اگر در کسب و کاری مشغول به فعالیت بوده و قصد دارید حرکت رو به جلو و پیشرفت خود را حفظ کنید، تعیین هدف امری ضروری و جدایی ناپذیر از این روند محسوب می شود. با توجه به نگرش و حالات افراد، تعیین هدف می تواند فعالیتی کسل کننده یا هیجان انگیز باشد. با این وجود، در هر دو صورت خود شما هستید که انتخاب نهایی را انجام می دهید.

برای آنکه از روند تعیین هدف لذت برده و یکی پس از دیگری به سمت اهداف جسورانه و بلندپروازانه خود حرکت کنید، باید در ابتدا مشخص کنید که قصد دستیابی به چه چیزهایی را داشته و مراحلی را برای برنامه ریزی اهداف خود اختصاص دهید. در ادامه، این مراحل را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

گام نخست: تصمیم گیری درباره هدف برای حفظ حرکت رو به جلوی کسب و کار

کمتر پیش می آید که کارآفرینان با کمبود ایده‌ها و احتمالات برای پیشرفت کسب و کار خود مواجه شوند. اما این مساله معمولا در زمینه تعیین هدف مشکل ساز می شود، زیرا دسته بندی اهداف و این که کدام یک بر دیگری مقدم هستند، موضوع چالش برانگیزی است. از این رو، پیش از آغاز فعالیت خود تمامی اهدافتان را یادداشت کرده و سپس درباره تک تک آنها تصمیم گیری کنید. در نتیجه، لیستی منظم از اهداف خود را در اختیار داشته و به تدریج و در زمان‌های معین می توانید هر یک از آنها را محقق کنید.

گام دوم: عناصر تشکیل دهنده هدف

این مرحله تنها می تواند چند دقیقه برای نوشتن زمان ببرد. به یاد داشته باشید که عناصر زیر باید در تشریح اهداف شما مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شوند:

جسورانه باشند تا انگیزه و هیجان لازم در شما ایجاد شود.

واقع گرایانه باشند تا احساس و کشش محقق شدن و دستیابی به آنها در شما ایجاد شود.

ویژه و خاص باشند تا نتیجه‌ای مشخص از آنها را ترسیم کرده و بدانید که چه زمانی به آنها دست خواهید یافت.

دارای مهلت و ضرب العجل باشند تا مراحل و گام‌های تکمیل و اتمام آنها برنامه ریزی شوند.

گام سوم: چرایی هدف را دریابید

بدون انگیزه لازم در مسیر تحقق یک هدف و کسب نتیجه‌ای که مد نظر دارید، ممکن است با چالش و دشواری مواجه شوید. حتی پیش از آغاز فعالیت‌های خود باید تصویر روشنی از آنچه که برای شما هنگام دستیابی به یک هدف رخ خواهد داد، داشته باشید. به عنوان مثال، امتیازات ویژه و ارزشی که کسب خواهید کرد چه خواهند بود؟

گام چهارم: تقسیم کردن

برای آنکه به هدف خود دست یابید، ممکن است مسیری طولانی را در پیش رو داشته باشید. در نتیجه، باید از زمان آغاز تا زمان تحقق هدف، آن را به چند مرحله تقسیم کنید. این اقدام از بروز احساس ناتوانی در دستیابی یا نایدیده گرفتن موضوعی مهم جلوگیری می کند. همچنین، طی این فرآیند منابع مورد نیاز را شناسایی کرده و می توانید بعدا به آنها رسیدگی کنید.

گام پنجم: ثبت در تقویم

اگر درباره تحقق و دستیابی به اهداف خود جدی و مصمم هستید باید هر یک از آنها و مراحل مورد نیاز برای کسب آنها را در تقویم خود ثبت کنید. از این رو، بر روند فعالیت‌های خود متمرکز بوده و در مسیری درست به سوی اهداف خود حرکت می کنید. همچنین، از این طریق می توانید آگاهی لازم نسبت به زمان اضافی یا ناکافی برای دستیابی به هر مرحله را کسب کرده و برنامه ریزی و تنظیمات لازم در این زمینه را انجام دهید.

گام ششم: اقدام کردن

اگر حرکت و اقدام‌های عملی را آغاز نکنید، هیچ گاه به اهداف خود دست نمی یابید. با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته می توانید هر مرحله را تکمیل کرده و در نهایت به هدف خود برسید.

گام هفتم: جشن گرفتن

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارآفرینان به ویژه پس از دستیابی به اهداف خود انجام می دهند، آغاز با عجله حرکت به سوی هدف بعدی بدون جشن گرفتن موفقیت کسب شده پیشین است. حتی برگزاری مراسمی کوچک و قدردانی از تیمی که شما را در این مسیر همراهی کرده‌اند می تواند انگیزه بیشتری را برای دستیابی به اهداف بعدی ایجاد کرده و نگاه مثبت و خوش بینانه‌ای به آینده را در میان آنها گسترش دهد.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی