ظاهری جذّاب یا آراسته، همواره موجب جذب دیگران می شود، امّا موضوع این است که اگر فردی از نظر شخصیت معنوی و خصوصیات درونی درجه ی والای داشته باشد، خود موجب زیبا جلوه دادن آن فرد می شود.

به نوعی ظاهری زیبا بدون شخصیتی زیبا، بی معناست.

برای تقویت و جذّابیت شخصیت خود چه کار کنیم؟

اینکه هر فردی در زندگی به دنبال هدف خود از زندگیست، امری عادیست، امّا اگر بخواهد به خودی خود و تنها مسیر خود را دنبال کند، در نقطه ای از این راه بالاخره به نقطه ی ضعف و کمک به دیگران می رسد. همانطور که بسیاری از مردم آنقدر لجوجانه و به تنهایی بر رسیدن به خواسته خود در زندگی پافشاری می کنند که نهایتاً به دلیل تهی شدن از انگیزه و انرژی، دیگر قادر به ادامه راه نیستند. بنابراین هر فردی برای نیل به هدف خود، با برقراری ارتباط با دیگران، باعث اتّحاد و در آخر افزایش معلومات و ... می شود و در آخر به هدف خود می رسد.

برای مثال، یک نویسنده اگر بخواهد تنها با تکیه به خود، به مهارت در این حرفه برسد، نمی تواند توانایی های خود را ثابت کند، چرا که در این راه با بسیار کند پیش می رود و با مشکلاتی روبرو می شود که ناخودآگاه به بن بست می خورد، امّا با تکیه بر تجربیات و چگونگی موفقیت کسانی که در این راه مشهور شدند، قادر است است از سدّ موانع عبور و به درجات عالی در شغل خود برسد.

افراد موّفق

بطور مثال، امروز موقع خوردن صبحانه، تلویزیون روشن بود، آگهی تبلیغاتی پخش شد که تبلیغات آن توسط سه دختر سفیدپوست، شرقی و سیاه پوست تهیه شده بود. همچنان که مشغول خوردن صبحانه بودم، تنها گوش می کردم و نگاهم به تلویزیون نبود، امّا از طریقه ی لهجه ی آنها کاملاً تفاوت نژادی آنها را فهمیدم.

دختر سفید پوست، با لهجه ی آرام آمریکایی حرف می زد و دختر شرقی تندتر صحبت کرد امّا کاملاً لهجه ی آسیایی داشت و ناخودآگاه بعضی از حروف را با شدّت بیشتری تلفظ می کرد و دختر سیاه پوست با لهجه ی مخصوص محلّی های بومی آفریقا حرف می زد. البته اگر از آنها در مورد تفاوت لهجه شان بپرسید، شاید نظری قاطع نداشته باشند و به درستی نمی دانند که دلیل این تفاوت چیست. در واقع لهجه متفاوت آنها، ربطی به نژاد ندارد، بلکه این تنها به دلیل محیط و مردمی بوده که در آنجا بزرگ شده اند. بنابراین انسانها همواره در تماس با دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند.

بهترین راه موفقیت و نیل به رشد شخصیت این است که در اجتماع و در بین افرادی باشیم که به نوعی قبلاً به هدفی همانند هدف ما رسیده اند.

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده که ناخودآگاه شبیه دوستان خود شوید؟! این امری غیر ارادیست. بطور مثال، نحوه ی حرف زدن، نوع کلام و حتّی روش زندگی آنها روی شما تأثیر می گذارد. بدیهیست هر فردی در اثر تعامل طولانی مدّت با مردم محیط خود، رفتار، کلام، عقاید و روش زندگی آنها را پیش می گیرد.

به همین دلیل است که همواره باید در انتخاب دوستان یا افرادی که با آنها در ارتباط هستیم، دقّت کنیم. چرا که شخصیت ما همچون اسفنجی تمامی رفتارها و منش آنها را دنبال می کند. در صورت عدم انتخاب افرادی مناسب و در اثر رفت و آمد با آنها، خود مانعی بزرگ برای نیل به مقصود ما در زندگیست و در مقابل همراهی با افرادی لایق، درهای منفعت و موفقیت را به سوی ما می گشاید.

افراد نابغه

ناپلون هیل، سالها در مورد آدم های موفق در زندگی مطالعه کرده است، در کتاب خود، به نام "فکر کنید و موفق شوید"، همواره به این نکته اشاره می کند که برای نیل به پیروزی و پیشرفت در مراحل زندگی باید همراه با آدم های موفق پیش روید. این به آن معنا نیست که با افراد اطراف خود که فکر می کنید کمکی به رشد شخصیتی شما نمی کنند، قطع رابطه کنید، بلکه باید با دیدی وسیع مزیتهای آنها را تشخیص و از آن بهره مند شوید، برای مثال، اگر دوست شما خیلی هم شخصیتی برجسته ندارد امّا در کامپیوتر مهارت خاصّی دارد، می توانید از این ویژگی وی برای احیاء و پیشرفت کار با کامپیوتر خود استفاده کنید.

