شرکت سافت‌بانک صاحب 40 درصد از سهام سایت یاهو ژاپن و ارائه‌کننده خدمات مخابراتی چندگانه است که پیش از این جزو فعالیت‌های اپراتور سلولی وودافون ژاپن بوده است.
ماسایوشی سان در 11 آگوست سال 1957 در توسو در استان ساگا در ژاپن متولد شد. پدر بزرگ او از کره به ژاپن نقل مکان کرده بود. سان با دن فوجیتا رییس مک دونالد در ژاپن قرار ملاقاتی گذاشت و به پیشنهاد او شروع به تحصیل زبان انگلیسی و علوم کامپیوتر کرد. سان در سن 16 سالگی به همراه خانواده به کالیفرنیا نقل مکان کرد و دبیرستان را در جنوب سانفرانسیسکو به پایان رساند. وی سپس به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی،‌ رفت و در آنجا به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت. او که همچنان به علوم کامپیوتر علاقه داشت، به یک ریزتراشه که در یک مجله معرفی شده بود علاقه‌مند شد و در سن 19 سالگی به این نتیجه رسید که تکنولوژی کامپیوتر جرقه‌ای برای انقلاب تجاری در آینده خواهد بود.
سان که اعتقاد داشت هر چیزی مربوط به ریزتراشه‌ها نهایتا باعث خلق ثروت می‌شود، تصمیم گرفت هر روز حداقل یک ایده کارآفرینانه خلق کند. او یک دستگاه مترجم اختراع کرد که نهایتا آن را به قیمت یک میلیون دلار به شرکت شارپ الکترونیکز فروخت که مجموعه‌های PDA شارپ از خانواده این اختراع هستند. سان سپس با پولی که به‌دست آورده بود شروع به واردات سیستم‌های بازی کامپیوتری مهاجمان فضا و توزیع آنها در محوطه دانشگاه کالیفرنیا، برکلی کرد. سان کمی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه برکلی با مدرک کارشناسی اقتصاد در سال 1980، شرکت یونی‌سان را در اوکلند کالیفرنیا تاسیس کرد که در همان زمان توسط شرکت کیوسرا خریده شد.
سان در سال 1981 به ژاپن بازگشت و شرکت سافت بانک کپیتال را به منظور نشر رسانه‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به کامپیوتر تاسیس کرد. ماسایوشی سان به‌رغم ریسک‌ناپذیری و بی‌اعتمادی بانکدارها عاقبت توانست یک وام یک میلیون دلاری از بانک دای-ایچی کانگیو بگیرد. او در آغاز ناموفق بود و بانک نیز مجبور شد وام او را لغو کند. سان سپس به سراغ بانک صنعت ژاپن رفت که یک منبع جدید برای سرمایه‌‌گذاری برای سان بود، اما باز هم بدشانسی آورد و به دلیل ابتلا به بیماری هپاتیت از سال 1984 تا اواسط 87 در بیمارستان بستری شد. او طی این مدت ارتباطاتی با مایکروسافت ژاپن برقرار کرد و 25 درصد سهام شرکت نوول در ژاپن را خرید. سان در مزایده‌ای در سال 1994 در خرید شرکت انتشاراتی و اینترنتی زیف دیویس شکست خورد، اما توانست نمایشگاه‌های تجاری این شرکت را به قیمت 202 میلیون دلار بخرد. سال بعد بخت با او یار بود و کل شرکت زیف دیویس را به قیمت 1/2 میلیارد دلار خرید. شرکت سافت بانک تا سال 1995 توانسته بود 37 درصد سهام یاهو ژاپن و سهام عمده شرکت E-trade را از آن خود کند. این شرکت همچنین تا سال 1996 شرکت کامدکس (COMDEX) را به قیمت 900 میلیون دلار و شرکت کینگستون تکنولوژی را به قیمت 1/2 میلیارد دلار خرید که البته سهام کینگستون تکنولوژی بعدا توسط موسس آن باز خرید شد. سافت بانک در سال 1997 در دامنه وسیعی از کسب‌وکارهای مربوط به اینترنت سرمایه‌‌گذاری کرد و به این شکل سافت بانک تبدیل به مرکز قدرت اقتصاد جدید ژاپن شد. سان با کاهش سهام خود در یاهو ژاپن به 58/22 درصد توانست پروژه‌های خرید شرکت‌های مختلف را تامین مالی کند که یکی از مهم‌ترین آنها بانک اعتباری نیپون بود. سان کمی بعد فعالیت خود را به سمت تامین اینترنت پرسرعت و شبکه متمرکز کرد. او در این راستا شرکت‌های سافت بانک نت ورکز (شبکه) و BB تکنولوژیز را تاسیس کرد.
سان همچنین رییس لابراتواری مشارکتی است که با مشارکت وودافون، چاینا موبایل، سافت بانک و وریزون تشکیل شده و اداره می‌شود. این فعالیت مشارکتی در آوریل سال گذشته شکل گرفت و با توجه به اینکه چهار شرکت دارای بیش از یک میلیارد مشترک در سطح جهان هستند، می‌تواند تاثیر شگرفی بر عرصه مخابرات جهانی داشته باشد. سان همچنان به دنبال استفاده از فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری است و گفته شده است که او قصد دارد در بخش رسانه‌های دیجیتالی چینی نیز سرمایه‌‌گذاری کند.

  کارستان

  سمیرا ربیعی

  سرگذشت برندهای معروف | زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ | مصاحبه با کارآفرینان برتر | خواندنی‌های مکمل کسب و کار

  همسو | با | انقلاب | تجاری | قرن21