در طول تاریخ زنان همیشه عادت‌ بیشتری به خرید داشته‌اند. در آمریکا زنان 85 درصد خرید خانواده را در دست دارند و بنابراین برندها با ایجاد عملیات بازاریابی استراتژیک که به طور خاص زنان را مخاطب قرار می‌دهد، تاثیرگذاری خود را توسعه داده‌اند. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، اگرچه حوزه متفاوتی در این زمینه است، اما زنانی را که ارتباطات اینترنتی مداوم دارند، به عنوان زیرمجموعه‌ای قدرتمند هدف قرار می‌دهند و بنابراین این نوع بازاریابی رو به پیشرفت است.

 

شرکت Inc که استراتژی رسانه‌ای برای زنان تدوین می‌کند، یافته‌های جدیدی را منتشر کرده که رابطه بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و زنان را توضیح می‌دهد. از داده‌های به دست آمده، سه نتیجه‌گیری مهم به دست آمده که به کسب‌وکارها کمک می‌کند، تاکتیک‌های بازاریابی خود را تصحیح کنند، به ویژه اگر حوزه کاری آنها به جمعیت شناسی زنان مربوط می‌شود:
1) زنان بیشتر از مردان به دنبال برندهای مورد علاقه خود هستند.
حضور بیشتر زنان در رسانه‌های اجتماعی نسبت به مردان امری منطقی است. مثلا زنان 55 درصد بیشتر از مردان عضو فیس بوک هستند. همچنین همین درصد از زنان برندهایی را می‌خرند که از طریق رسانه‌های اجتماعی آنها را دنبال می‌کنند.
بونی کینتزر، مدیر عامل بازاریابی Inc، برای اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک که زنان را هدف قرار می‌دهند، توصیه‌هایی کرده است: «اول این که باید مشتری خود را بشناسید و بدانید به چه کسی می‌خواهید دسترسی داشته باشید. زنان مشتری شما چگونه خرید می‌کنند؟ با چه نوع رسانه‌ای در ارتباط هستند و در طول روز از چه شبکه‌هایی دیدن می‌کنند. وقتی این اطلاعات را به دست آورید، می‌دانید که کجا باید متمرکز شوید.»
2) زنان از رسانه‌های اجتماعی برای مرتبط ساختن جنبه‌های گوناگون زندگی خود استفاده می‌کنند.
از هر 10 زن، 4 نفر معتقدند اولین مزیت رسانه‌های اجتماعی این است که با فامیل و دوستان خود در ارتباط هستید. اما 37 درصد زنان نیز معتقدند مزیت اولیه این رسانه‌ها، ارتباط داشتن با برندها و اطلاعات گرفتن از کوپن ها، تبلیغات ویژه شرکت‌ها و داد و ستدها است.
این داده‌ها نشان می‌دهند که اگرچه دلیل اصلی حضور زنان در رسانه‌های اجتماعی، داشتن ارتباطات معنادار با محافل شخصی است، اما به همین نسبت آنها تمایل دارند با برندهای مورد علاقه خود در تعامل باشند. اگر یک کسب‌وکار کوچک هستید، به دنبال این باشید که این دو نوع دسترسی را با هم ترکیب کرده و آن را به یک استراتژی بازاریابی شخصی و صادقانه تبدیل کنید. به عبارت دیگر، به برند خود جنبه انسانی ببخشید تا امکان حضور در رسانه‌های اجتماعی را که زنان تمایل دارند در آن ارتباط برقرار کنند و اطلاعات را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، فراهم کنید.
تقریبا سه چهارم زنان (75 درصد آنان) دوست دارند با رسانه‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف زندگی خود ارتباط ایجاد کنند. به گفته کینتزر، «زنان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا نقش‌های مختلف خانوادگی، کاری و شخصی خود را به صورت آنلاین با هم تلفیق کنند. یعنی در واقع از آن استفاده می‌کنند تا با خانواده، دوستان و برندهای مورد علاقه خود یکجا ارتباط داشته باشند.»
3) ویژگی‌های گوناگون زنان، نحوه دسترسی آنها را تنوع می‌بخشد.
اگرچه ممکن است ترجیح بدهید با یک استراتژی بازاریابی ثابت به همه زنان دسترسی داشته باشید، اما واقعیت این است که زنان در سنین و با پیشینه‌های مختلف به شیوه‌های متفاوتی به رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند.
به طور کلی، از میان زنانی که ارتباطات آنلاین همیشگی دارند، 46 درصد اول به گوشی‌های هوشمند خود مراجعه می‌کنند و 31 درصد از کامپیوتر استفاده می‌کنند. این آمارها نشان می‌دهند اگر می‌خواهید به خیل عظیمی از مخاطبان زن خود دسترسی داشته باشید، باید عملیات بازاریابی قوی از طریق موبایل طراحی کنید.
به هر حال، علاوه بر اینها باید به گروه سنی و آمار جمعیتی زنانی که مدنظر شما هستند نیز فکر کنید. این فاکتورها شدیدا بر نوع محتوای بازاریابی که یک زن با آن روبه رو می‌شود تاثیر می‌گذارد. مثلا احتمال اینکه زنان زیر 40 سال اول گوشی‌های هوشمند خود را چک کنند بیشتر است، در حالی که زنان بالاتر از 40 سال بیشتر با کامپیوتر کار می‌کنند یا پای تلویزیون می‌نشینند. به علاوه، زنان شاغل بیشتر به گوشی‌های هوشمند روی می‌آورند، اما زنان خانه دار بیشتر از کامپیوتر استفاده می‌کنند.
کینتزر می‌افزاید: «مصرف رسانه‌های سنتی، مثل رسانه‌های چاپی و تلویزیون در شب و آخر هفته‌ها بیشتر می‌شود. برای جلب توجه زنان، باید بدانید از چه قشری هستند و در طول روز بیشتر از چه نوع رسانه‌ای استفاده می‌کنند. یک برنامه تلفیقی طراحی کنید، چرا که همه کانال‌ها یکدیگر را تغذیه می‌کنند. اگر یک مشتری بالقوه پیام شما را در بیش از یک محدوده و حوزه ببیند یا بشنود، آن را بهتر به خاطر می‌سپارد و این کار تاثیرگذاری بیشتری دارد.»
به طور کلی، گزارش Inc نشان داده که 30 درصد زنان از زمانی که عضو رسانه‌های اجتماعی شده‌اند، مدت زمانی که خارج از شبکه هستند بیشتر شده است. این به این معنی نیست که آنها زمان کمتری را صرف حضور در رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. بلکه به این معنی است که هر چقدر بیشتر به صورت آنلاین با برندها در تعامل باشند، احتمال اینکه این تجربه را به زندگی روزانه خود بکشانند بیشتر است.
اگر کسب‌وکاری دارید، هیچ گاه نقش زنان را به عنوان عوامل مهم تاثیرگذار بر برندها نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که آنها در فعالیت‌های آنلاین خود، عناصر شخصی را بیشتر ترجیح می‌دهند. روشی ایجاد کنید که این دو ویژگی را با هم ترکیب کنید. در این صورت در واقع یک استراتژی بازاریابی که احتمال موفقیت آن بیشتر است، به وجود آورده‌اید.

  ویوان نیوز

  سمیرا ربیعی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات

  چه | روش‌های | برای | | بازاریابی | اجتماعی | زنان | وجود | دارد؟