برای مثال، در برخورد یا مشاهده کمدین های ماهر، شاید در ابتدا تنها بی اراده بخندید، ولی به مرور زمان با دقّت در روش و منشاء هنر خنداندن آنها، شما نیز می توانید با پیروی از همان رویه، شخصیتی شاد و سرگرم کننده داشته باشید، بنابراین با دیدن و تجربه و تقلید از رویه آنها است که توانسته اید خود شما نیز تبدیل به یک فرد خندان شوید.

با ارتباط با افراد شایسته و والا در زندگی، قادرید ابعاد شخصیتی خود را بسوی مسیری مثبت سوق دهید.

این ارتباط می تواند از طریق خواندن کتابها، مقالات، نوارهای صوتی و تصویری و هر چیز دیگری که موجب اتصال شما با آنها شود، صورت گیرد. اگرچه، تماس و رفت و آمد مستقیم با این اشخاص ، بسیار موثرتر است، چرا که تحت راهنمایی و پیروی آنها می توانید ضمن تقویت عقاید، باورها و توانایی های خود، تمام موانع را از سر راه خود برداشته و با انگیزه ای بیشتر، طمع زندگی دلخواه و حقیقی را تجربه کنید.

با بررسی و نگاهی به خصوصیات خود، آن ویژگی شخصیتی را که همیشه به دنبال دستیابی به آن بودید را در نظر بگیرید، سپس با جستجو در افراد دیگر آن خصوصیات را بیابید و سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کنید. اکنون دیگر می توانید با پیروی و اجرای روش زندگی آنها، به تغییر رفتاری خود نیز بپردازید.

خودتان تجربه کنید.

با ارتباط و کسب تجربه، راههای پیشرفت شخصیتی خود را عملاً می یابید، اگر تنها با مطالعه بخواهید، این تغییرات را به ظاهر و طبق آن تئوری ها پیش ببرید، دیر یا زود شخصیت قبلی شما دوباره نمایان خواهد شد. اگر همواره با افراد برجسته در تماس باشید، نشست و برخاست کنید و به رفتارشان دقّت کنید، در نهایت می توانید پلی بین خود و آنها برای رسیدن به آن ویژگی رفتاری، ایجاد کنید.

شاید در ابتدا با دیدن الهامات، ارتباطات معنوی و روحانی و توانایی های جسمی فوق العاده آنها ناامید شوید، امّا باید بدانید که آنها نیز در ابتدا مثل شما بودند و ضمن وقت گذاشتن برای هدفشان ، به این درجات نائل شدند، پس نترسید و با شناخت و اجرای خصوصیات و منش ها، شما نیز از ابتدا شروع کنید. رسیدن به هدف همواره مستلزم صرف وقت و اراده قوی بوده، بنابراین در این راه ثابت قدم باشید.

دانش خود را بیافزایید

البته همانطور که در فوق اشاره شد، هیچ چیز جای تجربه مستقیم را نمیگیرد، امّا در این بین یادگیری یک سری تئوری های اولیه می تواند شما را در ایجاد ارتباط، درک و پیروی بهتر رویه افراد والا یاری دهد.

ثابت قدم باشید،

کلید اصلی برای دستیابی به شخصیتی والا، صبوریست، مطمئناً با گذشت زمان و کشف حقایق، به هدف خود می رسید.

شاید در ابتدا با تمسخر و تحقیر اطرافیان خود که افرادی معمولی هستند روبرو شوید، مهم خود شما هستید که به عمق خواسته ی خود پی ببرید، هرچقدر در رسیدن به هدف خود مصمم تر باشید، موفق ترید. بر اعصاب خود مسلط باشید و با سیاستی زیرکانه، تحقیر های آنها را تحمّل کرده و تنها به هدف خود فکر کنید، اگر تحت تأثیر ای افراد کوته فکر قرار گیرید، ناخودآگاه هدفتان برای خودتان هم بی معنا می شود.

باورها سازنده ی شخصیت و رفتار انسانهاست

شکستها و عدم موفقیت افراد ناشی از باورهای غلط آنهاست. متأسفانه برخی تنها با یک سری معلومات تئوری و عدم تحقیق و کسب تجربه، شخصیتی متغیر دارند، البته اشکال این است که آنها حتّی همان معلومات و مطالعات را هم بطور صحیح اجرا نمی کنند. اگر هم تجربه ای داشته باشند، در مرحله اوّل با ناامیدی کنار می کشند.

برای مثال، برخی پسرها در ارتباط با جنس مخالف مشکل دارند و این به دلیل تجربه اولیه تلخیست که در ابتدا داشتند، شاید دختری زیبا را در دانشگاه دیده اند و به محض صحبت و قصد دوستی با وی، دختر به او می گوید:"وای تو چقدر زشتی!"، آن پسر اینقدر سرشکسته و ناامید می شود که جرأت تجربه دوم را ندارد.

