به نظر می رسد که زندگی روزمره ی ما مملو از انواع مختلف مشکلات جسمانی است، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا اختلالات معدی روده ای و انواع و اقسام بیماری ها.


ما معمولاً وقتی دچار هرکدام از این مشکلات و بیماری ها می شویم، اولین کاری که میکنیم این است که به نزدیکترین داروخانه رفته، کلی پول خرج می کنیم و داروهایی می گیریم که فقط علائم بیماریمان را تا حدی بهبود می بخشد، اما کاری برای درمان ریشه ای بیماریمان نمی کنیم. در این مقاله، برای اینکه کمی در خرج و مخارجتان صرفه جویی شود، تصمیم گرفته ایم که به تعدادی از متداولترین بیماری ها اشاره کرده و موادغذایی که به درمان آنها کمک می کند نیز برایتان معرفی کنیم. اما یادتان باشد: هیچکدام از ما پزشک نیستیم، پس مطالبی که در این مقاله ذکر می شود را به عنوان توصیه ی های پزشکی برداشت نکنید.


جوش و آکنه

جوش غرور جوانی...مایه ی دردسر همه ی افراد بالای 12 سال... (و تصور می کنید وقتی به 20 سالگی رسیدید از شر آنها خلاص می شوید!)


جوش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما معمولاً در نتیجه ی بالا رفتن هورمون ها در بدن ایجاد می شود. استرس، داروهای خاص و عوامل محیطی (مثل آلودگی، یا محرک های پوستی دیگر) نیز میتواند در به وجود آمدن جوش های صورت نقش داشته باشد.


دو مورد از بهترین ویتامین هایی که گفته می شود برای درمان و رفع جوش و آکنه کاربرد دارد، نیاسین (mg 100 در هر روز) و ویتامین آ (IU 50،000 در هر روز) که باید دقیقاً پس از ویتامین ای (mg 400) مصرف شود. این ویتامین ها در میوه ها و سبزیجاتی مثل سیب، گلابی، انور، گریپ فروت، آناناس، و هلو یافت می شود که سرشار از فیبر هم هستند و به بدن برای دفع سموم کمک می کنند.


به طور کلی هیچ درمان قطعی برای جوش و آکنه وجود ندارد، اما خوردن مقدار بیشتری میوه و سبزیجات مثل این، به همراه خوردن حبوبات و پرهیز از خوردن سمومی مثل شکر، کافئین، و نمک برای کاهش آن مفید است.


یبوست

در زمینه ی ملین های طبیعی، هیچ چیز بهتر از داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر نیست. تقریباً همه ی میوه ها، به استثنای موز، سرشار از فیبر هستند و به درمان یبوست کمک می کنند. اما برخی از میوه ها در این زمینه کارایی بهتری نسبت به سایر میوه ها دارند.


اگر بتوان آن را یافت، بائل که میوه ای بسیار کمیاب است برای رفع یبوست و خشکی مزاج کمک بسیار عالی است. انگور و به درصد کمتر کشمش هم به بالا بردن وضعیت شکم کمک می کند. اگر کشمش را ترجیح می دهید، بهتر است یک مشت از آن را داخل یک لیوان آب به مدت یک روز خیس کنید و پس از آن کشمش ها را خورده و آبش را هم سر بکشید. برخی دیگر از میوه هایی که به رفع یبوست کمک می کنند عبارتند از: آلو، گلابی، آب گلابی، گوآوا، پرتقال، اسفناچ خام، و انجیر تازه و خشک.


تا می توانید سعی کنید از نان های تمام گندم به جای نان سفید استفاده کنید، چون نان های تمام گندم فیبر بیشتری دارند.


سردرد

این روزها دیگر هر چیزی می تواند باعث سردرد شود، از استرس و صداهای ناهنجار گرفته تا وارد آمدن فشار بر چشم ها و جمع شدن سموم داخل بدن. سردرد گاهی ممکن است به خاطر آلرژی های غذایی هم باشد. موادغذایی که معمولاً چنین آلرژی هایی ایجاد می کنند شامل شیر و مواد لبنی دیگر، شکلات، مرغ، و جگرسیاه میشود.


بخشی از دشواری درمان سردرد این است که هیچوقت یک درمان و راه حل قطعی برای آن وجود ندارد. داروهای داروخانه ای تاحدی ناراحتی آن را تسکین می دهد اما به ریشه ی مشکل نمی روند، به خصوص اگر شما به ماده ی غذایی یا داروی خاصی آلرژی داشته باشید.


درمان های طبیعی معمولاً حول بالا بردن میزان خون و اکسیژن داخل مغز می چرخد. این نوع درمان ها (که شامل یک پیاده روی تند روی جاده ای هموار می شود) برای سردردهای تنش دار بسیار خوب است. سعی کنید سه یا چهار تکه لیموی تازه را در یک لیوان چای گیاهی بچکانید تا کمی از سردردتان کاهش یابد. خوردن دو قاشق عسل به همراه هر وعده ی ذایی هم به درمان میگرن و سردرد کمک می کند. پتاسیم و منیزیم داخل آن به تمدد شریان ها کمک کرده و جریان خود را در مغز بالا می برد.


بی خوابی

در مورد بی خوابی هم مثل سردرد یافتن یک علت قطعی کاری دشوار است. بدیهی است که استرس می تواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت خواب فرد داشته باشد، اما رژیم غذایی هم در این زمینه بی تاثیر نیست. مشروبات الکلی و کافئین، همچنین رژیم های غذایی کم نمک می تواند باعث برهم زدن خواب شما شود.


یکی از بهرین مسکن ها تیامین است که یکی از انواع ویتامین های B می باشد. کمبود تیامین ممکن است باعث شود بدن نتواند خواب طبیعی خود را داشته باشد. اگر علت بی خوابی کمبود تیامین باشد، باید میزان بیشتری از حبوبات، آجیل و خشکبار، و موز استفاده کنید که منبع بسیار خوبی برای اکثر انواع ویتامین های B می باشد.


راهکار قدیمی مادربزرگ هایمان با یک لیوان شیر داغ و عسل هم هنوز یکی از بهترین مسکن های موجود است. شیر به نوبه ی خود مسکن بسیار عالی به حساب می آید و عسل هم به تسکین بدن کمک میکند. گوشت بوقلمون هم که حاوی تریپتوفان است که یک مسکن طبیعی به شمار رفته و همچنین یکی از مهمترین آمینواسیدهای بدن می باشد که به تولید نیاسین در بدن کمک می کند که نیاسین نیز به نوبه ی خود به تولید سروتونین عامل مسکن مغز کمک میکند، برای این منظور بسیار عالی است.


اما قبل از اینکه بخواهید قبل از خواب برای خودتان یک ساندویچ گوشت بوقلمون درست کنید، یادتان باشد که تریپتوفان معمولاً در شکم خالی اثر می کند. اما یکی دیگر از مسکن های طبیعی که چندان معروف هم نیست، کاهو می باشد که حاوی ماده ی محرک خواب به نام لکتوکاریوم می باشد.




زخم دهان

کسی هنوز %100 نمی داند که چه چیز موجب پیدایش زخم دهان می شود، اما تجربه نشان داده است که خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی مثل چیپس و آجیل چنین زخم هایی را در دهان ایجاد میکند. اما گاهی اوقات این زخم ها به خاطر آلرژی های غذایی یا زخم ها و جراحت های خاص (مثل گازگرفتگی) در دهان ایجاد می شود. اما هر چه که باشد بسیار دردناک است.


بعضی از مواد غذایی کمک کننده در این زمینه عبارتند از: پیاز خام، آب آلو، و انبه ی تازه. همه ی اینها خواص ضد عفونی کنندگی دارند. گفته می شود که مواد غذایی که حاوی میزان زیادی ویتامین B هستند مثل حبوبات و سبزیجات برگ دار هم می تواند به درمان زخم دهان کمک کند. ماست هم در این زمینه تاثیر گذار است.


کسانی که به این مشکل مبتلا هستند بهتر است از خوردن قهوه، مرکبات، و ادویه هایی که موجب برانگیختن زخم ها می شود خودداری کنند. و همچنین بهتر است که از محصولات لبنی، موادغذایی شکردار، و پروتئین های حیوانی نیز پرهیز کنند تا بدن به جای هضم این موادغذایی دشوار برای هضم، راحت تر روی رفع و از بین بردن این زخم ها متمرکز شود.


نفخ شکم

ممکن است در دوران مدرسه نفخ و باد شکم موجب خنده و مسخره بازی بوده باشد، اما وقتی در محیط کار یا اداره، یا وقتی برای صرف شام به همراه دوست دخترتان بیرون رفته اید اتفاق بیفتد، دیگر خنده آور نیست.


بدیهی است که نفخ شکم به خاطر جمع شدن باد در روده ها ایجاد میگردد، از اینرو برای مقابله با این مشکل اولین چیزی که باید بیشتر به آن توجه کنید رژیم غذاییتان است. برای این منظور بهتر است از رژیم های غذایی های پر کربوهیدرات که شامل موادغذایی مثل حبوبات، سیب زمینی، جو، و سبزیجات و میوه جاتی مثل جوانه بروکسل، گل کلم، و بروکلی می شود، دوری کنید. سایر موادغذایی مثل نان و پنیر یا نوشابه های گازدار هم ممکن است باعث به وجود آمدن باد شکم شود.


یکی از راه های تسکین عضلات گوارشی از طریق جوهر نعناع خشک است، از اینرو سعی کنید بعد از وعده های غذایی از قرص های نعناع استفاده کنید. این ماده باعث کاهش تنش دستگاه گوارش شده و دردهای شکمی و نفخ را کاهش می دهد. همچنین خوردن زنجبیل تازه که در آبلیمو ریخته شده است یا نوشیدن یک فنجان آب گرم که دو قاشق چای خوری کنیاک در آن حل شده باشد هم به ریلکس شدن شکم کمک می کند.


یکی دیگر از مسائلی که باید د این زمینه به یاد داشته باشید این است که غذاهای کم حجم تر بخورید و غذا را آرام تر و یکنواخت تر بجوید. غذاهایی که به درستی جویده شده باشند راحت تر وارد دستگاه گوارش می شوند. همچنین ورزش منظم هم تاثیر بسیار زیادی برای رفع این مشکلات دارد.


پیشگیری بهتر از درمان است


موادغذایی شفابخش زیادی برای درمان بیماری ها و ناراحتی های عمومی وجود دارد. اما همانطور که همیشه و همه جا گفته می شود در برخورد با دردها و بیماری های جزئی، پیشگیری همیشه بهترین راه حل است. از خوردن زیاد آردهای تصفیه شده، قند، الکل، و کافئین و همچنین چیپس و پفک و اینگونه تنقلات فراورده ای، تاحد ممکن خودداری کنید. به طور منظم ورزش کنید و به اندازه ی کافی بخوابید.


اما با همه ی این حرفها ممکن است گاهاً سرما بخورید یا جوشی روی پوستتان ظاهر شود. نگران نباشید، برای همه پیش می آید. با استفاده از این راهکارها و استفاده از این درمان های طبیعی می توانید در برابر این مشکلات ایستادگی کنید و نگذارید که این مشکلات کوچک به بیماری های بزرگتری تبدیل شوند.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | پزشکی، بهداشت و سلامت | مد، زیبایی، تغذیه، تناسب اندام

  مواد | غذایی | شفا | بخش |