استخدام یکی از دغدغه های اساسی همه جوانان ایرانی است. هرسال وقتی به ماه های پایانی سال و موعد اتمام قرارداد های استخدامی کارکنان قراردادی و پیمانی نزدیک می شویم ضربان قلب ها هم افزایش می یابد.

به گزارش بانکی دات آی آر، در این میان برخی با وجود تلاش های فراوان و مهارت های نسبی موفق نمی شوند کار دلخواهشان را پیدا کنند و از همه بدتر اینکه دلیل عدم پذیرششان ازسوی کارفرمایان را نمی دانند.

غم بیکاری و فشار های روانی آن از یک سو و اینکه نمی فهمند چرا با وجود مطابقت شرایط شان کارفرما دیگران را انتخاب میکند بر مشکلات می افزاید در این گزارش می خواهیم به شما بگوییم چرا استخدام نمی شوید:

تذکر- افراد فاقد تحصیلات، مهارت های مرتبط با شغل مورد نظر، کسانی که در خانه نشسته اند که کار به دنبالشان بیاید ادامه متن را نخوانند به کار شما نمی آید!

اما اگر مهارت های نسبی مورد نیاز را دارید حتما در عرضه خود و مهارتهایتان دچار اشکال هستید. پس مهم ترین مانع استخدام شما خود شمایید!!

 

قضیه به این شکل است که شخص در آزمون‌های کتبی استخدام نمرات خوبی کسب می‌کند ولی نمی‌تواند در مصاحبه موفق ظاهر شود و شغل دلخواه و مورد نظرش را از دست می‌دهد. یکی از مهمترین عوامل این امر همان اضطراب و نگرانی و دلشوره ای است که خیلی از ما هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید و حساسی که در زندگی‌مان تأثیرگذارند، تجربه می‌کنیم.

معمولا افرادی که با چنین اضطرابی دست به گریبان هستند، شب پیش از مصاحبه خواب‌شان نمی‌برد، عرق می‌ریزند و حس می‌کنند که معده‌شان درد می‌کند و سردرد هم یکی از حالات شایع این کار جویان نگران است.

ولی هیچ یک از این حالات به موفقیت کمک نمی‌کند و می‌تواند یک کارجوی باهوش،‌کارآمد و توانا را از رسیدن به موقعیت شغلی دلخواهش محروم سازد. اما نگران نباشید چون راه‌های ساده‌ای هستند که برای غلبه بر این احساسات ناخوشایند بسیار مفیدند:

پیش از فرار رسیدن روز مصاحبه، همه مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را مرور کنید و روش سخن گفتن مناسبی را که در عین اختصار از همه قابلیت‌های شما خبر دهد، در نظر بگیرید. فکر کنید و ببینید که مصاحبه‌گر ممکن است چه سؤالاتی از شما بپرسد و برای این پرسش‌های احتمالی، جواب‌های مناسبی آماده کنید.
یک روش دیگر این است که از یک فرد آگاه و مطلع و صمیمی خواهش کنید که این گفت‌وگوی ۲ نفره را با شما اجرا کند و تحت شرایطی که تا جای ممکن به موقعیت احتمالی مصاحبه شباهت دارد، در نقش یک مصاحبه‌گر از شما سؤالاتی مانند آن چه احتمالا مطرح خواهد شد، بپرسد.

