ديدگاه و نوع نگرش كارآفرينان با ساير افراد متفاوت است. همين ويژگي در كنار خلاقيت و مهارت در رشته‌اي خاص، بستر كاملا مناسبي براي ظهور تفكري كاربردي و كسب‌و كاري متكي بر انگيزه و تجربه را به وجود مي‌آورد. به جز تحصيلات دوران دانشگاه و گذراندن دوره‌هاي آموزشي مختلف، كارآفريني به خصوصيتي جستجوگر و متفاوت نياز دارد تا با استفاده از فرصت‌ها بهترين راهكارها، تصميم‌ها و در نهايت طرح‌ها را اجرايي كند. براي آشنايي بيشتر با خصوصيات كارآفرينان و راهكارهاي موفقيت آنان با ما در اين مقاله همراه شويد.

آنچه كارآفرينان را از افراد ديگر متمايز مي‌كند
كارآفرينان افرادي خلاق و خطرپذيرند. با برنامه‌ريزي و ايجاد راهكارهاي مناسب سعي مي‌كنند تا هر فرصـــــتي را بـه بهترين موقعــــيت اقتصـــادي مبدل كنند. شكست در حرفه آنان مفهومي ندارد. اگر طـــــرح كسب‌وكـــــار با شكست مواجه شود، فقط خودش را مسئول مي‌داند و اگر با موفقيت آن را به پايان برساند، تنها مهر اعتباري بر خلاقيت‌ها و استعدادهايش زده است. کارآفرین تلفيق دانش، مهارت، خلاقيت و تجربه را در طرحي كه حاصل ديدگاه و تحقيق خودش است، اجرايي مي‌كند.
 كارآفرينان خودشان مسئول مستقيم اجرای تمام طرح هستند. به دليل اعتماد به نفس بالا و داشتن روحيه خطرپذيري، از شكست‌ نمي‌هراسند. اهداف و ايده‌آل‌هاي شغلي خودشان را با برنامه‌هاي اشتغال كوتاه و بلند مدت تعيين مي‌كنند. محصولات كارآفرينان كاملا متفاوت و بر اساس خلاقيت و سليقه شخصي‌شان طراحي مي‌شود.

مزیت‌های کسب و کار الکترونیکی
شاید در نگاه اول سادگی و محدودیت‌ناپذیری مکان و زمان کسب و کار را بتوان، مهم‌ترین ویژگی کسب و کار الکترونیکی عنوان کرد. سرعت بالای دسترسی به اطلاعات و آخرین اخبار، سهولت در دریافت محصول، کاهش هزینه‌های رفت و آمد و مهم‌تر از همه مدیریت زمان نیز از جمله فوایـــد کسب و کار الکترونیکی محسوب می‌شوند.

بازاریابی و تبلیغات مناسب رمز ماندگاری در عرصه کسب و کار الکترونیکی
هنگامی که سامانه الکترونیکی خودتان را راه‌اندازی کردید، باید مكاني و افرادی باشند که با محصول جدید شما آشنا شوند، درباره آن اطلاعات کسب کنند و در نهایت خریدشان را انجام دهند. اما چگونه و از چه طریقی می‌توان بیشترین تأثیر را بر مخاطبان گذاشت؟ امروزه تبلیغات پدیده‌ای است که با مدیریت صحیح و برنامه‌ای هماهنگ شده، راهکارهای موثری را در ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننــــــــده ایجاد کرده است. مروری اجمالی بر بازارهای تجاری، مقبولیت و جایگاه شرکت‌های بزرگ با برندهای مختلف دليل آشكاري بر اثبات موفقیت مديران و كارآفرينان در این عرصه است. به طوری که مخاطبان با شنیدن و دیدن نام این برندها، بی‌اختیار جذب می‌شوند .
اما بازاریابی و دیدن خواسته‌های مخاطبان نیز می‌تواند موجب تغییر و تحول بنیادین در تولید و توزیع محصولات شود تا زمانی که از فروش محصولات مطمئن نشوید و نتوانید در بازارهای تجاری مخاطب خودتان را بشناسید و انتظارات وی را برآورده کنید، وارد این عرصه نشوید.

تاثير سامانه الكترونيكي در افزايش رقابت و فروش محصولات
راه‌اندازی سامانه الکترونیکی به منظور افزایش گستره ارتباطات و فروش ایجاد می‌شود. طراحی سامانه و نحوه معرفی محصولات نیز از جمله راهکارهایی است که بر میزان جلب توجه مخاطبان می‌افزاید. وجود صفحات متفاوت سامانه الکترونیکی و دادن اطلاعات کافی به مخاطبـــــان به همراه دسترسی آسان در زمان تحویل محصولات می‌تواند شرایط لازم را برای حضوری قدرتمنـــد در میان سایر رقیبان فرآهم آورد .  

نقش تأثیرگذار همکاران و کارمندان در ارتقای کسب و کار
همیشه حضور در محافل علمی و همنشینی با بزرگان و متخصصین، فضایی کاملاً حرفه‌ای و انگیزه‌ای وصف‌ نشدنی برای رقابت و تحــــــول به وجود می‌آورد. در واقع یکی از شرایط تغییر، تحول و خلاقیت، حضور در کنار حرفه‌ای‌ها، استفاده از تجربه‌ها و اندوخته‌های علمی آنان است. اعضـــای تیم کاری و همکاران نیز می‌توانند راهکارهای مناسبی را در مواجهه با مشکلات و ارتقای کیفی محصولات ارائه دهند. از نقطه نظرات و دیدگاه‌های آنان استفاده کنید. آن‌ها را به جلسه‌های کاری دعوت نمایید و برای خود جایگزینی مناسب و شایسته بیابید. بخشی از اختیارات و مسئولیت‌ها را به آنان بسپاریــــــد و در نهایت روحیه کار و بهره‌وری را افزایش دهید.

اتخاذ تصميم‌هاي مقتضي در جريان كسب‌و كار
شناسایی طیف مخاطبان و انتخاب محصــــول، از جمله تصميم‌هايي است كه به جريان تجارت تحرك مي‌بخشد. تصميم‌گيري و مديريت بخش‌هاي مختلف در مواقع بحراني، شايستگي‌ها،‌تجربه‌ها و آموخته‌هاي كارآفرينان و طراحان اقتصادي را اثبات مي‌كند. درهمين رابطه، ارائه محصول متناسب با خواسته‌ مخاطبان ارزش مالی کالاها، استاندارد، میزان شناخت مصرف‌کنندگان با نوع محصــول و ضمانت‌نامه، بسترهاي يك كسب‌و كار موفــق را فراهم مي‌آورند. زمان توزیع محصول نیز اهمیت ویژه‌ای برای مخاطبان دارد. اساسا هدف فروش، تلاش برای جلب رضایت‌مندی مخاطبان است. درهمین راستا، طرح تجاری نیز باید بازتابی از عملکردهای مخاطبان و آموخته‌ها و تجربه‌هاي شما باشد. چنین محیط رقابتی‌ای نیاز مبرم به آگاهی از اطلاعات مختلف در زمینه‌های بازاریابی، تبلیغات، نوسان‌های تجاری و بازار بورس دارد.
تحلیل نقاط ضعف و قدرت در تجارت نیز در جایگاه عاملی موثر در پیشبرد اهداف تجاری و اجرایی‌کردن طرح‌ها حائز اهمیت است. برآورد هزینه‌های جاری و بررسی قدرت خرید مخاطبان نیز از عواملی است که می‌تواند بر روند توســـعه تاثیر بگذارد. پیش از قطعی‌کردن تصمیم خود، باید از اعضای تیم تجاری و مهـــــــارت‌های آنان اطلاع کسب کنید.

