نکات طلایی برای موفقیت استارت اپ ها و کسب وکارهای جدید

امار و ارقام نشان میدهد که درصد بسیار زیادی از استارت اپ ها در سالهای اول فعالیت خود با شکست مواجه میشوند.اما این دلیل نمیشود که ما از شروع یک کسب وکار منصرف شویم بلکه باید علل شکست و موفقیت کسب وکارها را شناخته و در استارت اپ خود رعایت نماییم.

در این مطلب ۱۰ نکته ارزشمند برای موفقیت استارت اپها معرفی میشود:

 

۱- نام تجاری متمرکز و یکصدا
به عنوان یک کارآفرین شما همواره با موج بزرگی از ایده و توانمندی‌ها مواجه هستید یعنی در دل یک استارتاپ کارهای مختلفی را می‌توانید و می‌خواهید انجام دهید اما مشکلی که پدید می‌آید این است که نتوانید بین محیط‌های اصلی و فرعی استارتاپ خود تفاوت و تمایز ایجاد کنید و یک شخصیت واحد برای خود بسازید. در حقیقت شما نیاز دارید تا برای ایجاد یک تصویر ذهنی از نام تجاری خود بین خودتان و بقیه تمایز ایجاد کنید و در بین مشتریان تعریف دقیق و روشنی از خودتان ارائه بدهید. مثلا اینکه شما تولید کننده تلفن همراه هستید یا تولید کننده بازی یا ارائه کننده خدمات تعمیر رایانه. باید بتوانید یک وجهه برای خود بسازید و روی آن متمرکز شوید. شما می‌توانید خدمات زیادی را به مشتریان‌تان ارائه کنید اما باید به یک نام تجاری مشخص شناخته بشوید. پیشنهاد این است روی کاری متمرکز شوید که در آن بهترین هستید. همه کاره هیچ کاره نباشید.

۲- اخراج سریع و به موقع
درست است شاید تعجب کنید که اول کار و اخراج ؟! اما حقیقت این است که شما در ابتدای کار برای اینکه بتوانید سریع رشد کنید و کسب و کارتان را توسعه دهید نیاز دارید تا با افراد همراه و همدل و کاری فعالیت کنید بنابراین اگر با این افراد کار نمی‌کنید خیلی سریع آنها را خراج کنید حتی اگر مجبور بشوید روزهای تعطیل هم کار کنید و یا شیفت اضافی در دفترتان بمانید اما این کار را انجام دهید. برای استخدام هر فردی یک دوره آزمایشی بگذارید و تاکید کنید که سه ماهه اول آزمایشی است و در مدت دوماه اول آنالیز کنید که این فرد به درد شما می‌خورد یا نه و به او بازخورد بدهید و در ماه آخر بررسی کنید که آیا مشکلاتش اصلاح شده یا نه اگر جواب منفی است به او بگویید خدا نگهدار. خیلی ساده .

۳- سیستم پرداخت مدرن
بسیاری از استارتاپ‌ها با مشکل تامین منابع مالی و عدم بازدهی و اثر بخشی مناسب هزینه‌ها مواجه هستند و این امر موجب می‌شود قبل از رسیدن به نتایج ملموس و دلخواه با کمبود منابع مالی و توقف مواجه شوند. خوب برای این مشکل راهکار پرداخت‌های سنتی که حقوق ثابتی را به افراد در قبال یک ماه کار پرداخت می‌کند مناسب نیست. برای شرکت‌های استارتاپی پرداخت بر اساس تحویلی‌ها، مناسب‌تر است. به این ترتیب افراد بر اساس استاندارد مشخص بسته‌های کاری تعریف شده را تکمیل کرده و تحویل می‌دهند و در ازای هر بسته کاری که میزان تاثیر مشخصی در پیشبرد اهداف استارتاپ شما دارد هزینه دریافت می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید مطمئن باشید که نیروی کاری شما اثر بخش عمل می‌کند و نیروی کار هم می‌داند که هر چه زودتر و با کیفیت‌تر کار را تحویل دهد زودتر می‌تواند بسته‌های بیشتر و درآمد بیشتر را دریافت کند.

۴- کار مجانی انجام ندهید
تفکری در بین استارتاپ‌های ایرانی باب شده است که حاضرند برای اثبات حسن نیت و کیفیت خود کار را به صورت مجانی برای مشتری انجام بدهند. این امر در مواردی که شما قرار دادهای مشخص و حقوقی ندارید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود موارد متعددی از عدم پرداخت مشتری مشاهده شده که گواه نادرست بودن این روش است. ممکن است مقداری جاه طلبانه به نظر بیاید اما اگر به محصول خودتان و کیفیتش اطمینان دارید بهتر است بدون پرداخت هیچ کاری انجام ندهید و یا اینکه دوره زمانی مشخصی را برای ارائه خدمات خود به صورت رایگان تعیین کنید و آن هم در بازار ایران بسیار کوتاه مدت است در حد یک هفته و بعد از آن اگر مشتری هزینه را پرداخت نکرد کار را متوقف کنید. این امر موجب می‌شود توان‌تان هدر نرود و وقت‌تان برای مشتری‌هایی که هزینه می‌دهند صرف شود.

