام با مهارت را مي‌طلبد. جامعه‌شناسي مي‌گويد: «هنگام برخورد با مردم به خاطر داشته باشيد كه با مخلوقات منطقي طرف نيستيد، با موجوداتي كه سرشار از غرور، خودبيني و تعصب هستند، طرف هستيد.» در اين نوشته سعي شده است تا برخي از قوانين اصلي ارتباطات انساني در فضاي كاري به شما معرفي شود. پس با ما همراه باشيد.
1- ديگران را با نام صدا بزنيد:
اين خوشايندترين صدا براي گوش هر كسي است. وقتي نام فردي را به كار مي‌بريد، در حقيقت پيغام خود را تنها براي آن شخص ارسال مي‌كنيد. اين كار شما سبب مي‌شود فرد مقابل دريابد كه براي او اهميت و ارزش قائل هستيد. جملات خود را با اسامي افراد بياميزيد و با سوالاتي نظير: «علي، امروز خوب هستي؟» آغاز نماييد.
2- اشتباه خود را بپذيريد:
اگر اين مسئله را بپذيريد كه اعتراف به اشتباهات در محيط كار، يكي از ستوده‌ترين اعمال است، پس با اعتراف به اشتباه خود، هرگز فكر نخواهيد كرد كه وجهه خود را از دست خواهيد داد.
يادمان باشد در اعتراف به اشتباهاتمان زياده روي نكنيم مثلا لازم نيست با عذرخواهي فراوان در جلسات، اقدام به بيان اشتباهات خود نماييد. جمله «من اشتباه كردم و متوجه آن هستم» كفايت مي‌‌كند.
3- ديگران را با معيارهاي بالا در نظر بگيريد:
اندك افرادي در بين ما هستند كه معمولا عقل‌كل خطاب مي‌‌شوند. به نظر مي‌رسد اين گونه افراد فكر مي‌كنند كه هيچ كس جز خودشان قادر به انجام صحيح امور نيست. جزو اين گروه از افراد نباشيد. به قابليت‌هاي ديگران اعتماد نماييد. در واقع به آنها در انجام دادن كارها به بهترين وجه ممكن اطمينان داشته باشيد. اين به معناي داشتن انتظارات بيش از حد نيست.
باور داشتن يك فرد او را تشويق به انجام كارها با حداكثر توان مي‌كند و از نااميدي جلوگيري مي‌كند.
4- علاقه‌اي صادقانه از خود نشان دهيد:
به سخنان خود دقت كنيد و بدانيد چه وقت بايد آنها را بيان كنيد. هر فردي در محيط كار شما، داراي سابقه‌اي از علايق و تجارب و سلايق گوناگون است. حتي اگر نقطه اشتراكي با هم نداريد، در مورد اطرافيانتان اطلاعات كسب نماييد. مردم دوست دارند كه ديگران آنها را به خاطر داشته باشند پس در سخن گفتن دقت نماييد.
5- از ديگران تعريف و تمجيد كنيد:
در مورد تعريف خود صريح باشيد و نشان دهيد كه در مورد آنچه كه فرد انجام داده است، آگاهي داريد، به طور مثال بگوييد: «علي، تو خيلي خوب جلسه را اداره كردي به خصوص وقتي همه از مسير موضوع اصلي منحرف شده بودند». در عين حال سعي كنيد به ندرت و فقط زماني كه واقعا نياز است، انتقاد نماييد، انتقاد را طوري بيان كنيد كه مانند يك نصيحت سازنده از طرف دوستي قابل اعتماد در نظر گرفته شود.
6- مراقب حرف‌هايتان باشيد:
اگر قصد نداريد، كاري را انجام دهيد، هرگز نگوييد كه آن را انجام خواهيد داد. يادتان باشد اعتبار شما، ارتباطي تنگاتنگ با گفتارتان دارد. اگر به قول خود عمل نكنيد، در مورد كارهاي بزرگ به شما اعتماد نخواهد شد و در نتيجه پيشرفتي حاصل نمي‌شود.
7- قدرداني و سپاسگزاري فراموش نشود:
اگر فردي لطفي به شما كرد، تشكر نماييد و مقابله به مثل كنيد و اين را بدانيد كه شما به خودي خود مستحق لطف نيستيد و كسي به شما بدهكار نيست. پس تشكر فراموش نشود.
8- با فكر و ملاحظه باشيد:
اگر قبل از صحبت نمودن خوب فكر كنيد شايد هيچ‌وقت، ابهامي در گفتارتان سبب سوء تعبير نشود.در صورت بروز سوءتفاهم يادمان باشد، نظرات ديگران را محترم بشماريم. ببينيد چرا آنها اين‌گونه فكر مي‌كنند. به جاي مشاجره از ديگران بخواهيد در مورد مواضع‌شان توضيح دهند، مجبور نيستيد، موافقت كنيد، اما مي‌توانيد بگوييد: «من متوجه هستم شما چه مي‌گوييد.»
9- از خودگذشتگي فراموش نشود:
بد نيست گاهي اوقات از مكان شغلي خود خارج شده، به ديگران در كارهاي‌شان كمك نماييد. اين عمل را بدون اين‌كه از شما درخواست شود، انجام دهيد، گفتن: «كمك لازم نداريد؟» شما با اين كار، ديگران را تشويق به از خودگذشتگي نموده و در نتيجه محيط كاري مثبت قوي ايجاد خواهد شد و ديگر اين كه براي خود لطفي دو جانبه را خريداري مي‌نماييد، چرا كه مهرباني هميشه باز مي‌گردد.
10- متواضع و فروتن باشيد:
يادمان باشد اگر به كاميابي دست يافتيم، خود از آن تعريف نكنيم بلكه ديگران خود متوجه آنها گردند، «همچنان كه گفته‌اند، مشك آن است كه خود ببويد نه آن كه عطار بگويد.»
11- به حفظ آبروي ديگران كمك كنيد:
اگر همكارتان اشتباهي كرد با خنديدن به اشتباهي كه شخص (نه با خنديدن به خود شخص) مرتكب شده، به همراه ضربه‌اي دوستانه به شانه‌هاي او از پريشاني‌اش بكاهيد و بگوييد: «اين براي بهترين افراد هم ممكن است پيش بيايد.» با اين كار به او و ديگران اطمينان مي‌دهيد كه دنيا به پايان نرسيده است.

 

  بازار کار

  پری سا

  فنون موفقیت در مصاحبه شغلی | رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  صول | و | سرفصل | بندي | عمومي | يك | رزومه