قدرت مديريــــت و اعتماد به نفس
مديريت هنر به خدمت گرفتن تخصص‌ها در قالب يك مجموعه هماهنگ‌شده و در حال گسترش است. در دست گرفتن اداره امور، كنترل منابع انساني و توليد نياز به مهارت و تجربه‌اي فوق‌العاده دارد كه در سايه سال‌ها فعاليت و حضور در عرصه‌هاي مختلف علمي و عملي امكان‌‌پذير خواهد شد. مديريت تنها محدود به فضاي درون سازماني، توليد و كنترل اعضا نمي‌شود. براي ارتقاي دانش توليد و كنترل صحيح منابع مختلف بايد روابط خارج از سازمان را نيز افزايش داد.
تبادل اطلاعات با مديران و مقامات مسئول در سازمان‌هاي ديگر، شركت در دوره‌هاي آموزشي، بازبيني عملكرد شركت‌ها، سازمان‌ها و رقيبان مي‌تواند راهكارهاي جديدي را فراسوي مسير موفقيت مديران قرار دهد.
رابطه كاملا مكملي ميان مديريت و اعتماد به نفس وجود دارد. شخصيت، ظاهر و رفتارهاي مديران، حاصل اعتماد به نفس والاي آنان است. در واقـع    در پس خونسردي چهره مدير، تفكري عميق، برنامه‌اي دقيق و ساختاري مشخص هدايـــت تمامي امــــور را در دست گرفته‌اند كه اساس سازمان نيز برهمين اصل بنيان نهاده شده است.

بر مهارت‌های خود بیفزایید
در عرصه کسب و کار و کارآفرینی نمی‌توان بر مهارت‌ها و دانش خود تکیه کرد. زیرا هر روز جریان ارتباطات اطلاعات کاملاً جدیدی را به بازارهای تجاری انتقال می‌دهند. در همین رابطه شما نیز در جايگاه يك كارآفرين برای همگام شدن با رقیبان و ایجاد بستری مناسب برای اشتغال و کارآفرینی مجبور هستید تا از قوانین و علوم جدید پیروی کنید. جـــــهان امروز عصر ارتباطات و تکنولوژی‌های نوین است. بنابراین هر چه بر مطالعه خود بیفزایید، در حرفه‌تان از فناوری‌های جدیدتر و بهتری استفاده خواهید کرد و به‌تبع بازدهی بیشتری نیز خواهید داشت.

روش‌های کسب و ارتقای دانش در حرفه‌های مختلف
شرکت در همایش‌ها و جلسه‌های علمی، مشاهده سی‌دی‌های آموزشی، معاشرت و ایجاد ارتباط با افراد موفق، تحقیق و بررسی درباره راهکارهای مقابله با موانع و مشکلات اقتصادی، بازدید و بازبینی طرح‌های موفق و بسیاری از روش‌های دیگر راهکارهای ارتباط دانش حرفه‌ای شما را به وجود می‌آورند.

مخاطبان و مشتریان چه انتظاراتی دارند؟
مخاطبان و مشتریان همیشه به دنبال کالاهایــــی با کیفیت و با قیمت مناسب هستند. چگونگی دسترسی و نوع تبلیغات نیز نقش بسیار مهمی در افزایش فروش و موفقیت طرح دارد. اما بهترین راهکار برای ایجاد تغییر و تحویل در نحوه مدیریت فروش، حضوری مستمر در میان مخاطبان است. سعی‌کنید ابتدا یک شنونده خوب باشید تا بتوانید نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان را اجرایی‌کنید. برای آغاز طرح کسب و کار باید ابتدا بدانید مشتریان و مخاطبان به چه محصولی نیاز دارند. سپس سعی‌کنیـــد تا محصول را با کیفیت و ظاهرمتفاوتی عرضه کنید.

كلام آخر
درعصر ارتباطات و فناوري‌هاي نوين، تخصص و تجربه لازمه آغاز هر كاري است. اگرچه فضاي مجازي اينترنت و استفاده از آن در جايگاه ابزاري براي كسب درآمد شرايط مناسبي را براي ظهور كارآفرينان اين بخش و بستري براي رشد تفكرات و طرح‌هاي آنان فراهم آورده است، اما جلب رضايت مخاطبان و ارائه محصولي باكيفيت و در نهايت اعتمادپذيري آنان از جمله عواملي است كه بنيان طرح‌هاي كسب‌و كا را تشكيـــــــــل مي‌دهد .

  بازار کار

  پری سا

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | منابع و اسناد کسب و کار

  ويژگيهاي | كارآفرينان | بخش | تجارت | الكترونيك