تعداد کسب و کارهای خانگی به سرعت در حال افزایش است. با توجه به کوچک سازی شرکت‌ها و بروز بحران‌های اقتصادی و رکود در نقاط مختلف جهان، استفاده از فرصت‌های جدید و مفهوم "دورکاری" بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. کسب و کارهای خانگی به ویژه برای افرادی که در پی انعطاف پذیری بیشتر و یک زندگی متعادل هستند از امتیازات منحصر به فردی برخوردار است.

افزایش مدت زمان کار

بی تردید اکثر شاغلان به طور میانگین روزانه حدود یک ساعت را برای سفرهای درون شهری از خانه به محل کار و بازگشت به خانه صرف می کنند. در این میان باید گرفتار شدن در ترافیک، شرایط آب و هوایی نامناسب و زمان‌هایی که صرف گفت و گو با دیگران می شود را نیز در نظر گرفت. این قبیل موارد نه تنها موجب کاهش ساعات کاری مفید شما می شوند، بلکه خستگی و کاهش انرژی را نیز در پی دارند.

اما در یک کسب و کار خانگی تمام کاری که باید انجام دهید این است که مسافتی کوتاه را طی کرده تا به دفتر خانگی خود رسیده و فعالیت‌های خود را آغاز کنید. همچنین، در کسب و کار خانگی استرس محدودیت ساعات کاری وجود نداشته و با آرامش بیشتری می توانید فعالیت‌های روزانه خود مانند پاسخگویی به تلفن مشتری‌ها، پاسخ به ایمیل‌ها و ... را انجام دهید.

افزایش بهره‌وری

اگرچه کار برای یک شرکت و یا دفتر اداری می تواند پایگاه مشتری گسترده‌ای را در اختیار شما قرار دهد، اما در کسب و کار خانگی نیز امکان استفاده از ابزارهای مختلف کسب و کار وجود دارد. بازاریابی اینترنتی یکی از ابزارهای کلیدی و ضروری در این زمینه است که شرکت‌های بزرگ و کوچک برای افزایش فروش خود از آن سود می برند. تبلیغات آنلاین سطح گسترده‌ای از دسترسی به بازار را در اختیار کسب وکارهای خانگی قرار می دهد. امروزه، حتی یک کسب کار کوچک خانگی نیز می تواند همانند شرکت‌های بزرگ، کمپین تبلیغاتی آنلاین ایجاد کند.

کاهش هزینه‌های کلی

با توجه به آن که در کسب و کار خانگی به مخارجی مانند اجاره دفتر، هزینه‌های خدماتی و دیگر هزینه‌های اداری نیازی نیست، شاهد کاهش بودجه مورد نیاز برای اداره آن هستیم. اجاره بها یکی از اصلی‌ترین هزینه‌هایی است که بدون در نظر گرفتن درآمد کسب شده توسط شرکت باید پرداخت شود. در کسب و کار خانگی این محدودیت‌ها و فشارهای اضافی حذف می شوند.

تسهیل تصمیم گیری

هنگامی که یک دفتر اداری را اجاره می کنید، به صورت ناخواسته صاحب آن را به بخشی از کسب و کار خود مبدل می کنید. از این رو، بدون درگیر کردن وی تصمیم گیری درباره اندازه کسب و کارتان دشوار است. اما در کسب و کار خانگی تصمیم گیری درباره مسائل مختلف آسان‌تر می شود زیرا مسئولیت همه چیز بر عهده خود شما است. به عنوان مثال، می توانید با توجه به نیازها و اهدافتان به افزایش و یا کاهش نیروی کار خود اقدام کنید.

انعطاف پذیری بالا

بسیاری از شرکت‌های نوپا در همان سال نخست آغاز فعالیت‌های خود با شکست مواجه شده و از دنیای کسب و کار خارج می شوند. با توجه به جریان‌های بازار‌ جهانی که برخی مواقع با بحران و رکود مواجه می شود، آمادگی کامل پیش از آغاز فعالیت‌ها و مدیریت دقیق برای ادامه حیات کسب و کاری جدید به ویژه کسب و کار خانگی در دنیای رقابتی امروز ضروری است. در دنیای اینترنت و بازاریابی و تبلیغات آنلاین این امکان وجود دارد که بدون صرف هزینه‌های سنگین فعالیت جدیدی را آغاز کرده و در آن به موفقیت دست یابید.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | معرفی صنایع، مشاغل و بازار کار