نحوه معاملات آتی سکه طلا چگونه است؟

طلا کالایی چند منظوره بوده که به عنوان یک دارایی منحصر به فرد هم نقش پول و هم نقش کالا را ایفا می کند. طلا پول زنده ای است که از هفت دولت آزاد است و همچنان در صحنه بین المللی فارغ از یوغ دولت ها در اوج اقتصاد کلان کشورها قرار دارد. دولت ها می آیند و می روند ولی طلا این دولت بیش از شش هزار سال قبل حکومتی مقتدر در جهان داشته است و همچنان نقش آفرین است.
قیمت ارزها و پول ها رو به ضعف می نهند ولی قیمت طلا در هر حال همچنان رو به افزایش است. به همین دلیل برخی از کشورها اخیرا به فکر افتاده اند پول رایج کشور خود را به صورت سکه طلا درآورند.
با توجه به اهمیت این کالا در اقتصاد کشور و علاقه مندی طیف گسترده ای از مردم برای خریداری آن جهت اندوخته سازی سرمایه خود به نظر می رسید که باید در راستای انسجام بازار سکه تدبیری اتخاذ شود.
پس از مطالعات فراوان چندین ماهه بر روی ورود سکه به بورس کالا و انجام معاملات آتی بر روی آن بالاخره در ساعت 10 صبح روز سه شنبه 5 آذر شاهد اولین معامله بر روی این کالا در تالار نقره ای ( تالار بورس کالا ) بودیم.

در این رابطه احمد رضایی مجری طرح آتی بورس کالا در این رابطه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: نباید فراموش کرد که این نوع معاملات مخصوص افراد حرفه ای بوده و احیانا اگر معامله گر اطلاعات دقیقی از معاملات نداشته باشد و بنا به دلایلی دچار ضرر شود ممکن است سوء تعبیر نسبت به بورس ایجاد شود.
وی تاکید کرد: معاملات آتی کاملا حرفه ای بوده و به تبع آن بورس، کارگزار و معامله گر حرفه ای نیاز داد.
مجری طرح آتی خاطرنشان کرد: بورس کالا هیچ نقشی در تعیین قیمت سکه ندارد و به عنوان یک آینه بی گرد و غباری است که قیمت های بازار طلا را نشان می دهد.

مزایای معامله آتی سکه طلا در بورس کالای ایران
رضایی ایجاد بستر لازم برای معامله منصفانه، ایجاد تنها بازار یکپارچه الکترونیکی در ایران، امنیت صددرصد معامله آتی طبق مقررات ، حمایت از سرمایه گذاران و مشتریان در معامله آتی و کشف قیمت واقعی سکه طلا در بازاری منسجم و شفاف به نام بورس کالا را از مزایای معامله آتی سکه طلا برشمرد.


هدف بورس کالا در معاملات آتی سکه طلا
وی در ادامه ابراز داشت: دعوت از سرمایه گذاران آگاه جهت معامله آتی در بورس ، جلوگیری از خروج سرمایه، یکپارچگی و یکسان سازی معاملات طلا در سراسر کشور و جلوگیری از معاملات موهوم و رواج سکه های تقلبی در بازارهای کاذب مهمترین اهداف بورس کالای ایران از انجام این معاملات است.

رضایی درخصوص فرایند انجام معاملات آتی بر روی سکه در بورس کالا اظهارداشت: ابتدا مشتریان به کارگزاری ها مراجعه کرده و کد مشتری می گیرد و پس از افتتاح حساب در بانک معرفی شده از سوی بورس شخص حقیقی در عرض یک روز می تواند وارد بازار بورس شود.


مجری طرح آتی در رابطه با مشخصات قرارداد سکه طلای تمام بهار آزادی طرح امام خمینی (ره) اظهارداشت: هر شخص حقیقی می تواند حداقل یک قرارداد 10 سکه ای و حداکثر 100 سکه در یک دوره قرارداد یکساله در ماه های زوج معامله کند.
وی گفت: وجه تضمین اولیه برای هر قرارداد 10 درصد ارزش تعداد سکه معامله شده بوده و خریدار ملزم است پنج روز قبل از اتمام دوره قرارداد نسبت به تسویه اقدام کند.
رضایی اظهار داشت: شخص حقوقی در زمان سررسید قرارداد می تواند سود و یا سکه را از اتاق پایاپای بورس و یا محلی که توسط بورس تعیین می شود تحویل بگیرد.
مجری طرح آتی در خاتمه گفت: مبنای تحویل کالا، سکه ضرب آخرین سال است و امکان تحویل کالا برای سکه های ضرب شده سایر سال ها به غیر از سکه ضرب آخرین سال، بر اساس پرمیوم تعیین شده توسط بورس کالا وجود دارد.

  کارستان

  محمد رضا کرمپور فیروزی

  اخبار کسب و کار و اقتصادی | اخبار بانکی، مالی و مالیاتی

  نحوه معاملات آتی سکه طلا چگونه است | معملات اتی سکه | سکه