خیلی از مشکلات ما از ذهن خودمان ناشی می شود. این مشکلات زاییده اتفاقات، بدشانسی یا بقیه آدم ها نیستند. ما با عادات بد ذهنی خودمان آنها را به وجود می آوریم. در این مقاله 10 روش فوری برای رهایی از مشکلات بیان شده است.

** زود نتیجه گیری نکنید. این عادت به دو طریق مشکلات انسانها را بیشتر می کند. اول اینکه فکر می کنند می دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد به خاطر همین دیگر توجه نمی کنند و طبق فرضیات خودشان رفتار میکنند. انسانها فکر می کنند پیشگو هستند اما بیشتر چیزهایی که تصور می کنند اشتباه است؛ همین باعث می شود اعمالی که انجام می دهند هم اشتباه باشد. جنبه دوم این عادت این است که سعی می کنند فکر دیگران را بخوانند و تصور می کنند می دانند چرا مردم فلان کار را می کنند. این هم غلط است. بیشتر روابط به خاطر این عادت احمقانه نابود می شود.

** شلوغش نکنید. افراد زیادی از کاه کوه می سازند و شکست های خیلی کوچک را فاجعه هایی تلقی می کنند که زندگیشان را به خطر می اندازد. این عادت اضطراب و استرس انسانها را بیشتر می کند. اما چرا مردم اینکار را می کنند؟ کسی چه می داند. شاید به خاطر اینکه خودشان را مهمتر جلوه دهند. دلیل آن هرچه که باشد، به همان اندازه که مخرب است، احمقانه هم هست.

** قانون سازی نکنید. بخش زیادی از بایدها که دنبال خودتان می کشانید واقعاً لازم نیستند. تنها کاری که برایتان می کننداین است که احساس اضطراب، نگرانی و عذاب وجدان بیشتری به شما دهند. نکته آن چیست؟ وقتی شما از این قانون های خیالی پیروی می کنید، ذهنتان را درگیر محدودیت های کوچک و بچگانه ای می کنید و وقتی سعی می کنید که آنها را روی دیگران هم پیاده کنید، خودتان را یک احمق جلوه می دهید.

** از برچسب زدن به دیگران و الگوسازی از آدم ها و موقعیت ها خودداری کنید. کلماتی که استفاده می کنید زندگی شما را تغییر می دهد. داشتن زبانی منفی و انتقادی همان ذهنیت را برایتان ایجاد می کند. اینکار بی هیچ دلیلی ذهن و فکر شما را محدود می کند. پس چرا باید اینکار را بکنید؟ به کسی برچسب نزنید.

** ایدآل گرا نباشید. زندگی همه چیز یا هیچ چیز نیست. خیلی وقت ها، خوب به تنهایی کافی است. اگر دنبال کار ایدآل باشید همیشه بیکار خواهید ماند. اگر دنبال بهترین و ایدآلترین رابطه باشید همیشه تنها خواهید بود. ایدآل گرایی یک بیماری ذهنی است که تمام لذت ها و زندگی شما را نابود می کند.

** تعمیم ندهید. یک یا دو شکست نشانه شکست همیشگی نیست. یک موفقیت تصادفی شما را نابغه نمی کند. یک اتفاق ساده—چه خوب یا بد—یا حتی دو یا سه اتفاق، نشانه یک چیز خاص نیست. معمولاً همه چیز همانی است که هست نه بیشتر از آن.

** همه چیز را به خودتان نگیرید. اکثر آدم ها، حتی دوستان و همکارانتان، در 99 درصد از اوقات درمورد شما حرف نمی زنند، درمورد شما فکر نمی کنند یا نگرانتان نیستند. اکثر آدم هایی که در محل کار یا همسایگی شما هستند حتی اسم شما را هم نشنیده اند. پستی و بلندی های زندگی، سردی و گرمی روابط دیگران، به هیچ وجه به شما ارتباطی ندارد. اگر بخواهید به خودتان بگیرید، فقط بدبخت تر خواهید شد.

** تصور نکنید که احساساتتان قابل اعتماد هستند. احساس شما همیشه نشانه وضعیت کنونی نیست. فقط به خاطر اینکه شما این احساس را دارید به این معنی نیست که آن واقعیت دارد. گاهی اوقات، آن احساس از چیزی بیشتر از خستگی، گرسنگی، اضطراب و استرس بیش از حد شما ناشی نمی شود. فقط به خاطر اینکه شما حس بدی دارید آینده تغییر نمی کند. احساسات ممکن است درست باشند اما حقیقت نیستند.

** اجازه ندهید زندگی ناراحتتان کند. تمرین کنید که خوشبین باشید. اگر انتظار اتفاقات بد در زندگیتان را دارید، مطمئن باشید برایتان اتفاق می افتد. طرز فکر منفی مثل این است که از لنزهایی کثیف به دنیا نگاه کنید. و مطمئن باشید اگر به دنبال نشان های اتفاقات خوب باشید حتماً برایتان اتفاق می افتد.

** به گذشته فکر نکنید. این بهترین توصیه ای است که می توانم به شما بکنم. اجازه بدهید زندگی بگذرد، در گذشته نمانید. بیشتر عصبانیت، ناراحتی، بدبختی و ناامیدی آدم ها به خاطر  چسبیدن آنها به گذشته است. هرچه بیشتر گذشته را در ذهنتان زنده کنید، احساس بدتری خواهید داشت. سعی نکنید با بدبختی بجنگید. بگذارید بگذرد و فراموش کنید.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | خانواده، فرزندان، روابط همسران | ویژه دختران و پسران جوان | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مهارت‌های ضروری مدیران

  10 | راه | فوری | برای | بهبود | زندگی