آموزش مسايل اقتصادي به كودكان را بايد از سن كم شروع كرد. تجربه نشان داده كه اگر به كودكان اصول ساده‌ي اقتصاد آموخته شود آن‌ها در بزرگسالي بهتر مي‌توانند مسايل مالي خود را مديريت كنند و كم‌تر پول خود را هدر مي‌دهند، در ذيل توصيه‌هايي براي در ميان گذاشتن مسايل اقتصادي با كودكان و چگونگي طرح اين مسايل ، ارايه مي‌شود:
 استفاده از چك‌هاي شخصي را به كودكان خود ياد بدهيد
 پول ماهانه‌ي كودكان خود (پول توجيبي) آن‌ها را به صورت يك جا پرداخت نكنيد. به آن‌ها بگوييد كه در طول يك ماه در آن حدي كه شما در نظر گرفته‌ايد اعتبار دارند. هر زمان كه به پولي نياز داشتند بايد با يك كاغذ به شكل چك آن مقدار پول را دريافت كنند. در صورتي كه در يك ماه مبلغ مورد نظر آن‌ها از مبلغي كه شما در نظر گرفتيد بيش‌تر شد به آن‌ها توضيح بدهيد كه اين پول را از حساب ماه بعد آن‌ها كسر خواهيد كرد. اگر در اين شيوه سخت‌گيري به خرج دهيد آن‌ها متوجه معناي واژه‌هايي چون اعتبار داشتن و بدهكار بودن را به خوبي متوجه خواهند شد.
از كودكان خود بخواهيد كه پس‌انداز كنند
 كودكان و نوجوانان معمولا به راحتي پول خرج مي‌كنند و علاقه‌اي به پس‌انداز كردن ندارند اما بايد اين مساله را به آنان آموخت كه پس‌انداز كردن يكي از بهترين مسايل زندگي پيش روي آن‌هاست با هدف قرار دادن يك چيز مهم و دوست‌داشتني براي كودكان، مثلا يك دوچرخه يا يك بازي كامپيوتري يا يك عروسك مي‌توان پس‌انداز كردن را به آن‌ها آموخت. كافي است به كودك تفهيم شود كه براي خريد هر كدام از اين موارد بايد در هر ماه مبلغ مشخصي از پولش را كنار بگذارد و به آن دست نزند. براي تشويق كودك مي‌توان پس از چند ماه باقي مانده‌ي پول را به عنوان جايزه به او داد.
 آموزش شيوه‌ پس‌انداز
 پس از اينكه به كودكان شيوه پس‌انداز كردن را آموختيد به آن‌ها بگوييد كه پس‌انداز كردن را مي‌توان در روش‌هاي مختلف انجام داد.
اول پس‌انداز طولاني مدت كه بهتر است در اين فرم كودكان پول معيني را در هر سال به شما بسپارند تا براي خريد وسايل مورد نياز خودشان در آينده از آن استفاده كنند.
 روش بعدي فرم كوتاه‌مدت است كه در اين روش مي‌توان قلك يا جعبه‌اي به كودك داد تا پول هفتگي يا ماهانه خود را در آن نگه دارد و خود مسوول دخل و خرج آن باشد.
 در روش بعدي كه در نظر گرفتن آن كاملا اختياري است مي‌توان از كودك خواست كه پول‌هاي خرد و بسيار كم را كه به نظرش ارزشي ندارند براي مصارف خيريه و اعانه دادن پس‌انداز كند، كودك با تمرين پس‌انداز كردن‌هاي اين گونه مفاهيم اقتصادي زيادي را متوجه خواهد شد.

  کارستان

  پری سا

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | اخبار کسب و کار و اقتصادی

  كودكان | خود | را | به | مديران | اقتصادي | بدل | كنيد