مسئله دیگر که بسیار هم کمک کننده است،‌حالتی‌ است که همه با آن آشناییم؛ حرف زدن با خودمان. همگی ما با خودمان حرف می‌زنیم که معمولا این تک‌گویی‌های درونی یا بسیار آهسته‌اند یا این‌که فقط در ذهنمان جریان دارند. جملات و عباراتی که در ذهن و فکر هر کسی گفته می‌شود یا بار مثبت دارند یا منفی که به احتمال زیاد همه شما از اثرات هر یک از این ۲ نوع گفت‌وگو باخبرید. جملات منفی چون:
- من آمادگی کافی ندارم.
- من در مصاحبه‌ قبلی هم رد شدم. این یکی هم مثل همان است.
-رقیب من که با هم امتحان دادیم، از من بهتر است. حتما او قبول می‌شود.
- من تجربه کافی ندارم. قبولم نمی‌کنند.
وقتی که همه فکر شما پر از این احساسات منفی و مخرب باشد، چطور انتظار دارید که بتوانید توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان را نشان دهید؟
اگر می‌خواهید مصاحبه‌گر امتیازات خوبی به شما بدهد، باید ذهنتان را برای یک مصاحبه موفق و نتیجه بخش برنامه‌ریزی و آماده کنید؛ گفت‌وگوهایی مثبت چون:
- من تجربیات ارزشمندی دارم و می‌توانم از عهده این کار برآیم.
- وقتی که مصاحبه‌گر سؤال می‌کند، خوب گوش می‌دهم و پیش از این‌که جواب بدهم، خوب فکر می‌کنم.
- من در این آزمون شفاهی موفق می‌شوم.
- من مهارت‌های کافی و موثری برای پذیرش این شغل دارم.
روش دیگری که بسیار مفید و آرامش بخش است اینکه از تصور و «دیدن» یک مصاحبه پیروزمندانه سخن بگویید. درذهنتان تصویری بسازید که در آن روبه‌روی مصاحبه‌گر نشسته‌اید، آرامش دارید و هر وقت که او پرسشی می‌کند،با اعتماد به نفس و آمادگی جواب می‌دهید. او هم با رضایت سرتکان می‌دهد و امتیازات شما را یادداشت می‌کند.
خیال کردن و رویاپردازی آن چیزی نیست که به شما کمک کند. منظور «دیدن» این موقعیت در ذهن است. به شکلی که حس کنید در همان اتاق مصاحبه نشسته‌اید و به پرسش‌های مصاحبه‌کننده پاسخ می‌دهید. مشاهده این شرایط خوشایند و دلخواه به شما اعتماد به نفس می‌دهد و انگیزه رسیدن به این شغل را قوت می‌بخشد.
برای این کار، یک جای آرام و ساکت پیدا کنید، بنشینید و چشمانتان را ببندید. سعی کنید که همه مسائلی را که در گوشه گوشه ذهنتان جای دارند بیرون برانید. خودتان و مصاحبه‌کننده را ببینید و یک مصاحبه موفقیت‌آمیز را از خودتان بپرسید :

ـ من الان دارم چه کار می‌کنم؟
- چطور روبه‌روی مصاحبه‌کننده نشسته‌ام؟
- چگونه به سؤالاتش جواب می‌دهم؟
-مصاحبه‌گر چطور به حرف‌های من واکنش نشان می‌دهد؟


این سؤال و جواب‌های درونی به شما کمک می‌کنند تا افکار، پاسخ‌ها، واکنش‌ها و ذهنیات موثری که شانس موفقیت را بالا می‌برند بشناسید. افکاری که به شما اعتماد به نفس و آرامش داده و آن اضطراب و نگرانی بیهوده را از بین می‌برند.
حتی روزمصاحبه و پیش از این که وارد اتاق شوید هم این تصاویر ذهنی را مرور کنید. بدانید که هر وقت روی انجام کار مورد نظرتان تمرکز کنید حتما به آن دست خواهید یافت.

ولی ملاحظات خاصی هم وجود دارند که لازم است حتما به آن‌ها توجه کنید؛ نکاتی که در مصاحبه‌های استخدامی باید رعایت شود یا به عبارتی همان بایدها و نبایدهایی است که کارجو باید به آن‌ها عمل کند.

▪ نکته اول راجع به لباس و ظاهر شماست. اگر در لباس پوشیدن دقت نکنید،‌پیش از این‌که بخواهید راجع به خودتان و توانایی‌هایتان چیزی بگویید، رد خواهید شد. جلسه مصاحبه، جلسه‌ای رسمی است که نماینده یک شرکت یا یک مجموعه صنعتی بزرگ و کوچک یا یک سازمان و اداره، روبه‌رویتان می‌نشیند و قصد دارد یکی از کارمندان آینده‌شان را انتخاب کند.

رنگ‌های ناهماهنگ و تند پوشش یک کاندید استخدام، مصاحبه‌گر را آزار می‌دهد و به او می‌گوید که این فرد، شخص منظمی نیست و انگار نظم فکری خوبی هم ندارد. پاکیزگی لباس‌ها و تمیزی کفش‌ها و کیفی که به دست می‌گیرید،‌دیگر نیاز به توضیح ندارد.

