خیلی وقت‌ها صدای تلفن‌همراه بعضی‌ها را در سینما یا تئاتر می‌شنوید. یا خیلی‌ها را می‌بینید که با دهان پر حرف می‌زنند.

در دنیای امروز که با سرعت فوق‌العاده جلو می‌رود، به آسانی ممکن است که خیلی از آداب معاشرت اولیه را هم فراموش کنیم. متاسفانه خیلی‌ها آداب و رفتاری که والدینشان به آنها یاد داده‌اند را فراموش  کرده‌اند و خیلی‌ها هم تربیت چندان خوبی نداشته‌اند.

داشتن رفتار اجتماعی درست، خیلی سخت نیست؛ اما بیشتر ما تصور می‌کنیم که این آداب و رفتارها دیگر قدیمی شده و در دنیای امروز جایی ندارند. اما این اصلاً درست نیست. اگر هر کدام از ما لحظاتی را به بازبینی اصول و قواعد آداب اجتماعی خوب صرف کنیم، متوجه می‌شویم که نه تنها در زندگی شخصی‌مان، بلکه در روابط کاری هم به دردمان خواهند خورد.

در زیر راه‌هایی برای ارتقای این آداب و رفتارها در خودتان اشاره می‌کنیم که مطمئناً کمک می‌کند تاثیر بهتری روی دیگران بگذارید.

آداب اولیه را رعایت کنید. نشان دادن ادب و احترام کار سختی نیست. به زبان آوردن «لطفاً»، «خواهش می‌کنم»، «ممنونم» و «عذر می‌خواهم» کار آسانی است. این عبارات نشان می‌دهد که برای دیگران احترام قائل هستید. حتی اگر فردی بی‌ادب باشد و اصلاً از او خوشتان نیاید، خیلی بهتر است که شما مودبانه رفتار کنید تا اینکه بخواهید به سطح تربیت او نزول کنید.

آقایان، در محیط‌های بسته کلاهتان را بردارید. این روزها خیلی از مردان جوان از این واقعیت آگاه نیستند که گذاشتن کلاه در محیط‌های بسته بی‌ادبانه است. آقایان عزیز، وقتی وارد ساختمانی می‌شوید کلاهتان را از سرتان بردارید!

در را نگه دارید. این قانون فقط مخصوص مردها نیست. بله، درست است که آقایان باید در را برای خانم‌ها نگه دارند و بگذارند که خانم‌ها زودتر از آنها وارد شده یا خارج شوند اما خانم‌ها هم باید همین کار را برای افراد سالخورده یا کسانیکه دستشان پر است انجام دهند.

وقت‌شناس باشید. هیچ چیز بدتر از منتظر نگه داشتن دیگران نیست. این کار واقعاً بی‌ادبانه است و نشان می‌دهد برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید. اگر عادت دارید که همیشه دیر بر سر قرارهایتان می‌رسید، ساعتتان را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه عقب بکشید تا سر ساعت برسید.

در انظار عمومی خودتان را آرایش نکنید. اگر نیاز است که روی صورتتان کاری انجام دهید، موهایتان را شانه بزنید و یا آرایش کنید، سعی کنید این کار را جلو چشم بقیه و در محیط عمومی انجام ندهید. به سرویس بهداشتی آن محل بروید و یا صبر کنید تا به خانه بروید. خانم‌ها، زدن سریع رژلب بدون آینه اشکالی ندارد اما درست نیست که کیف لوازم آرایشتان را در یک محیط عمومی بیرون بیاورید و با آینه جیبی شروع به آرایش کردن خودتان کنید. همچنین گرفتن ناخن‌ها یا لاک زدن هم در محیط‌های عمومی کار نادرستی است.

تا حد امکان در محیط‌های عمومی کمتر آدامس بجوید. اگر به دلیلی منطقی مثل خوشبو کردن دهان یا از بین بردن خشکی دهان، باید آدامس بجوید،  سعی کنید این کار را در ماشینتان و بین راه انجام دهید. اگر واقعاً لازم است که در یک محیط عمومی آدامس بجوید، سعی کنید این کار را آرام‌تر انجام دهید و از باد کردن آن یا ایجاد صدای بلند با آدامس خودداری کنید.

زنگ موبایلتان را در صورت لزوم خاموش کنید. اولین کاری که بعد از وارد شدن به یک محیط عمومی می‌کنید این است که زنگ موبایلتان را خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که نیازی نیست به همه تماس‌هایی که با شما گرفته می‌شود همان لحظه پاسخ دهید. اگر می‌دانید که تماسی ضروری است، عذرخواهی کنید و به محیط یا اتاق دیگری رفته و آنجا با تلفن صحبت کنید. سعی کنید مکالمه‌تان پشت تلفن کوتاه باشد و از طرف مقابل بخواهید که در اولین فرصت با او تماس بگیرید.

مودبانه حرف بزنید. وقتی با کسی صحبت می‌کنید، چه سر کار باشد و چه در محیط اجتماعی‌تر، هیچوقت درمورد پول، مذهب و سیاست حرف نزنید. این موضوعات بسیار حساس هستند و می‌تواند موجب انفجار احساسی شما یا طرف‌مقابلتان شود و همین مسئله باعث شود صدایتان را بالا ببرید، حتی فریاد کشیده یا از الفاظ نادرست استفاده کنید.

رفتار خوب نشاندهنده این است که برای دیگران ارزش و احترام قائلید و از تربیت خوبی برخوردارید.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون مذاکره و عقد قرارداد

  ۸ | آداب | معاشرت | اصلی | که | همه | باید | رعایت | کنند