برخلاف باور عمومی علیرغم مشکلات تازه زندگی افرادی که وارد دهه چهارم زندگی شان می شوند به مراتب شادتر از گذشته است

 بر اساس مطالعاتی که بروی یکصد هزار نفر در آمریکا و انگلستان انجام شده ، افرادی از این رده سنی از نظر سلامت روانی و میزان رضایت از زندگی به مراتب بالاتر از جوانترها قرار داشتند.

این تحقیقات تازه توسط دانشگاه وارویک صورت گرفته و با هشت فاکتور از جمله میزان سلامت عمومی ، درد ، عملکرد اجتماعی و سلامت روانی ارتباط داشته است . دکتر ساوریو استرینجس که مدیریت این تحقیق را برعهده داشته دراین زمینه می گوید:«طبیعی است افراد با بالارفتن سن از نظر فیزیکی دچار مشکلاتی شوند اماجالب است شرایط روانی آنها نه تنها بد تر نمی شود بلکه آرامش و سلامت روانی شان به مراتب بهبود می یابد. این وضعیت به آنها اجازه می دهد با ناتوانی های احتمالی جسمانی کنار بیایند و ذهنیت های منفی که بخاطر از دست دادن دوران جوانی داشتند ، تاثیری روی زندگی شان نداشته باشد. »

در تحقیقات جداگانه ای که دراین دانشگاه توسط پرفسور اندرو اسوالد انجام شده بود، 44 سالگی به عنوان مرز افسردگی شناخته شد و مشخص شد شادی در زندگی با منحنی یو شکل در این سن به حداقل رسیده وپس از آن روندی صعودی پیدا خواهد کرد. به گفته اسوالد مردم در این سن انتظارات زیادی از خودشان دارند و نمی توانند به سادگی به شرایط تازه فیزیکی کنار بیانند اما دراواخر 40 سالگی این روحیه تغییر کرده وروند صعودی طی می شود تا جایی که فردی 70 ساله می تواند از نظر روحی و روانی همچون فردی 20 ساله شاد باشد.

در این تحقیقات همچنین مشخص شده اضافه وزن می تواند همچون بالاتر رفتن سن روی زندگی افراد تاثیر گذار باشد و افزایش وزن تاثیراتی مشابه بیشتر شدن سن روی شرایط روانی شخص دارد.

  کارستان

  مریم خدایی

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | پزشکی، بهداشت و سلامت | خانواده، فرزندان، روابط همسران | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | دانش کامپیوتری، علمی، هنری و ...