▪ نکته دوم می‌گوید که تنها برای مصاحبه بروید. نیازی نیست که کسی همراه شما به اتاق مصاحبه بیاید. تنها بودن،‌ استقلال شخصیت و اعتماد به نفس را می‌رساند و برای بسیاری از افراد آرامش فکری به همراه می‌آورد. اگر پدر و مادر، همسر یا یکی از دوستانتان با اتومبیلش شما را رساند، از او خواهش کنید که منتظرتان بماند یا این‌که بگویید خودتان می‌توانید به خانه برگردید و نیازی نیست که منتظرتان بماند.

▪ نکته سوم راجع به روند صحبت کردن شماست. بین زیاده‌گویی کردن و به قدر کافی صحبت کردن مرز باریکی وجود دارد. وقتی که مصاحبه‌گر سؤالی می‌پرسد، دقیق، مفید و بدون زیاده‌گویی جواب دهید. زمانی که پاسخ نیاز به توضیح دارد، تمامی نکات «لازم» را برشمارید و مراقب باشید که حاشیه نروید و از مطالبی که به موضوع ربطی ندارد، سخن نگویید.

▪ چهارم این‌که وقتی منتظر مصاحبه نشسته‌اید، به هر کسی که برخورد می‌کنید، مودبانه و با احترام رفتار کنید. چرا که این اشخاص ممکن است همکاران آینده شما باشند و به علاوه ممکن است رفتار بی‌ادبانه و نامناسب‌تان به گوش رئیس هم برسد.

▪ نکته پنجم راجع به تنظیم وقت است. مثلا اگر قرار است مصاحبه ساعت یک بعدازظهر انجام شود، سعی کنید نیم‌ساعت زودتر آن‌جا باشید. ترافیک سنگین، خرابی اتومبیل یا وقوع تصادف در مسیر احتمالاتی هستند که می‌توانند باعث دیر رسیدن شوند. به علاوه وقتی نیم‌ساعت وقت داشته باشید، آرامش خاطر پیدا می‌کنید و فرصت دارید پاسخ‌های احتمالی و همان تجسم ذهنی موفقیت را مرور کنید و بدون اضطراب و نفس‌نفس زدن! پیش روی مصاحبه‌گر بنشینید.

▪ ششم این‌که دقت کنید که همه لوازم مورد نیازتان را به همراه ببرید (خودکار، مداد، دفترچه یادداشت، کپی برگه درخواست شغلی و سوابق پیشین و...).

▪ هفتم این‌که صداقت داشته باشید! معمولا کار فرمایان هنگام استخدام یک کارمند جدید، سوابق و گفته‌های مکتوب او را با مدرک دیگری که از دانشگاه و محل‌های قبلی کارش یا هر منبع دیگری، موجود است مقایسه می‌کنند و اگر دروغ گفته باشد، به زودی معلوم خواهد شد.

▪ مسئله هشتم به شما می‌گوید که پیش از مصاحبه سیگار نکشید و اگر آدامش می‌جوید هنگام ورود به اتاق مصاحبه دورش بیندازید. هر دوی این رفتارها سبب می‌شوند که مصاحبه‌گر در همان ابتدا تصویری منفی از شما در ذهنش بسازد. برای نهمین ملاحظه باید گفت که تلفن همراه‌تان را پیش از مصاحبه خاموش کنید. اگر تلفن شما حین مصاحبه زنگ بزند، توهین بزرگی به مصاحبه‌گر خواهد بود.

و در آخر این‌که با شور و شوق و انرژی به پرسش‌های او پاسخ دهید. مصاحبه‌کننده باید ببیند که این کارمند احتمالی با اعتماد به نفس و شور و شوق پاسخ می‌دهد و در عین ادب و احترام از بودن در این موقعیت راضی است و احساس راحتی می‌کند.

  بانکی

  هاوژین قربانی

  اخبار کسب و کار و اقتصادی | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | فنون موفقیت در مصاحبه شغلی | رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های ضروری مدیران

  کشف | مهمترین | مانع | استخدام