پریدن به درون آب استخر در روزهای تابستان را به یاد می‌آورید؟ سخت‌ترین لحظه آن دقیقا لحظه پیش از پرش بود؛ هنگامی که می‌دانستید آب سرد است و برای وارد شدن به آن دمای جدید تردید داشتید. برای افرادی که می‌خواهند کارآفرین باشند و به دنبال شور و اشتیاق خود حرکت کنند نیز وضعیت همین گونه است. ترس از آغاز یک کسب و کار نیز درست مانند پریدن به درون آب یک دریاچه می‌ماند، آن هم در یک صبح زود.

میل اهلرز، یک طراح گرافیک و بنیانگذار یک شرکت طراحی گرافیک، هنگام ورود به عرصه کارآفرینی، باید میان ثبات و آزادی دست به انتخاب زد. او می‌گوید: «در یک شرکت کار می‌کردم و مشغول بالا رفتن از نردبان پیشرفت بودم اما احساس شادی نمی‌کردم. با این حال به خاطر ترس از آینده، از شغل خود استعفا نمی‌دادم.» او در نهایت پس از ساخت یک شرکت در وقت آزاد خود، تصمیم گرفت که کارمند بودن را رها کند. هائو ژائو، استاد مدیریت و کارآفرینی در دانشگاه رنسلر، می‌گوید که «کارآفرینان جدید نسبت به شایستگی‌های خود اطمینان خاطر ندارند و به همین خاطر نمی‌توانند با اطمینان تصمیم درست را بگیرند. البته او اضافه می‌کند که «چنین تردیدهایی طبیعی هستند.»

امروز کسب و کار اهلرز رو به رشد است و او در حال تجربه‌کردن ورود به بازارهای جدید است. او می‌گوید: «مشاهده این‌که کسب و کار من موفق بود به من این اطمینان خاطر را می‌دهد که به تلاش‌کردن و گسترش آن ادامه دهم.»

اگر شما در حال بهانه آوردن برای ورود به ماجراجویی جدید هستید و آن را به تعویق می‌اندازید، این چهار نکته به کارتان خواهد آمد تا به کمک آن‌ها اطمینان خاطر برای اخذ تصمیمات مهم را به دست آورید.

۱- اگر واقعا شور و شوق دارید، تصمیم بگیرید

همه نمی‌توانند کارآفرین شوند. حقیقت این است که کارآفرینان در درجه اول برای کاری که قرار است انجام دهند شور و شوق فراوانی پیدا می‌کنند. کارآفرینی به معنی خروج از دایره امن و ورود به محدوده چالش‌ها و مشکلات است. با این حال کسانی که شوق ورود به این عرصه را دارند از لحظه لحظه آن لذت می‌برند اما برای دیگران تحمل آن شرایط بسیار سخت خواهد بود به همین خاطر اگر با خود روراست باشید و اگر از شور و شوق کافی برخوردار نیستید وارد عرصه کارآفرینی نشوید چرا که بعید است در آن به موفقیت برسید. اما اگر این شوق برخوردارید اما بازهم برای تصمیم‌گیری تعلل می‌کنید، در حال ارتکاب یکی از اشتباهات خود هستید.

۲- بازار خود را بشناسید

پیش از ورود به یک عرصه جدید، با حوزه‌ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید و رقبای خود در آن حوزه به خوبی آشنا شوید. همچنین برای این کار می‌توانید با کارآفرینانی که اکنون در آن بخش تجربه‌ای به دست آورده اند صحبت کنید. شناخت جنبه‌های بیشتری از آن‌چه با آن مواجه خواهید شد چند مزیت دارد. نخست این‌که در رویارویی با بسیاری از چالش‌ها غافلگیر نخواهید شد چرا که پیش تر در مورد آن‌ها اطلاعاتی را به دست آورده اید و دیگر این‌که ممکن است پس از افزایش آگاهی نسبت به آن‌چه در پیش خواهید داشت، شور و اشتیاق خود برای کارآفرین شدن را از دست بدهید. اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد، بهتر است که همین امروز از ورود به کسب و کار منصرف شوید تا این‌که در میانه راه و پس از صرف زمان و سرمایه بسیاری تازه احساس کنید که مسیر نادرستی را برگزیده‌اید. به علاوه شناخت بازار برای موفقیت شما الزامی است. هائو ژائو می‌گوید: «موفقیت نیازمند تخصص در محصول و بازار است.»

۳- دوراندیش باشید

بدون تعارف باید گفت که ورود به عرصه کارآفرینی با خطراتی همراه است پس باید برای مواجه شدن با آن‌ها آماده باشید. علاوه بر این، احتمالا مجبور می‌شوید سبک زندگی خود را تغییر دهید. شاید زمانی که کارمند بودید، بعد از ظهر که از سر کار برمی‌گشتید دغدغه‌های کاری خود را نیز فراموش می‌کردید و به انجام امور روزانه می‌پرداختید اما کارآفرینی این راحتی خیال را از شما سلب می‌کند. پس شاید بهتر باشد از همین حالا کمی در شیوه زندگی خود تغییر ایجاد کنید. بدهی و کمبود زمان اصلی‌ترین عوامل بازدارنده برای ورود به کارآفرینی هستند، پس بهتر است برای مثال در نخستین قدم از زمانی که به تماشای تلویزیون اخصاص می‌دهید بکاهید تا زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی در مورد کسب و کار آینده داشته باشید. همچنین از هزینه‌های غیرضروری اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید زمانی که وارد عرصه کارآفرینی می‌شوید باید پس‌انداز کافی داشته باشید تا بتوانید چندین ماه را بدون کسب درآمد قابل توجه سپری کنید.

۴- حمایت خانواده و دوستان را جلب کنید

افرادی که به شما نزدیک هستند می‌توانند منبعی حیاتی بابت آماده‌شدن شما برای شروع کسب و کار محسوب شوند. تشویق توسط افراد مورد اطمینان در میان خانواده و دوستان می‌تواند به کسب اطمینان خاطر در فرد کمک کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند به خوبی شما را با ضعف‌ها و توانایی‌های‌تان آشنا کنند و در مورد چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه خواهید شد به شما راهنمایی دهند. به همین خاطر باید با آن‌ها در مورد آن‌چه می‌خواهید انجام دهید مشورت کنید و نظر آن‌ها را جویا شوید. حمایت‌های آن‌ها می‌تواند نیرویی که برای شروع ماجراجویی نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد. بسیاری معمولا برای به دست آوردن سرمایه مادی به سراغ اعضای خانواده و دوستان می‌روند اما مهم‌ترین سرمایه‌ای که این افراد می‌توانند برای شما به ارمغان بیاورند، حمایت‌های غیرمادی است.

منبع: مجله Entrepreneur

  خلاقیت

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات

  چگونه | بهانه | آوردن | را | متوقف | کنید؟