نسبت به سه دهه اخیر که کارآفرینان برای اجرای طرح‌های کسب و کار خویش با موانع بسیاری مواجه بودند، اکنون شرایط به طور کلی تغییر کرده است. ایجاد مشاغل و طرح‌های زودبازده اقتصادی کوتاه و بلندمدت به جریانی فراگیر مبدل شده است؛ سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادي به دقت پروژه‌ها را ارزیابی می‌کنند و بانک‌ها نیــز با توجه به وسعت طرح و جنبه اشتغالزایی آن وام‌ها و تسهیلات خاصی بــــه کارآفرینان ارائه می‌دهند.

قطعاً عوامل تأثیرگذار فراوانی در اجرای طرح‌های کسب و کار دخیل خواهند بود. نوسان‌های بازارهای بین‌المللی، قدرت رقابت‌پذیری، تنوع و خلاقیت در تولید کالاها، مشتری‌مداری، تبلیغات، خدمات پس از فروش و در نهایت توسعه تجارت از جمله موضوعاتی هستند که خواسته و ناخواسته به همراه طرح، بخشی از دغدغه‌های کارآفرینان را به خود اختصاص خواهند داد.

از این منظر شناخت بازارهای تجاری و نحوه اجرای طرح، مهم‌ترین بخش رونــــد کسب و کار را تشکیل می‌دهد. در واقع كسب و كاري که با تدبیر و تأمل آینده‌نگر همراه باشد، می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه اشتغال باشد.

قابلیت اجرای طرح‌های کسب و کار

نخستین مرحله کسب و کار را طراحی و کارشناسی پروژه تشکیل می‌دهد. طرح باید ساده و قابل اجرا باشد. میزان سرمایه اولیه مشخص شود و اهداف به دو بخش کوتاه و بلند مدت تقسیم شوند. تا حد امکان از اجرای طرح‌های پیچیده خودداری کنید. ابتدا موقعیت بازارهای تجاری را بسنجید؛ سپس طرح را به پیش ببرید. طرح برای بازبینی و نظرقطعی بــه کارشناس ارائه مـــی‌شود و وی نیز پس از مقایسه، کیفیت محصول و قابلیت اجرا آن را تأیید می‌کند.

 

استراتژی طرح کسب و کار

نحوه اجرای طرح، تعیین مدت زمان توليد، نوع کالا، نحوه توزیع، میزان سرمایه‌گذاری، بازاریابی، رضايت متقاضیان و درنهایت ارزیابی روند تولید، مجموعــــــه‌ای منسجم را تشکیل می‌دهند که به مدیریت و آینده‌نگری نیاز دارد.

تبدیل ایده اولیه به طرح کسب و کار، ارزیابی منابع اقتصادی و انسانی همسو را می‌طلبد. بـــه بیــــان دیگر استراتــــژی، فـــن بازاریابی و خلاقیتی ذاتی است که با دیدگاهی کل‌نگرانه تمام جنبه‌ها را می‌آزماید.

 

نحوه اجرای طرح کسب و کار

عنوان طرح تجاری، شرایط و چارچوب‌های رقابت را محدودتر می‌کند. به تناسب محصول و نوع فعالیت نیز مخاطبان و مشتریان افزایش یا کاهش می‌یابند و جریان اشتغال در جهت هدایت‌شده‌ای به پیش می‌رود. اگرچه طرح هنوز در مرحله تئوری است، باید در همان آغازین مراحل نیز به منابع مالی و انسانی اهمیت داد و بستر مناسبی برای به کارگیری نیروهای خلاق ایجاد کرد. درواقع متخصصين، کارشناساني هستند که در آینده نبض تولید و توسعه محصولات را در دست می‌گیرند، طبق همین اصل باید مؤلفه‌هایی را سنجید و مرحله به مرحله به اجرا درآورد. مهم‌ترین عناوین اجرای طرح کسب و کـــار به شرح زیرند:

