توانایی تولید پول نقد یکی از عوامل کلیدی در موفقیت کسب و کار محسوب می شود. بدون در اختیار داشتن جریان قدرتمند و مثبت پول نقد، کسب و کار شما نمی تواند پیشرفت و رشد چشمگیری داشته باشد.

جریان پول ناکافی یکی از نشانه‌های مشکل مدیریتی در کسب و کار است. مدیریت ضعیف جریان پول برای کسب و کارهای بزرگ و موفق نیز می تواند همانند نقطه پایان فعالیت‌های آنها باشد. در حقیقت، این مساله در شکست کسب و کارها طی نخستین سال فعالیت آنها سهمی بیش از 70 درصدی را به خود اختصاص داده است. اگر راه حلی برای آن در نظر گرفته نشود، مشکلات جریان پول به عاملی برای ورشکستگی کامل کسب و کار منجر می شوند.

از جمله نشانه‌های وجود مشکل در جریان پول می توان به تاخیر در پرداخت دستمزد کارمندان، مالیات‌های پرداخت نشده، بدهی‌های مستقیم و چک‌های پاس نشده، اشاره کرد. اگر این قبیل موارد برای شما و کسب و کارتان آشنا هستند، زمان آن فرار رسیده تا هرچه سریعتر به آنها و جریان پول نقد خود رسیدگی کنید.

بدهکاران بسیار

امروزه بسیاری از کسب و کارها به مشتری‌های خود اعتبار ارائه کرده و در شرایطی که آنها خدمات و محصولات مورد نظر را در کمترین زمان دریافت می کنند، ممکن است حتی پول لازم برای پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشند. این مساله به ویژه هنگامی که مشتری‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های خود در زمان مقرر را ندارند، به طور مستقیم بر جریان پول تاثیر می گذارد.

هنگامی که میزان بدهی بزرگ باشد، شما با کمبود نقدینگی مواجه می شوید. در نتیجه باید به دنبال اقدام‌های فوری یا شیوه‌های دیگر تامین مالی برای جبران این تاخیر در پرداخت باشید. یکی از شیوه‌های مقابله با افزایش بدهکاران، کوتاه کردن دوره اعتبار و برخورد جدی با افرادی است که در زمان مقرر بدهی خود را پرداخت نمی کنند.

طلبکاران بسیار

تعداد زیاد طلبکاران می تواند به معنای مقدار زیادی بدهی پرداخت نشده از سوی شما باشد. این مساله برای جریان پول به ویژه هنگامی که کسب و کار روند ناکارآمدی را دنبال کرده، ذخایر پول نقد محدودی داشته و طلبکاران نیز تا پیش از این خواستار دریافت طلب خود شده‌اند، فاجعه بار است. تاخیر در پرداخت می تواند به روابط شما با طلبکاران آسیب رسانده و مشکلات دیگری مانند کاهش مدت اعتبار و قیمت حق بیمه را منجر شود.

تامین مالی بیش از حد کسب و کار

قرض گرفتن مقدار زیادی پول برای تامین مالی کسب و کارتان شامل هزینه‌های اضافی مانند بهره شده و ممکن است نیازمند برنامه‌های کوتاهتر بازپرداخت باشد. اگر نسبت به روند افزایشی استقراض خود محتاط نبوده و آن را زیر کنترل نگیرید، این مساله می تواند کنترل کسب و کار شما را به دست بگیرد. تامین مالی بیشتر که اغلب در غالب وام صورت می گیرد می تواند به نرخ بهره بالاتر منجر می شود. استقراض ممکن است بحران در جریان پول را به تاخیر بیاندازد، اما این بحران در آینده احتمالا بدتر از آن چیزی خواهد بود که امروز با آن مواجه هستید.

فروش بیش اندازه اعتبار

پرداخت نقد یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای کسب و کارها محسوب می شود، اما همانگونه که اشاره شد امروزه آنها بیش از این پیش به مشتری‌های خود اعتبار ارائه می کنند. با ارائه اعتبار به مشتری‌ها ممکن است تا زمان موعد پرداخت، با کمبود پول نقد برای انجام فعالیت‌های دیگر مواجه شوید. در نتیجه، افزایش فروش اعتباری می تواند به استقراض‌های بزرگتر منجر شود و این الگویی خطرناک و آسیب رسان به جریان پول محسوب می شود.

سرمایه گذاری بیش از اندازه

هنگامی که پول نقد در اختیار دارید ممکن است برای خرید دارایی‌های مانند تجهیزات اداری، مبلمان یا خودرو وسوسه شوید. اما توجه داشته باشید صرف هزینه برای چنین مواردی می تواند شما را با کمبود نقدینگی برای تامین مالی فعالیت‌های روزانه و یا پرداخت هزینه‌های غیر منتظره مواجه سازد. از این رو، در اختیار داشتن یک ذخیره نقدی برای شرایط اضطراری امری عاقلانه و حرفه‌ای محسوب می شود.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام