شرکت انترپرایز پراداکتز یک شرکت خصوصی است که شرکت‌های تابعه آن شامل شرکای انترپرایز پراداکتز، انترپرایز جی پی و شرکای دونکان انرژی می‌شود. ارزش این شرکت که بیش از 6000 نفر در آن کار می‌کنند، در حدود 30 میلیارد دلار است. خانواده انترپرایز یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فرآوری انرژی، ذخیره و حمل محصولات نفتی در شمال آمریکا است که به تولیدکنندگان و مشتریان گاز طبیعی، گاز مایع طبیعی، نفت خام، محصولات تصفیه شده، گازهای پتروشیمی مایع شده و مواد پتروشیمی خدمت می‌دهد.
دان دونکان در 2 ژانویه سال 1933 در شهر سنتر تگزاس متولد شد. دان فرزند یک کارگر نفت بود و مادرش نیز در زمان تولدش از دنیا رفته بود. دان برادرش را نیز در سن 7 سالگی از دست داد و نزد مادر بزرگش در فقر بزرگ شد. او در کالج تجارت‌ماسی تحصیل کرد. دونکان به ارتش رفت و پس از آن با کار در شرکت باربری و ذخایر زیرزمینی واندا پترولیوم به عنوان یک کارگر نیمه ماهر، کار در صنعت نفت را شروع کرد. او نهایتا توانست حسابدار این شرکت شود. دونکان در سال 1968 با سرمایه ای در حدود 10000 دلار و یک کامیون کسب‌وکار خود را با نام شرکای انترپرایز پراداکتز راه‌اندازی کرد. کسب‌وکار او به آرامی، اما به شکل پیوسته به عنوان یک کسب‌وکار خط لوله، فرآوری و ذخیره تولیدات نفتی رشد کرد. سهام شرکت دونکان در اواخر دهه 1990 در بازار عمومی سهام عرضه شد و به این شکل سرمایه عظیمی به‌دست آورد. دونکان در زمان پس از رسوایی شرکت بزرگ آمریکایی انرون، زمانی که شرکت‌های بزرگ در حال افول و کاهش سرمایه‌هایشان بودند، پتانسیل شرکت خود را شناسایی کرد و این پتانسیل‌ها را به سرعت جذب کرد. دونکان تا زمان مرگش از طریق شرکت شرکای انترپرایز پراداکتز و انترپرایز جی پی در حدود 49000 مایل خط لوله نفت‌وگاز و ده‌ها پایانه ذخیره و کارخانه‌های فرآوری را در کنترل خود داشت.
شرکت انترپرایز از طریق ادغام با شرکت شرکای تپکو در سال 2009 (که در آن زمان هنوز آقای دونکان رییس آن بود) تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خط لوله‌های کشور شد. این شرکت در حال حاضر در فهرست 500 شرکت برتر فورچون قرار دارد، اما شهرتی که دونکان کسب کرده بیش از آن که مربوط به ثروتی باشد که اندوخته به ثروتی که بخشیده است، ارتباط دارد. او میلیون‌ها دلار را صرف امور خیریه از جمله کمک به گروه‌های محافظت از محیط زیست و کمک به موسسه پزشکی هوستن کرد. دونکان همچنین مبلغ 75 میلیون دلار به بیمارستان کودکان تگزاس و موزه علوم طبیعی هوستن و 135 میلیون دلار به کالج پزشکی بیلر اهداکرده است. او برای تحقیقات درباره بیماری‌های کودکان کمک‌های مالی زیادی کرد، چون یکی از نوه‌هایش از بیماری دیسلکسیا رنج می‌برد.
دان دونکان علاقه زیادی به شکار داشت و یک شکارگاه بزرگ هم در تگزاس از آن او بود. او به دیوارهای خانه اش سرهای حیواناتی را که شکار کرده بود، آویخته بود. او یک بار نیز برای شکار در سال 2002 به سیبری سفر کرد و به وضوح قانون روسیه را با شلیک به یک گوزن‌ شمالی از هلی کوپتر زیر پا گذاشت و برای این کار حتی مورد پیگرد قانونی نیز قرار گرفت.
دونکان در سن 77 سالگی در خانه‌اش در ریور اوکس در ایالت هوستون بر اثر خونریزی مغزی از دنیا رفت. او که یک بار ازدواج کرده و همسر خود را از دست داده بود، در آن زمان با همسر دوم خود زندگی می‌کرد. دونکان یک پسر و سه دختر داشت.

  کارستان

  سمیرا ربیعی

  سرگذشت برندهای معروف | زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ | مصاحبه با کارآفرینان برتر | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی

  میلیاردر | عاشق | شکار | اما | دوست‌دار | کودکان