تقريباً تمام افراد مي‌دانند كه رزومه براي انجام مصاحبه ضروري است، اما همگي آن‌ها درك درستي از ساير كاربردهاي رزومه كه به اندازه مصاحبه اهميت دارد ندارند. در واقع رزومه شكل دهنده ساختار مصاحبه مي‌باشد و به نحوي عمل مي‌نمايد كه در ذهن مصاحبه كننده باقي مانده و او را براي استخدام شما توجيه مي‌كند. با اين اوصاف يك رزومه خود چهار كاربرد دارد كه هر يك از ديگري متمايز بوده و داراي اهميت مي‌باشد.

 


1. اولين كاربرد يك رزومه اين است كه براي مصاحبه دعوت مي‌شويد.
بزرگترين چالشي كه رزومه‌تان با آن روبرو خواهد بود، رقابت مستقيم است. در واقع بايستي مصاحبه را در يك رقابت و جنگ رودرو با ساير رزومه‌هايي كه حتي ممكن است بسياري از آن‌ها متعلق به داوطلباني با شرايط و توانايي‌هاي بهتري از شما باشد، برنده شود. برخي از صنايع و مشاغل از جمله شركت‌ها و سازمان‌هاي تكنولوژي و فوق‌العاده موفق روزانه به صورت ناخواسته بيش از 1000 روزمه دريافت مي‌كنند. وجود تنها چند نكته قابل توجه و برجسته مي‌تواند اين امكان را براي شما فراهم آورده كه براي مصاحبه دعوت شده و همان يك فرد خوش‌شانسي باشيد كه از بين آن 1000 نفر شغل مورد نظر را به دست مي‌آوريد.
نوشتن يك رزومه خوب مستلزم اين است كه بدانيد بعد از ارسال رزومه چه اتفاقي براي آن مي‌افتد. اما بررسي رزومه توسط اشخاص به روشي متفاوت صورت مي‌پذيرد. آن‌ها تنها چند ثانيه صرف رزومه كرده و بعد به راحتي آن را كنار مي‌گذارند با بررسي اشخاص تنها با 10 خط اول مشخص مي‌گردد كه شما برنده‌ايد يا بازنده. يك شخص هيچ‌گاه براي آنكه دريابد آيا شما همان فرد مورد نظر هستيد يا خير تمامي خطوط رزومه را بررسي نخواهد كرد.
در بعضي از كشورها رزومه‌ها توسط نرم‌افزارهاي كامپيوتري و سپس اشخاص دسته‌بندي مي‌گردند كه لازم است در اينگونه رزومه‌ها لغات كليدي از مشاغل و موقعيت‌هايي كه داشته‌ايد را در هر جا كه دوست داريد و يا مناسب مي‌دانيد، بنويسيد و مطمئن باشيد كه نرم‌افزار آن را خواهد يافت.
البته يك رزومه نويس ماهر و زيرك راه‌هاي خلاقانه و زيركانه‌اي خواهد يافت تا تمامي كلمات را به نحوي بنويسيد كه نرم‌افزار همان‌گونه كه برايش برنامه‌ريزي شده است بتواند آن‌ها را بيابد.
رزومه نحوه مصاحبه شما را شكل مي‌دهد.
اكثر مصاحبه‌كنندگان مستقيم سراغ مسابقه و تاريخچه شغلي‌تان مي‌رود و در خصوص آن‌ها سوال‌هايي مي‌پرسند. توجه داشته باشيد كه رزومه نبايد تمامي موارد يا به عبارتي جواب تمام سوال‌ها را در برداشته باشد تا خودتان بتوانيد براي توضيحات بيشتر صحبت نماييد. از طرف ديگر رزومه نبايد گنگ، نامفهوم و يا گيج‌كننده باشد.
نكته قابل توجه در اينجا اين است كه بايد از رزومه خود تعداد زيادي كپي تهيه نماييد. برخي از مصاحبه‌كنندگان تنها يك نسخه از رزومه را درخواست مي‌كنند و برخي ديگر چندين نسخه از رزومه را مي‌خواهند در واقع به نوعي مي‌خواهند حافظه شما را امتحان كرده و صحت مطالب و موارد مندرج در رزومه را بفمند. هوشيار باشيد.

2. رزومه شما را در ذهن مصاحبه‌كننده حك مي‌كند
تحقيقات نشان مي‌دهند بعد از ترك مكان مصاحبه، رزومه مي‌تواند به طور غيرقابل باور شما را در ذهن مصاحبه‌كننده حك نمايد. داوطلب با يك رزومه خوب به عنوان شخصي حرفه‌اي، آراسته، باهوش و زيرك به نظر مي‌آيد و برعكس داوطلبي با يك رزومه ضعيف به عنوان شخصي نامرتب، معمولي و با عدم آمادگي كافي به نظر مي‌آيد البته صرف از نحوه حضور داوطلب در زمان مصاحبه مي‌باشد. كه البته تعداد اندكي از داوطلبان متوجه نقش مهم و كاربردي رزومه هستند.
يك استثناي مهم كه در رابطه با موارد بالا وجود دارد آن هنگامي است كه مصاحبه‌كننده در حين مراحل مصاحبه متوجه اين موضوع گردد كه شما يا دروغ مي‌گوييد و يا در مورد آن مواردي كه نوشته‌ايد بيش از حد اغراق كرده‌ايد. در چنين صورت فوق درست نبوده و تمام برنامه‌ريزي‌ها به هم مي‌ريزد و متأسفانه بايد بگويم كه شخصيت شما زير سوال مي‌رود.

3. در نهايت، رزومه مي‌تواند توجيهي براي استخدام شما باشد
چرخه استخدام روز به روز گسترده‌تر و طولاني‌تر مي‌شود. در واقع افراد بيشتر در امر استخدام دخيل مي‌باشند و هر فردي نگران آن است كه مبادا مرتكب اشتباهي گردد چنانچه استخدام شما عمل اشتباهي باشد، حيران اين اشتباه كار آساني نخواهد بود. در هر شركت يا سازمان افراد بسياري در سطح بالاتري از شما قرار دارند كه بدون اينكه حتي براي يك بار شما را ملاقات كرده باشند براي استخدام شما مهر تصديق مي‌زنند. هر چه در نوشته رزومه دقت بيشتر به خرج دهيد، تصميم‌گيري در مورد شما آسان‌تر خواهد بود و يك رزومه اشتباه مي‌تواند همه چيز را در مورد شما خراب كند.
البته داوطلباني كه توسط دوستان يا آشنايان معرفي مي‌گردند و يا آندسته از افراد كه يا اشخاص آشنا مصاحبه مي‌كنند، به درستي متوجه اهميت و ضرورت يك رزومه رقابتي و خوب نمي‌شوند. احتمالاً دوست شما واقعاً شما را دوست داريد اما شخص ديگري نيز وجود دارد كه بايد در مورد شما توجيه شود. در واقع شما را به فردي معرفي مي‌كند كه هيچ وقت شما را نديده است.
هنگام نوشتن رزومه به ياد داشته باشيد، آن چيزي را بنويسيد كه مي‌خواهيد برايتان انجام شود. چنانچه اهداف خود را بشناسيد و بدانيد كه از رزومه‌ خود چه مي‌خواهيد، در راستاي اهداف خود به بهترين شغل ممكن دست خواهيد يافت.

 

  بازارکار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  كاربردهاي | ضروري | رزومه