مشتریان شما چه افرادی و از چه طبقه اجتماعی هستند؟

قصد دارید چه کسب و کاری را اجرایی کنید؟

محصول و ایده‌تان چیست و نحوه تولیدتان چگونه خواهد بود؟

محصولات شما چه برتری‌اي نسبت به کالاها و رقیبان دیگر دارند؟

1- نوع محصول ارتباط کاملاً مکملی با مخاطب و مشتری دارد. باید به این مرحله از ارزیابی برسید که محصول و ایده شما با چه قیمتی و برای چه گروه سنی‌اي تولید خواهد شد. جامعه آماری و مصرف‌کنندگان شما را چه افرادی تشکیل می‌دهند. هر محصولی به مقتضای گروه سنی خاصی قابلیت عرضه پیدا خواهد کرد.

2- هر کارآفرینی با توجه به استعداد، خلاقیت، رشته تحصیلی، مهارت و درنهایت میزان سرمایه خود طرحی را برای کسب و کار برمی‌گزیند که هم به لحاظ اقتصادی سودآور باشد و هم با توجه به صلاحیت اجرای طرح از سوی کارشناسان بتواند موجب چرخش ارزی و اشتغال شود.

 از این رو انتخاب‌های کارشناسان حوزه کارآفرینی و اشتغال رابطه کاملاً مکملی با میزان موفقیت و تجربه آنان دارد.

3- بیش از هر چیز طرح اولیه و نحوه اجرای آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این مرحله نقش مدير و نحوه توزیع مهره‌های کلیدی برای تدام یک همکاری هدفمند حائزاهمیت خواهد بود.

كالاي توليد شده باید طبق نظر کارشناسان و با برآورد سرمایه اولیه قیمت‌گذاری شود. قطعاً کیفیت، نحوه عرضه و تنوع از عواملی هستند که بر فروش تأثیر چشمگیری خواهند گذاشت. برای آغاز طرح‌های کسب و کار می‌توانید با توجه به نوع محصول از یک کارگاه کوچک، حداکثر یک تیم 5 نفره کارتان را به پیش ببرید. در ابتدا محیط کسب و کار اهمیت چندانی ندارد، کیفیت، تنوع و قیمت محصولات هستند که آن‌ها را در بازارهای داخلی و خارجی مورد توجه قرار می‌دهند.

4- وجود رقیب در هر کسب و کاری نه تنها تولید و توزیع را محدود نمی‌کند، موجب ایجاد فرصت‌های مناسب‌تری برای توسعه محصولات خواهد شد. رقابت سالم همیشه بستر کاملاً مناسبی برای تغییر و تحول ایجاد خواهد کرد. به واسطه حضور رقیبان ایده‌ها و سبک‌های مختلف شکل می‌گیرند، تنوع و کیفیت محصولات افزایش می‌یابند و درنهایت توسعه و صادرات به مرحله جدیدی می‌رسد.

 

اهداف کسب و کار

اهداف و برنامه‌های کسب و کار باید به دو دوره کوتاه و بلندمدت تقسیم شوند. موفقیت در دوره کوتاه مدت، پیش‌زمینه ایجاد تحولات شگرف اقتصادی خواهد بود. دوره کوتاه مدت از 6 لغایت 12 ماه به طول می‌انجامد. در دوره بلندمدت فعالیت‌ها و فضاهای کاری از 2 تا 5 سال متفاوت خواهند بود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده در آغاز طرح کسب و کار، اولویت‌ها و مهم‌ترین عوامل راهبردی یک کسب و کار به شرح زیر هستند:

در جایگاه یک کارآفرین چه اهدافی دارید و چگونه می‌خـــواهید ایده اولیه را به طرحی جامع برای کسب و کار تبدیل کنید؟

آیا در دوره کوتاه مدت اهداف کسب و کار با موفقیت اجرایی خواهند شد؛ یا به زمان بیشتری برای تحقق اهداف تجاری نیاز دارید؟

