سیستم تبادل اطلاعات نهادهای مالی (ستان) به منظور تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی شامل ارسال درخواست های تأسیس و تبدیل به نهادهای مالی، درخواست موافقت اصولی و مجوز فعالیت و سایر عملیات و فعالیت هایی که بین نهادهای مالی فعال و معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس انجام می شود، طراحی شده است.

بر این اساس، درخواست بررسی صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی و تمدید آن از طریق این سیستم به سازمان ارسال خواهد شد و نواقص احتمالی مدارک و نتیجه بررسی صلاحیت حرفه ای نیز از این طریق به نهادهای مالی ارسال خواهد شد.

صلاحیت حرفه ای شامل محاسبات امتیاز سوابق تجربی و تحصیلی نیز به صورت مکانیزه توسط کارشناسان معاونت نظارت بر نهادهای مالی انجام می‌شود و از همین طریق بانک اطلاعاتی جامع مدیران نهادهای مالی تشکیل می شود که این بانک از تکالیف قانون برنامه پنجم بوده است.

شیوه فعالیت ستان در فاز نخست بدین گونه است که اشخاص حقیقی(متقاضی عضویت در هیأت مدیره یا مدیر عاملی نهادهای مالی) باید پس از ثبت نام اولیه در این سایت، نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند و اطلاعات خود را در سامانه وارد کنند و امکان دسترسی به اطلاعات خود در سامانه را به نهاد مالی مد نظر بدهند.

اشخاص حقوقی (نهادهای مالی) باید نام کاربری و رمز عبور خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نمایند و سپس از طریق این سیستم اشخاصی که برای سمت مدیریت در آن شرکت پیشنهاد شدند را برای سازمان ارسال کنند.

ادامه فرآیند از جمله بررسی و محاسبه امتیازات و اطلاعات افراد داوطلب مدیر عاملی یا عضویت در هیأت مدیره توسط همین سیستم به صورت اتوماسیون انجام می‌گیرد و در پایان نتیجه تأیید یا عدم تأیید از طریق سیستم به مدیر پیشنهادی و نهاد مالی مربوطه اعلام می شود.

این سیستم باعث افزایش سرعت عمل در فعالیت های نهادهای مالی است و با اجرای آن سیستم ضمن اجرای مأموریت های سازمان در زمینه توسعه خدمات الکترونیک، زمان انجام فعالیت های مرتبط بین نهادهای مالی و معاونت نظارت بر نهادهای مالی کاهش چشمگیری پیدا می کند و تمامی کارها به صورت اتوماسیون و بدون نیاز به پرکردن فرم‌های کاغذی و ارسال به سازمان انجام می‌گیرد.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | مراحل اجرایی امور اداری | دانستنی‌های مهم حقوقی