آیا تا به حال به این مساله فکر کرده اید که تفاوت میان "کارآفرین" و "کارآفرین موفق" چیست؟ برای پاسخ به این پرسش قصد داریم در ادامه این مطلب پنج اشتباه رایجی که کارآفرینان موفق در کسب و کار خود مرتکب نشده و یا از آموزه های آنها برای کسب موفقیت در ادامه مسیر خود بهره برده اند، بررسی کنیم. این اشتباهات می توانند روند رو به رشد کسب و کار را مختل کرده و فرد را به یک کارآفرین ناموفق مبدل سازند.

وجود اهداف و ماموریت های نامشخص

این یکی از اشتباهات بزرگ کارآفرینان است. برای موفقیت هر کسب و کاری باید یک سری اهداف که به خوبی تعریف شده و ماموریت هایی که منعکس کننده شخصیت کلی شرکت خواهند بود، در نظر گرفته شوند.

همچنین، سیستمی برای اندازه گیری میزان موفقیت با توجه به اهداف تعیین شده باید طراحی شود تا کارآفرین بتواند هرگونه انحراف و یا تحقق اهداف و ماموریت ها را بررسی کند. در تعیین اهداف باید ویژگی های خاص بودن، قابلیت اندازه گیری، امکان تحقق، واقع گرایی و زمان بندی مورد توجه قرار گیرند.

استخدام افرادی که به آنها علاقمند هستید به جای افرادی که به آنها نیاز دارید

این اشتباه می تواند تبعات سنگینی را برای کارآفرین در پی داشته باشد. بدون شک، کار کردن با افرادی که به آنها علاقمند هستید، تجربه بسیار خوبی محسوب شود. اما باید این پرسش را با خود مطرح کنید که آیا آنها به آنچه که قرار بود دست یابند، رسیده اند؟ اگر پاسخ منفی است، در واقع به کسب و کار خود آسیب رسانده اید.

در مقابل، کار کردن با افرادی که به آنها علاقمند نیستید می تواند چالش برانگیز محسوب شود، اما همان پرسش را با خود مطرح کنید. اگر این بار پاسخ مثبت است باید با شرایط موجود مدارا کنید. در این میان، استخدام افراد در زمانی که واقعا به آنها نیازمند هستید، استخدام افرادی که به کالا و خدماتی که ارائه می دهید، علاقمند هستند و توجه به میزان توانایی افراد مورد نیاز از دیگر مواردی هستند که در هنگام استخدام باید مورد توجه قرار گیرند.

میزان درآمد؛ رابطه مستقیمی با بودجه تبلیغاتی دارد

امروزه این مساله تقریبا بی معنی است. گزینه های مختلفی در دنیای پیشرفته کنونی وجود دارند که افزون بر کم هزینه بودن، هدفمند و موثر نیز هستند. بدون شک، با اندکی بررسی می توانید راهبردهای بازاریابی متناسب با بودجه تبلیغاتی خود را انتخاب کنید. از جمله مطرح ترین گزینه ها در این زمینه بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل هستند.

تامین و تولید نهایی کالا و خدمات از طریق شرکت های خارجی بدون صرف زمان بسیار امکان پذیر نیست

این یکی از اشتباهاتی است که دیدگاهی منفی در میان بسیاری از کارآفرینان ایجاد کرده است. اما مدیریت دقیق و منسجم کلید موفقیت در تامین و تولید نهایی کالا و خدمات از طریق شرکت های برون مرزی است. همچنین، انتخاب شریکی مناسب برای این اقدام یکی دیگر از عوامل موفقیت آن محسوب می شود. هنگامی که روابط دو طرف توسعه یابد، امتیازاتی مانند هزینه کمتر، کیفیت بالاتر و زمان بیشتر برای فعالیت های دیگر را در پی دارد.

عدم توانایی برای مدیریت خطرات

دانشگاه های بازرگانی بسیاری وجود ندارند که به کارآفرینان چگونگی مواجه و رسیدگی به خطرات را آموزش دهند. هنگامی که بدانیم رشد هر کسب و کاری به میزان خطرپذیری آن بستگی دارد، این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار می شود.

کارآفرینان طی فعالیت های خود با خطرات مختلفی شامل خطرات تکنیکی، خطرات بازاریابی، خطرات امور مالی و غیره مواجه می شوند. اما نکته مهم، چگونگی کنترل این خطرات و چالش ها در کمترین زمان ممکن است. این یک ویژگی شخصی و اکتسابی است. در واقع، کارآفرین موفق فردی است که ایده ای را بهتر از دیگران اجرایی کند.

 

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی