غیر ممکن است کسی پیدا شود که تا به حال این اتفاق برایش نیفتاده باشد که چیزی را گم کند یا جای چیزی را فراموش کند. این اتفاقات معمولاً در بدترین لحظات برای آدم می افتد، مثلاً وقتی برای رفتن سر کار دیرمان شده است، هرچه می گردیم کلیدهایمان را پیدا نمی کنیم.


اما این اتفاقات فقط نتیجه ی طبیعی زندگی های شلوغ خودمان است. اما همیشه راهی برای پیشگیری از آن هست. در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که به شما کمک می کند هیچوقت چیزهای مهمی مثل کیف پول یا گوشی موبایلتان را گم یا فراموش نکنید.


کیف پول
همه می دانند که این وسیله تا چه حد مهم است. کلیه ی وسائل مهممان مثل پول، گواهینامه رانندگی، کارت اعتباری و... را در کیف پولمان نگاهداری می کنیم. پس برای حفظ آن باید:


ظرفی را برای گذاشتن کیف پولتان تخصیص دهید. می توانید وسائل مهم دیگری مثل دسته کلید و ساعتتان را هم که هر روز استفاده می کنید را در آن بگذارید.
این ظرف یا کیف پولتان را جایی بگذارید که در مسیر خروجی شما از خانه باشد و هنگام بیرون رفتن حتماً آن را ببینید.
می توانید کیف پولتان را در جیب کت یا لباس خود نیز نگاه دارید. با این کار مطمئن خواهید بود که موقع بیرون رفتن همراهتان است. اما یادتان باشد که هنگام عوض کردن کتتان، کیف پولتان را فراموش نکنید.

دسته کلید
اهمیت این وسیله بر همه مشهود است و گم کردن آنها از هر چیزی بدتر است چون می تواند امنیت خانه یا ماشینتان را به خطر بیندازد.


آن را روی قلابی کنار در آویزان کنید.
دستگاه پیجِر به دسته کلیدتان وصل کنید.
مثل موردی که در قسمت کیف پول ذکر شد، ظرفی را مخصوص دسته کلید و وسائل روزانه تان تخصیص دهید.
به یکی از دوستان نزدیک و قابل اطمینانتان، نمونه ای از کلیدتان را بدهید تا برایتان نگاه دارد.

گوشی موبایل
این روزها همراه نداشتن گوشی موبایل برای همه مثل فراموش کردن بستن ساعت شده است. بدون آن احساس بدی داریم. این مسئله وقتی جنبه ی حیاتی تری پیدا میکند که از گوشی موبایلتان به عنوان محلی برای یادداشت شماره تلفن ها، آدرس ها یا تاریخ های مهم استفاده کنید. برای جلوگیری کردن از گم کردن گوشی موبایلتان کارهای زیر را انجام دهید:

محل مشخصی برای آن در خانه انتخاب کنید . همیشه آن را آنجا بگذارید. محلی که آن را شارژ می کنید می تواند جای مناسبی برای این کار باشد.
سعی کنید از حالت های سایلنت گوشیتان کمتر استفاده کنید، تا بتوانید وقتی جای آن را فراموش کردید، با زنگ زدن به آن، پیدایش کنید.

شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل
مطمئناً همه تان تا به حال تجربه کرده اید که شماره تلفنی ضرروری را گم کنید. وضعیت خیلی بدی است. برای روبه رو نشدن با چنین موقعیتی توصیه های زیر را انجام دهید:

 ا طلاعاتتان را مستقیماً در حافظه ی گوشیتان ذخیره کنید.
  می توانید یک PDA تهیه کنید تا همه ی اطلاعاتتان را در آن ذخیره کنید. اما خاطرتان باشد که این اطلاعات را به کامپیوترتان منتقل کنید.
از افراد کارت ویزیتشان را درخواست کنید و از آنها در کیف های مخصوص نگهداری کنید.
علاوه بر PDA یا گوشی موبایلتان، دفترچه تلفن دیگری نیز درست کنید.

فایل های روی کامپیوتر
هرچه وابستگی ما به کامپیوتر بیشتر می شود، گم شدن فایل ها و اطلاعاتمان هم بیشتر و بیشتر می شود. برای جلوگیری از این اتفاق نکات زیر را رعایت کنید:

  سعی کنید همیشه اطلاعات مهمتان را روی CD یا دیسکت هم علاوه بر حافظه ی کامپیوترتان نگاهداری کنید.
روی دِسک تاپ سیستمتان، از شُرت کات استفاده کنید تا دسترسی شما را به فایل ها و فولدرهای مهم راحت تر کند.
از دانلود برنامه از سایت های غیرمعلوم جداً خودداری کنید، چون اکثر این برنامه ها ویروسی بوده و ممکن است باعث خراب کردن سیستم و از دست رفتن بعضی اطلاعاتتان شود.

پرونده های کاری
هیچ چیز نمی تواند مثل گم شدن یک پرونده، یک روز کاریتان را خراب کند. برای اینکه چنین اتفاقی برایتان نیفتد، از توصیه های زیر بهره گیرید:

از همه ی کارهایتان یک نسخه اضافی تهیه کنید. مکی توانید این کار را روی CD یا دیسکت ذخیره کرده یا از همان تکنیک قدیمی فتوکپی استفاده کنید.
سعی کنید همیشه پرونده ها و پوشه هایتان را به ترتیبی مشخص، مثلاً به ترتیب حروف الفبا مرتب کنید. این کار دسترسی به آنها را نیز برایتان ساده تر خواهد کرد.
قبض ها و رسیدها
در روز ممکن است با رسیدهای زیادی سر و کار پیدا کنید، و این مسئله فقط مختص موقع پرداخت قبض های برق و تلفن نیست. برای حفظ و نگهداری از آنها رعایت نکات زیر ضروری است:

سیستم طبقه بندی برای رسیدهای خرید و قبض هایتان درست کنید و آنها را به ترتیب در آن مرتب کنید.
از رسیدهای خرید مهمتان، مثل تلویزیون پلاسما، کامپیوتر و چیزهای ارزشمند دیگر یک کپی تهیه کنید.


حیوانات خانگی
آنها که اهل نگهداری حیوان هستند میدانند که گم کردن آنها چقدر دردآور است و مثل گم شدن یکی از اعضاء خانواده می ماند:

برای او منگوله، گردن بند یا قلاده بخرید.
همیشه، به ویژه در بیرون از منزل حواستان را کاملاً به آنها بدهید.

ماشین
برای همه ممکن است اتفاق بیفتد که در جاهای شلوغ، مثل پارکینگ های مجتمع های خرید که خیلی شلوغ هستند نتوانیم ماشینمان را پیدا کنیم، یا فراموش کنیم که آن را کجا پارک کرده ایم:

همیشه به دنبال نزدیک ترین جای پارک باشید، حتی اگر مدت بیشتری طول بکشد.
شماره ی پارک خود را همیشه یادداشت کنید، حتی اگر مطمئن هستید فراموشش نمی کنید.
کنار محل پارکتان دنبال یک تابلو یا نشانه باشید. مثل مغازه های اطراف یا هر چیز که به چشم می آید.   

نکات کلی
بهترین راه برای جلوگیری از گم کردن یا فراموش کردن ضروریات روزانه تان، جمع کردن حواستان است. پیشگیری همیشه بهترین درمان است. در اینجا به چند نکته پیشگیری کننده ی کل اشاره می کنیم:

از یک برنامه ی روزمره پیروی کنید
بدون داشتن برنامه ریزی روزانه، همه چیز درهم و برهم خواهد شد. داشتن یک برنامه روزانه نه تنها باعث می شود چیزی را گم نکنید، بلکه به شما کمک می کند تا آن چیزهای را هم که جایش را فراموش کرده اید به یاد آورید.

مرتب باشید
به جای درهم و برهم ریختن خانه یا اتاق محل کارتان، همه چیز را منظم سر جای خود قرار دهید. نظم و ترتیب باعث می شود که هیچ چیز گم نشود و از سردردهای احتمالی جلوگیری می کند.

از ریخت و پاش اجتناب کنید
بدانید، هرچه محیط اطرافتان تمیزتر باشد، احساس بهتری خواهید داشت و پیدا کردن وسایل مورد نیازتان هم آسان تر خواهد بود.

همیشه همه چیز را سر جای خودش بگذارید
نیازی به توضیح ندارد، اگر هر چیزی را که برمی دارید، دوباره سر جای اولش بگذارید، هیچوقت هیچ چیز گم نمی شود.

مراقب باشید حواستان پرت نشود!
برای همه ما اتفاق می افتد که گه گاه وسایلمان را گم کنیم، حال به دلیل بی نظمی یا به هر دلیل دیگری. به هیچ طریقی نمی توان جلوی این مسئله را گرفت ولی تا حدی می توان درصد احتمال آن را کمتر کرد. با رعایت نکاتی که در این مقاله آورده شد، میتوانید تاحدی از این مسئله پیشگیری کنید. حواستان را جمع کنید، چیزی را جا نگذارید .

  مردمان

  هاوژین قربانی

  دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی

  یاد | بگیریم | چیزی | را | گم | نکنیم