این درحالیست که با تجارب اولیه، رفع اصلاحات و کسب اخلاق و رفتاری والامنش، می توانید در تجارب بعدی موفق تر باشید.

از تجربیات و معلومات دیگران استفاده کنید.

اگر مستقیم نمی توانید یا برایتان پیش نیامده که وقایع جدیدی تجربه کنید، می توانید از تجربیات دیگران و معلومات تئوری اولیه ذکر شده در کتابها، نوارهای آموزشی و ... استفاده کنید.

یکی از دلایل عدم موفقیت کسانی که برای پیشرفت در زندگی و ترقّی شخصیتی دست به خواندن هزاران کتاب و شرکت در کنفرانس ها و مجامع کرده اند، این است که تنها با یک تجربه تلخ در گذشته، تنها بصورت تئوری می خواهند تا آخر عمر، خود را اصلاح کنند.

در حالی که همانطور که قبلاً به این موضوع اشاره شد، مطالعه و کسب معلومات وقتی موثر است که در عمل نیز اجرا شود و در این میان با آثار تجارب آموخته شده، شکستها و پیروزی ها به اعتماد به نفس کامل برسید.

برای مثال، فرض کنید از دختری خوشتان آمد و خواستید به او پیشنهاد دوستی دهید، در ابتدا شاید بترسید که وی به شما پاسخ رد بدهد، امّا با دیدن پسرهای دیگری که براحتی به دختران دوست می شوند، این باور در ذهن شما ایجاد می شود که شما هم می توانید، تا اینجا اندکی امیدواری در شما ایجاد شده است، امّا بازهم از انجام این کار می ترسید.

بیشتر مردم در این مرحله، توانایی خود را باور داشته ولی هنوز در مرحله اجرای عمل نیستند.

در اینجاست که باز هم تأکید می کنیم، برای اینکه بتوانید باورهای خود را به مرحله عمل برسانید، باید با افراد باتجربه تعامل کنید. کسی که قبلاً در این موقعیت بوده، حتّی با ظاهری متفاوت، می توانید ترس شما را از بین ببرد و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. آنها قادرند موانع و مشکلات شما را توجیه و برطرف کنند، با ذهنیت این تجارت عملی، قادرید خواسته های خود را عملی کنید.

در طی کسب این تجارب و معلومات باید:

به غیر از تجارب دیگران و منابع بیرونی، از خود اتّفاقاتی که برای خودتان پیش آمده نیز به عنوان یک تجربه جدید استفاده کنید. در واقع شما با این تجربه شخصی و عبور از موانع آن، خود به نوعی مثل افراد شایسته ای هستید که در ابتدا آنها نیز با شکست ها یا اولین تجارب، پیشرفت کرده اند.

یاد بگیرید سریعاً چیزی را که همیشه از انجام آن می ترسید، براحتی عملی کنید. خودتان نیز می توانید با کسب تجارب، به خودسازی بپردازید و بدانید که در اثر شکستهاست که به موفقیتها دست می یابید.

شاید در مرحله اوّل از شکست خود ناراحت و بحت زده به فکر فرو روید، ناامید نشوید، ناراحتی ها را فراموش کنید، امّا از تجربه خود و اشتباهات درس عبرت بگیرید. چرا که اکنون شما اوّلین تجربه را کسب کرده اید.

 

برای دستیابی به هدف خود، همواره تلاش کنید.

وینی کرتزکی،

یکی از قهرمانان تاریخ بازی گلف، همواره خود را در مقام یک مبتدی می داند، چرا که عقیده دارد کسی که فکر کند کامل است، دیگر انگیزه ای برای کسب تجارب جدید ندارد. حقیقت این است که هیچ کسی در دنیا به خودی خود و به تنهایی به موفقیت نرسیده است، افراد موّفق همواره با همفکری و بهره بردن از تجارب اساتید، نام آوران و دوستان به این درجات نائل شدند. همانطور که برخی با تشکیل اجتماعاتی، با سهیم کردن معلومات، گذشته ها، تجارب و ...باعث پیشرفت و تشویق یکدیگر جهت نیل به پیروزی، می شوند.

و در آخر

همواره برای نیل به شخصیت و هدفی والا، باید از افراد با تجربه و موفق در این زمینه که در مرحله ای بالاتر از شما هستند، یاری بخواهید. آنها با نصایح و توصیه های خود، انگیزه شما را افزایش می دهند، لحظه و فرصتها را غنیمت شمرده و بدانید در چه زمان، چه می خواهید؟ در این بین با کسب تجربه های مستقیم و غیر مستقیم و با ایمان به توانایی های خود، انرژی دوباره ای برای رشد شخصیتی خود می یابید، می بینید که با اجرای دقیق توصیه های این مقاله، دیگر بهانه ای برای نیل به یک شخصیت برجسته نخواهید داشت.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | ویژه دختران و پسران جوان | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مهارت‌های ضروری مدیران

  چگونه | شخصیتی | جذاب | و | برجسته | داشته | باشید!