۵-از مشتری نماها دوری کنید
تشخیص مشتری‌نما از مشتری واقعی در بازار ایران بسیار ساده است. مشتری‌نماها به طور غیر عادی و نامعقول تقاضای قیمت‌های پایین و تخفیف می‌کنند. شما به عنوان صاحب و راه‌انداز یک استارتاپ باید مراقب باشید برای ایجاد سابقه کاری و یا رزومه و یا فروش حداقلی با این نوع مشتری‌ها کار نکنید. دلیل این امر هم قاعده تخفیف است. این قاعده بیان می‌کند که با تخفیف بیشتر درخواست‌های مشتری غیر معقول‌تر و دشوار‌تر می‌شود و در قبال قیمت پایین تقاضای خدمات گرانی از شما می‌کند که دست آخر منجر به ضرر هنگفت شما در وقت و هزنیه‌ها می‌شود. پس از این مشتری نماها به شدت دوری کنید و برای تخفیف دادن قاعده داشته باشید.

۶- محصول ناب بسازید
بسیاری از استارتاپ‌ها با سندرمی به نام بهترین مواجه هستند. این سندرم وقتی روی می‌دهد که شما تلاش می‌کنید یک محصول کامل را به بازار عرضه کنید اینکار شما ممکن است ۶ ماه طول بکشد، خوب این بهترین راه است اما بهترین راه شکست….
تجربه استارتاپ‌ها در دنیا نشان داده وارد کردن یک محصول که حداقل‌های نیاز مشتری را داشته باشد در ۸ هفته و در مرحله بعد اضافه کردن خصوصیات جدید به آن در طول طراحی‌های بعدی می‌تواند از شکست محصول و از دست دادن بازار و واگذار کردن آن به رقبا جلوگیری کند و در هزینه‌ها هم صرفه جویی کرده و شما را زودتر به درآمد برساند. پس یک چیز قابل قبول ارائه کنید نه یک چیز عالی….

۷- در خدمات عمومی شریک شوید
تحقیقات در دنیا نشان می‌دهد که یکی از هزینه‌های اصلی در استارتاپ‌ها هزینه‌های خدمات عمومی مانند منشی‌ها و خدمات حسابداری و فضاهای اداری است. در کشور ایران هم این موضوع بسیار واضح است. اینکه شما برای کارهایتان یک منشی داشته باشید، یک حسابدار اختصاصی و یا یک مشاور حقوقی اختصاصی منجر به افزایش هزینه‌های شما می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم از فضاهای اشتراکی کمک بگیرید و به جای هزینه‌های هنگفت با اشتراک در هزینه‌ها از همان خدمات بهره‌مند بشوید و به مرور که کسب و کارتان رشد کرد بر حسب نیاز خدمات اختصاصی دریافت کنید. این کار را می‌توانید برای اتاق‌های کنفرانس، منشی‌ها، حسابدارها و وکلا و نیروهای خدماتی انجام بدهید.

۸-مسئولیت را به افراد مناسب بسپارید
استارتاپ‌هایی که در کشور تشکیل می‌شوند معمولا حاصل ایده چند نفر متخصص در یک حوزه است که در کنار هم یک تیم را تشکیل داده‌اند. ممکن است این افراد تخصص لازم در تولید محصول یا خدمات را داشته باشند اما سوال اساسی این است که آیا این افراد برای ارتباط با مشتری و تامین کننده‌ها هم تخصص و توان کافی را دارند؟ جواب این است که افراد می‌توانند در یکی از این حوزه‌ها خوب عمل کنند نه به صورت همزمان. بنابراین برای ارتباط با مشتریان و فروش و بازاریابی و غیره باید افراد مناسبی را بیابید و هر فرد یک مسئولیت مشخص داشته باشد. اگر هر فرد در کار خود مشغول باشد می‌توانید مطمئن باشید که هماهنگی این افراد محصول و یا خدمت را با قیمت مناسب و در زمان مناسب به مشتری شما می‌رساند.

۹-افراد با تجربه را به خدمت بگیرید
شاید این با روحیات استارتاپی شما همخوان نباشد اما این نکته بسیار حیاتی است. تجربه بسیار ارزشمند و گران‌قیمت است و شما با به خدمت گرفتن افراد با تجربه در حیطه فعالیت‌تان از بسیاری از چالش‌ها به سلامت عبور می‌کنید و البته با کمترین هزینه. اگر نگاهی به استارتاپ‌های موفق دنیا بکنید همواره یک نقطه عطف در فعالیت‌هایشان دیده می‌شود و آن زمانی است که یک فرد با تجربه را به خدمت گرفته‌اند.

۱۰-سناریوهای احتمالی را بررسی کنید
شما به عنوان یک کارآفرین و صاحب استارتاپ از اینکه در یک محیط خلاق کار می‌کنید بسیار خوشحالید اما یک نکته اساسی را فراموش نکنید. باید همواره سناریوهایی در مورد کار و محیط و همکاران خود بررسی کنید. اینکه آیا در معرض این هستید که افراد تیم شما جدا شوند یا اینکه هزینه‌هایی که تابه‌حال صورت داده‌اید آیا اثربخش بوده‌اند یا نه. در حقیقت باید سعی کنید هر شب وضعیت استارتاپ خود را بررسی کنید و برنامه و سناریوهای لازم برای موارد مختلف را طراحی کنید تا در مواقع لزوم شوکه و غافلگیر نشوید.

  کارستان

  saeed ahmadi

  نکات موفیت | نکات طلایی موفقیت | اصول موفقیت | چگونه موفق شویم