با درآمد كم چگونه ثروتمند شویم؟

 

یك بودجه ماهانه كه تمامى هزینه هاى اولیه شما را پوشش دهد، مقرر كرده و مقدار كمى را هم براى تفریح و سرگرمى كنار بگذارید.به گزارش باشگاه خبرنگاران،شكى نیست كه همه مى خواهند پولدار شوند؛ ما هم در این مطلب قصد داریم چند نكته را براى ثروتمند شدن به شما گوشزد كنیم.

 

 

1 - ثروتمند شدن از طریق یك حرفه

 

دانش آكادمیك فرا بگیرید:

مهم نیست كه دانش شما در رشته مورد نظر با تحصیل در مقطع دوره فوق لیسانس دانشگاه صنعتى شریف حاصل شده باشد یا اینكه از طریق ثبت نام در یك دوره آموزشى بدان دست یافته باشید بلكه باید دانش فیلد مطلوب كارى خود را در حد قابل قبولى داشته باشید. حتى مواردى كه رویكرد كاملا تئوریك دارند، در بعضى مواقع در پروژه هاى واقعى به كمك شما آمده و باعث تمایز شما از سایر همكاران تان مى شود. در ضمن، هنگام استخدام نیز رزومه علمى شما تاثیر بهترى از سوابق نامعلوم و حتى غیرمعتبر كارى در نزد كار فرما خواهد داشت.

 

حرفه آینده تان را درست انتخاب كنید:

اگر اولویت اول شما كسب ثروت و زندگى راحت در آینده است، خیلى دنباله رو علاقه خود به رشته خاصى نباشید. به نتایج تحقیقاتى كه در مورد متوسط درآمد مشاغل مختلف انجام شده، نگاه كنید تا ببینید در كدام رشته ها كه به علایق شما نزدیك ترند، احتمال ثروتمند شدن بیشتر است. به طور مثال احتمال ثروتمند شدن شما در نقش یك مهندس مالى بیشتر از یك استاد دانشگاه خواهد بود.

مكان درستى را براى فعالیت شغلى انتخاب كنید

به جایى بروید كه شغل هاى بهتر و بیشترى وجود دارد. مثلا به عنوان كارشناس مسائل مالى و بورس، زمینه كارى بهتر و امكان رشد بیشترى در تهران براى شما وجود خواهد داشت تا در یك شهرستان كوچك.

 

ابتدا شغلى براى كسب تجربه پیدا كنید:

تا مى توانید براى جاهاى مختلف درخواست كار بفرستید و مصاحبه بروید. هنگامى كه كار مورد نظر را یافتید آن را نگه دارید و سعى كنید تجارب لازم براى موفقیت هاى آینده را كسب كنید. تا پیدا شدن یك كار مناسب نیز مى توانید در یك شركت معتبر كارآموزى كنید و تجربه كسب كنید.

 

شغل و كارفرمایتان را تغییر دهید:

با این كار مى توانید دستمزد خود را افزایش داده، تجارب كارى و غیركارى مختلف به دست آورده و ریسك بیكارى آینده به دلیل تك بعدى بودن را كاهش دهید. از اینكه این كار را بارها انجام دهید واهمه نداشته باشید. اگر شما كارمند با ارزشى باشید، حتى ممكن است كارفرماى فعلى تان براى نگه داشتن شما، افزایش حقوق و سایر مزایا را در نظر بگیرد. ممكن است وابستگى به شرایط فعلى، ترس از محیط و كار جدید یا وفادارى شغلى، شما را در این اقدام سست كند، اما به یاد داشته باشید براى پیشرفت باید مدام در حركت باشید، بنابراین براى یافتن موقعیت هاى تازه گوش به زنگ باشید.

 

تجارت شخصى راه اندازى كنید:

بیشتر افراد موفق یك درآمد جانبى به جز حقوق ثابت ماهانه دارند كه گاهى از این كارهاى جانبى درآمد بیشترى عایدشان مى شود. این كار تمركز و وقت زیادى مى طلبد و استرس زیادى به شما وارد مى كند، اما بعد از چند وقت كه به سوددهى رسید، شما مى توانید نتیجه آن را ببینید. علاوه بر درآمد بیشتر، شما این مزیت را خواهید داشت كه رئیس خود باشید و زمان هاى كارى خودتان را تنظیم كنید. پیشنهاد مى كنیم پس از كسب تجربه در یك زمینه خاص و به دست آوردن دانش جنبه هاى مختلف آن، تجارت خود را شروع كنید.

 

 

2 - ثروتمند شدن از طریق سرمایه گذارى

 

سرمایه گذارى كردن در تحصیل:

حتى اگر موفق نشدید از طریق كنكور وارد دانشگاه شوید، با هزینه شخصى به دانشگاه بروید. مطمئن باشید با انتخاب رشته صحیح بعدها چند برابر هزینه سرمایه گذارى شده براى تحصیل خود را به دست خواهید آورد. براى مثال اگر شخصى كه به تجارت علاقه مند است، مدرك MBA بگیرد، هزینه تحصیل خود را بعدها در كمتر از یك سال به دست خواهد آورد.

 

در بازار هاى مالى سرمایه گذارى كنید:

بازارهاى مالى محل مناسبى براى چند برابر كردن پول شما هستند. اگر خود را به دانش لازم مجهز كنید و فرد فرصت شناسى باشید قادر خواهید بود چند برابر درآمد سالانه خود را از این طریق به دست آورید. خرید سهام شركت هاى معتبر و اوراق قرضه راهى مطمئن براى ایجاد درآمد فرعى است. براى افراد ریسك پذیرتر، سرمایه گذارى در بازار بورس، سود بیشترى به دنبال خواهد داشت. در كنار اینها نباید از سرمایه گذارى روى طلا و ارز غافل شد. این بازارها در شرایط بحران هاى اقتصادى داخلى یا جهانى، به طرز شگفت آورى سودآورى دارند.

 

در مستغـــلات سرمــایه گـــذارى كنید:

خریداملاك استیجارى یا زمین در مكان هاى رو به رشد، سرمایه گذارى است كه شما همواره برنده آن خواهید بود. با توجه به افزایش جمعیت و در نتیجه بالا رفتن تقاضا براى مسكن و همچنین املاك تجارى، مى توانید انتظار یك سود تضمین شده را داشته باشید. اگر فرد ریسك پذیرى نیستید مى توانید با خرید یك واحد استیجارى، نه تنها از افزایش سرمایه خود مطمئن شوید، بلكه از اجاره ماهانه آن استفاده كنید. اگر هم وقت و انرژى كافى دارید و به دنبال سود بالا هستید، پیشنهاد مى شود به صورت فردى یا مشاركتى اقدام به ساخت وساز كنید.

 

وقت خود را سرمایه بدانید:

به جاى اینكه چند ساعت در روز را به بطالت صرف كنید، سعى كنید براى كل روزتان برنامه ریزى داشته باشید. از هر زمانى براى یادگیرى مطالبى مانند ساز و كارهاى اقتصادى، عملكرد شركت هاى بورس، مدل هاى ریاضى ساده و پیشرفته تحلیل مالى و ... استفاده كنید.

از خریدهایى كه ارزش آنها در آینده پایین خواهد آمد، اجتناب كنید

به طور مثال خرید یك ماشین گران قیمت، اقدام جالبى از لحاظ اقتصادى به شمار نمى آید، زیرا صرف نظر از میزان كارى كه از آن مى كشید، بعد از ۵سال، ارزش آن به میزان زیادى افول خواهد كرد.

 

ثروتمند بمانید:

ثروتمند شدن سخت است، اما ثروتمند ماندن حتى از آن هم سخت تر است. دارایى شما همواره از بازار تاثیر مى پذیرد و بازار هم كه پستى و بلندى هاى خود را دارد. اگر شما در زمانى كه بازار در شرایط خوبى به سر مى برد، بى خیال باشید و استفاده حداكثر را نبرید، در زمان ركود محكوم به شكست و بازگشت به پله نخست خواهید بود. اگر ارتقایى در حقوق خود داشتید یا سهامتان سوددهى خوبى داشت، این مبلغ اضافه را پس انداز یا سرمایه گذارى كنید، زیرا قریب به یقین با روزهاى سخت مواجه خواهید شد.

 

 

۳ - ثروتمند شدن از طریق پس انداز

 

روزانه چند حساب پس انداز باز كنید:

بهتر است هر فردى بیش از یك حساب پس انداز داشته باشد تا با ریختن مقدارى از درآمد ماهانه در حساب هاى دیگر از خرج هاى اضافى جلوگیرى كند. به طور مثال، بهتر است هر زمان كه حقوق خود را دریافت كردید و همان ابتدا درصدى از پولتان را در حساب مخصوصى بریزید و كارت آن را همیشه در منزل نگه دارید. یك حساب مخصوص خرج منزل و یك حساب هم براى تفریحات ماهانه داشته باشید.

 

بودجه بندى كنید:

یك بودجه ماهانه كه تمامى هزینه هاى اولیه شما را پوشش دهد، مقرر كرده و مقدار كمى را هم براى تفریح و سرگرمى كنار بگذارید. هیچگاه از این مقدار در خرج كردن فراتر نروید.

 

به ماشین و منزل سطح پایین رضایت دهید اما قانع نباشید:

معمولا انتظارى را كه از یك منزل ویلایى دارید، یك آپارتمان هم برآورده مى سازد. آپارتمان مسكونى را مى توان با یك نفر دیگر شریك شد و به یك ماشین دست دوم رضایت داد. در یك كلام تجمل گرا نباشید. با این كار ماهانه مقدار زیادى پول پس انداز خواهید كرد تا اینكه روزى برسد كه بتوانید بهترین منزل و و ماشین را بخرید بدون اینكه چیزى از درآمدزایى شما كم شود