کارآفرین کیست؟

تحقیقات مختلفی در خصوص بررسی ارتباط صفات و ویژگی های شخصیتی با کارآفرینی صورت گرفتهاست که طی آن صاحب نظران کوشیده اند تا نیمرخ روانشناختی کارآفرینان را شناسایی نمایند

به "تسهیل گر اجتماعی"[1]،"ورزشکار المپیک"[2]،"رهبر ارکستر سمفونیک"[3]،"خلبان هوایی جنگی"[4] و "غزال تیز پا "[5]تشبیه نموده اند.کارآفرینان در قالب تسهیل گر اجتماعی و اقتصادی،با فراهم آوردن منابع مالی و انسانی سرگردان،به عنوان نیروی تغییر دهنده ی بازار،کسب و کار را آغاز کنند؛همانند یک ورزشکار المپیک که به دنبال رکورد شکنی است.کارآفرین نیز در پی دستیابی به محصولات،خدمات و فرآیندهای جدیدی استکه دیگران به آن دست نیافته اند؛همانطور که رهبر یک ارکستر سمفونیک با رهبری خود نواها و موسیقی های مختلف را هماهنگ می سازد،کارآفرین نیز در نقشی ک رهبر،منابع طبیعی،امکانات و منابع انسانی را طوری هماهنگ می سازد که کسب و کار مورد نظر به نتیجه برسد؛همانند خلبان جنگی که سهرعت و تهور را در هم می آمیزد،کارآفرین نیز در مواجهه با شرایط بازار پویا و متغیر،با ریسک پذیری بالایی که دارد ،به نیازهای بازار پاسخ می دهد و همان طور که غزال تیز پا به سرعت می جهد و چابک است،کارآفرین نیز تلاش می کند تا از حجیم شدن کسب و کار جلوگیری نموده و قدرت جست و خیز زیادی داشته باشد تا بتواند به راحتی فرصت های بازار را شناسایی نموده و از نظر رشد و سودآوری پیشگام گردد.

"ویلیام بای گریو"[6] از صاحب نظران برجسته ی کارآفرینی،مهم ترین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان را در قالب مدل"D10"خلاصه می کند که تمام این ویژگی ها با حرف "D"آغاز می شود.این ویژگی ها عبارتند از:

1-"خیال پردازی"[7]: کارافرینان در خصوص این که دوست دارند در آینده برای آنها و کسب و کارشان چه اتفاقی بیافتاد ، چشم اندازی ترسیم می کنند؛مهم تر آنکه توانیی اجرای رویاهای خود را دارند.

2-"قاطعیت"[8]:کارآفرینان افرادی هستند که به سرعت تصمیم گیری می کنند و تعلل نمی ورزند.سرعت آنها در تصمیم گیری،عامل کلیدی موفقیت آنها محسوب می شود.

3-"اهل عمل"[9]:زمانی که آنها گزینه ای را انتخاب می کنند ،تا آنجایی امکان داشته باشد ،آن را با سرعت زیاد به اجرا در می آورند.

4-"عزم راسخ"[10]:آنها افرادی هستند که کسب و کار مخاطره آمیز خود را با تعهد کامل اجرا می کنند.آنها به ندرت دلسرد می شوند ؛حتی زمانی که که با موانعی غیر قابل نفوذ مواجه می شوند.

5-"فداکاری"[11]:کارآفرینان کسانی هستند که خود را فدای کسب و کار می کنند و بعضی اوقات به خاطر فداکاری در راه کسب و کار خود،وقت کمتری را صرف دوستان و خانواده خویش می کنند و به تبع آن هزینه زیادی را در این خصوص می پردازند .آنها افراد خستگی ناپذیرند ،به گونه ای که دوازده ساعت در روز یا هفت روز هفته را کار می کنند.

6-"دلبستگی"[12]:کارآفرینان به آنچه انجام می دهند عشق می ورزند و این دلبستگی و عشق به کار،آنها را در مواجهه با تنگناها و مشکلات صعب العلاج روی پا نگه می دارد.این عشق به کار و تولید موجب اثربخشی فروش محصولات و خدمات در آنها می گردد.

7-"موشکافی"[13]:کارآفرینان مسائل و موضوعات مربوط به شروع و رشد کسب و کار خود را موشکافانه مورد بررسی قرار داده و حتی موضوعاتی که دارای اهمیت کمتری هستند،از نظر دور نمی دارند.

8-"کنترل سرنوشت کاری"[14]:کارآفرینان به جای این که دیگران سرنوشت آنها رقم بزنند،سرنوشت کاری خود را به دست می گیرند.

9-"ثروت اندوزی"[15]:سودآوری و درآمدزایی هدف و محرک اصلی کارآفرینان نیست،ولی پول بیشتر ،به عنوان معیار و ملاک موفقیت آنها محسوب می شود.فرض آنها این است که اگر در کارشان موفقیت داشته اند،پس باید پاداش بگیرند.

10"توزیع ثروت"[16]:کارآفرینان مالکیت کسب و کار خود را با کارکنان کلیدی و کسانی که در موفقیت آنها نقش کلیدی داشته اند،تقسیم می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:مبانی کارآفرینی/تالیف محمود احمد پور داریانی،سید محمد مقیمی

 

[1]catalyst

[2]olympicathletes

[3]symphony orchestra

[4]gu-pilot

[5]gazelle

[6]wiliam bygrave

[7]Drem

[8]Decisivenses

[9]Doers

[10]Determination

[11]Dedication

[12]Devotion

[13]Details

[14]Destiny

[15]Dollars

[16]Distribute