اختیار فروش تبعی با هدف اولیه اطمینان بخشی به بازار سرمایه فعالیت خود را در تالار شیشه ای آغاز كرده و برخلاف تصور اهالی بازار كه اختیار فروش تبعی را راهی برای تامین مالی سهامداران عمده می دانند باید گفت كه این ابزار با هدف اولیه اطمینان بخشی به بازار فعالیت خود را در تالار شیشه ای آغاز كرده است.

ابزارهای مالی به دو دسته تقسیم می شوند؛ یك دسته از ابزارهای مالی، ابزارهایی هستند كه با هدف تامین مالی مورد استفاده قرار می ­گیرند كه از آن جمله می توان به اوراق اجاره اشاره كرد و گروه دوم ابزارهای پوشش ریسك هستند.

كاركرد قرارداد آتی و اختیار معامله، مدیریت ریسك در بازار سرمایه است. بنابراین نمی ­توان گفت هدف نخست از ورود این ابزار مالی به بازار سرمایه تامین مالی است.

امكان معامله این اوراق وجود ندارد و عملاً این ابزار برای سرمایه­ گذارانی است كه تا سررسید اختیار تبعی، مالك سهام باشند، یا این­ كه زمانی سهم را خواهند فروخت كه افزایش قیمت سهم بیش از قیمت خرید به علاوه هزینه خرید اختیار تبعی باشد یا فرصت سرمایه­ گذاری مناسب­ تری داشته باشند.

در صورتی ­كه در اختیار فروش، قیمت بازار سهام بیشتر از قیمت توافقی باشد به دلیل اینكه سهامدار پولی را بابت خرید اوراق پرداخت كرده است زیان محدودی را تجربه می­ كند به همین دلیل صحبت از مدیریت ریسك است.

درآمد حاصل از واگذاری اختیار فروش تبعی برای ناشر وجوهی ایجاد می ­كند كه در زمان خروج دارنده آن قابل پرداخت نیست. بنابراین در مقابل ریسكی كه ناشر می­ پذیرد، درآمدی نیز كسب می­كند كه بر آن اساس قیمت اختیار كه درصدی از قیمت جاری سهم در زمان انتشار اختیار است، تعیین می ­شود.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | دانستنی‌های مهم حقوقی | مهارت‌های ضروری مدیران