قصد دارید از چه افرادی، با چه ویژگی‌ها، تحصیلات و تجربه‌هایی دعوت به همکاری کنید؟

رضایت‌مندی مخاطبان، تبلیغات و نحوه بازاریابی برای فروش محصولات چگونه و با چه سرمایه‌ای تأمین خواهد شد؟

مــــهم‌ترین دغـــــدغـــه‌ها و مشــــــکلات شما را چه موضوعاتی تشکیل می‌دهند و چـــــــه راهکاری برای حل آنان اندیشیده‌اید؟

 

مصرف‌کنندگان

همواره به یاد داشته باشید؛ مخاطبان و مشتریان محصولات، بهترین مبلغان کسب و کارتان هستند. قطعاً هیچ سرمایه‌گذار و کارآفرینی نخواهد توانست تمام نیازهای مصرف‌کنندگان را تولید کند، اما تولید و توزیغ محصول با کیفیت می‌تواند، کسب و کار کوچک‌تان را به نشانی معروف و بین‌المللی تبدیل کند. یکی از راهبردهای موثری که در اغلب موارد به نتایج بسیار مطلوبی ختم شده، جایگزینی تفكر مدیر تولید بــا مصرف‌کننده است. در واقع در این طرح مدیر خود را در شرایط یک مصرف‌کننده قرار می‌دهد، کیفیت و نتیجه تولید خویش را از دیدگاه مشتری می‌آزماید و به نقاط ضعف و قدرت خــــویش پی می‌بـــرد. این طرح نه تنها با دیدگاهی کل‌نگرانه و جزءنگرانه به این موضوع می‌پردازد نیاز مخاطب و خواسته آنان را نیز در تولیدات بعدی به اجرا درمی‌آورد.

 امروزه با اتکا به نظرسنجی‌هایی که در اغلب فروشگاه‌ها و شرکت‌های بین‌المللی اجرایی می‌شود، مدیران و طراحان بخش تولید می‌توانند انتقادها و پیشنهادهای مصرف‌کنندگان را در تولید محصولی متفاوت‌تر و بهتر اعمال کنند.

 

بازدهی

قطعاً تلاش‌های کارآفرینان به منظور ایجاد طرح‌های کسب و کار، به کارگیری نیروهای متخصص، بازاریابی، تبلیغات و پیشبرد اهداف تجاری به منظور توسعه و رونق اقتصادی اجرایی می‌شود. اما نکته حائزاهمیت در این میان میزان بهره‌وری و ثبات مالی است. عاملی که بدون آن تحقق اهداف کسب و کار با مشکل جدی مواجه خواهد شد. استفاده از تسهیلات بانکی و حمایت سرمایه‌گذاران نیز می‌تواند تا حدودی سرمایه اولیه را ارتقاء دهد. درواقع بازدهی و بهره‌وری موثر هنگامی تحقق می‌یابد که همه پیش‌زمینه‌ها، اهم از برنامه‌ریزی، منابع مالی، انسانی، بازاریابی، تبلیغات و... در راستای راهکارهای مدیران در زمان مناسب اجرایی شود.

 

تشخیص نوع کسب و کار و به کارگیری ابزار مناسب برای تبلیغات

برای آغاز کسب و کارهای کوچک با سرمایه اندک می‌توان از طریق تجارت الکترونیک نیز محصول را شناسایی و ارائه کرد. ویژگی کسب و کارهای اینترنتی حداقل هزینه و سرمایه اندک آن است. در واقع با بازاریابی و تبلیغـــات نیز بـــه همیــن روش در ســـراسر جهان مصرف‌کنندگـــان خاص محصولات‌تان مشخص خواهند شد و از طریق پست ارسال محصولات و خدمـــات پس از فروش تحقق می‌یابد. در واقع مهم‌ترین نکته ایده اولیه و نحوه اجرای آن در زمان مناسب است.

  بازار کار

  پری سا

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل

  پیش‌شرط‌های | اجرای | طرح | کسب | و | کار