یادداشــ‍‍‍‍ت میـزان جـذب غـذایی روزانــه، مهمترین
عامل در کاهش وزن است.


واقـعیت زنـدگی من به عنـوان یک رئیس دانشگاه شامل
برنـامه ی تـمام نشـدنـی از مـهـمـانی هـایـی اسـت کـه
ســرشار از غـذاهـا و نـوشیــدنـی هــای هـوس انـگیــز و
خـوشمـزه اسـت. اخـیـراً وقتی کنار میزی مجلل پوشیده
از غـذاهـای رنـگارنـگ ایستـاده بـودم، شنیدم که همسر
یـکی از هـمکارانم چطور او را درمورد چیزهایی که آن روز
خـورده بـود استنـطـاق مـی کرد. این همکار من کمی با
اضافه وزن خود مشکل دارد، به همین دلیل است که همسرش مراقب خورد و خوراک اوست. همکارم هم با مظلومیت تمام به خوردن میوه و ماست برای صبحانه و ساندویچ بوقلمون و آب برای ناهار اعتراف کرد.

همسرش که از این اعتراف کمی آرام شده بود به دنبال کار خود رفت و همکارم درِگوشی به من گفت که خوردن سه شیرینی بعد از ناهار را از همسرش پنهان کرده است. لحظاتی بعد، او را دیدم که به سراغ شیرینی های روی میز رفته است، و با خودم حساب کردم که در مدتی که همسرش نگاه نمی کرد، حداقل 300 کالری به کالری های مصرفی آن روزش اضافه کرده بود. مطمئن بودم که در گزارش بعدی به همسرش، این 300 کالری را نیز پنهان خواهد کرد.


این رفتار متداول متخصصین تغذیه را واقعاً آزار می دهد، چون ما سعی داریم بین رژیم غذایی و سلامتی رابطه ایجاد کنیم. ما می دانیم که اکثر مردم، حتی تحصیلکرده ترین و باهوش ترین افراد، موادغذایی مصرفی روزانه خود را به درستی گزارش نمی کنند. بعضی مصرف خود را آنقدر کم گزارش می کنند که اگر حتی همه ی روز را هم در خانه بخوابند و هیچ فعالیتی نداشته باشند، باید وزنشان پایین بیاید یا حداقل بیشتر چاق نشوند. مثلاً یک زن 30 ساله با قد 5 فوت و 9 اینچ که وزنش معادل 143 پوند است، اگر بخواهد وزنش را ثابت نگاه دارد باید روزانه فقط 2،550 کالری مصرف کند. اگر خودش میگوید که روزانه فقط 2،000 کالری مصرف می کند، باید هفته ای حداقل یک پوند وزن کم کند. اما اگر وزنش کاهش نمی یابد ،احتمالاً کالری مصرفی روزانه اش را اشتباه گزارش می دهد.


من گمان می برم که همه ی ما به این خاطر احساس گناه می کنیم، و به همین دلیل سعی می کنیم کالری مصرفی خود را به میزانی گزارش دهیم که برای طرف مقابل قابل قبول باشد. معمولاً میزان ارائه ی گزارشات نادرست و دروغی در افراد چاق بیش از افراد لاغر است، خانم ها نیز بدتر از مردها هستند و بچه ها نیز هرچه بزرگتر می شوند بدتر می شوند. خانم ها عادت دارند وزن خود را کمتر نشان دهند و مردها نیز همیشه سعی دارند خود را قد بلندتر نشان دهند. مردم معمولاً خوردن مواد غذایی مضر و چاق کننده ای مثل شکلات و شیرینی، غذاهای پرنمک و غذاهای آماده فست فود را از دیگران پنهان می کنند. از طرف دیگر، مصرف سبزیجات و میوه خود را که می دانند برایشان مفید است، به راحتی به همه اعلام می کنند.


چرا این اتفاق می افتد؟

این مسائل افکار ما را در مورد رابطه ی بین سلامتی و رژیم غذایی منحرف می کند. چند سال پیش، در تحقیقی که با جمع آوری گزارش بیش از 80،000 زن از مواد غذایی مصرفی روزانه شان انجام گرفت، هیچ رابطه ای بین مصرف چربی و ابتلا به بیماری های قلبی یافت نشد. اما اگر خانم های چاق و آنها که اضافه وزن داشتند به طریقی درست و صادقانه درمورد مصرف موادغذایی پرچربی خود گزارش می دادند، شاید محققین می توانستند نتیجه ی درستی از این تحقیق بگیرند.


من برای حل این معمای پیچیده، سعی کردم در تحقیق خودم به جای استفاده از خانم های خوش هیکل تازه فارغ التحصیل شده به عنوان گزارشگر، از تماس های تلفنی استفاده کنم تا افراد بتوانند به راحتی و بدون احساس خجالت میزان کالری مصرفی روزانه خود را صادقانه گزارش کنند. اما باز هم افراد اشتباه گزارش می کردند. پس از این گزارشات، تصمیم گرفتم تا از گزارشگرانی با سایز و سن مشابه با فرد مورد نظر برای هر نفر استفاده کنم. اما باز وضع به همان منوال سابق بود. و اکنون در حال انجام تحقیقات خود با استفاده از سیستم PDA (دستیار شخصی دیجیتالی) هستم شاید این تکنولوژی بتواند در این عرصه کمک کننده باشد.


سوالی که مرتباً با آن روبه رو می شوم این است که: "چرا من نمی توانم وزنم را کاهش دهم؟" من به این افراد پاسخ می دهم که: "شاید به درستی و صادقانه مواد غذایی مصرفی هر روز خودتان را گزارش نمی دهید. یکی از بهترین ابزارهای کاهش وزن، یادداشت خورد و خوراک روزانه است. من به شما قول می دهم—اگر یادداشت های خود را صادقانه گزارش دهید، وزنتان پایین می آید."


همه ی ما می دانیم که افرادیکه مرتباً وزنشان را کنترل و اندازه گیری می کنند و موادغذایی مصرفی روزانه شان را به درستی یادداشت میکنند بهتر از افراد دیگر وزن کم می کنند. به همه ی ما ثابت شده است که صداقت همیشه بهترین چیز است، پس چرا در این رابطه که به سلامتی و زیبایی ما مربوط می شود هم صادق نباشیم؟ اگر عادت کنیم کالری هر چیز کوچکی را هم که در طول روز می خوریم در دفتر خود یادداشت کنیم، متخصص تغذیه ما بهتر می تواند درمورد کاهش وزنمان به ما کمک کند. من همیشه تحت تاثیر افرادی بوده ام که خورد و خوراک روزانه شان را به درستی به من گزارش می دهند، احتمالاً آنها ارزش صداقت را درک کرده اند.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مد، زیبایی، تغذیه، تناسب اندام

  معمای | صداقت: | مردم | واقعاً | چه | می | خورند؟