وقت و تلاشي كه شما براي مهارت پيدا كردن در نوشتن درخواست استخدام و رزومه صرف مي‌كنيد بالاخره نتيجه خواهد داد. از شما خواهند خواست كه در مصاحبه با شركتي كه ماهها به دنبالش بوديد شركت كنيد. اما شما فقط چند روز وقت داريد تا براي اين جلسه كوتاه اما مهم آماده شويد. هدف اين است كه به مدير استخدام ثابت شود كه شما آن فرد شايسته و منحصر به فردي هستيد كه براي اين پست مناسب است و مي‌توانيد سرمايه باارزشي براي آن شركت باشيد.
در حالي كه كتاب‌ها و آشنايان بزرگترين منبع مشاوره هستند، به راهنمايي‌هاي اشخاص شاخص مورد علاقه خودتان توجه كنيد. چون مصاحبه شغلي خيلي شبيه به آزمون هنرپيشگي براي ايفاي يك نقش است. مصاحبه مي‌تواند يك رقابت باشد. بدون نياز به تجربه، با كمي تمرين اعتماد به نفس لازم را از خود نشان خواهيد داد. در اينجا نكاتي هست كه به شما در اجراي نقش اول نمايش كمك مي‌كند.
در مورد نقش خود تحقيق كنيد.
درست مثل يك هنرپيشه اطلاعات لازم را در مورد خصوصياتي كه آنها توصيف كرده‌اند بيابيد. شما بايد تا آنجا كه مي توانيد در مورد استخدام كننده اطلاعات جمع‌آوري كنيد. در حقيقت در تحقيقي كه اخيراً از مديران اجرايي انجام شده است، مخاطبين گفته‌اند كه اطلاعات كمي در مورد شركت دارند و يا هيچ اطلاعي ندارند. اين اولين علت شكست جويندگان كار است . اين اشتباه با تحقيق درباره تاريخچه سازمان ، محصولات يا خدمات آن قابل اجتناب است . با ديدن سايت شركت ، و خواندن نشريات صنعتي و صحبت با افرادي كه با آنها ارتباط داريد مي‌توانيد به آخرين اخبار شركت دست يابيد. اين كار مخصوصاً در طول مصاحبه به شما كمك مي‌كند كه به نيازهاي شركت اشاره كنيد.
تمرين‌كنيد تا استاد شويد
بازيگر ورزيده وقت زيادي را براي تمرين و تكرار و كسب مهارت صرف مي‌كند تا در صحنه از اشتباه اجتناب كند.
شما مي‌توانيد با توجه به پاسخهايي كه از پيش براي سوالهاي سخت و عجيب مصاحبه فراهم مي كنيد ، دست پاچگي و آشفتگي پنهاني حضور در جلسه مصاحبه را برطرف كنيد. براي مثال مدير استخدام ممكن است در مورد بزرگترين ضعف شما بپرسد در اين مورد جواب شما بايد صادقانه اما كوتاه باشد، ترجيحاً شما مي‌توانيد قدمهايي را كه براي غلبه بر اين نقص برداشته‌ايد توضيح دهيد. براي مثال اگر شما در اجراي برنامه و نمايش ضعيف هستيد شما ممكن است توضيح دهيد كه چطور در دوره‌هايي ثبت نام كرده‌ايد تا توانايي خود را در صحبت كردن درجمع بهبود بخشيد.
انتظار موارد غيرمنتظره
تحقيق نشان مي‌دهد كه سوالهاي عجيب و غيرمعمول به طور روزافزوني دارد عادي مي‌شود، بنابراين تعجب نكنيد اگر از شما سوالهايي پرسيدند شبيه اينكه : اگر شما بتوانيد با يك شخص مشهور ناهار بخوريد آن چه كسي مي‌تواند باشد؟ در اين مثال ، مصاحبه‌گر دنبال جواب درست يا غلط نيست ، بيشتر آنها علاقه‌مند هستند كه خلاقيت شما را بسنجند و توانايي و استقلال فكري و شخصي شما را ارزيابي كنند. براي پاسخ به اين سوالها جواب‌هايي خلاصه و مختصر تهيه كنيد كه حاوي اطلاعات مفيدي باشد. با يك دوست تمرين كنيد تا بتوانيد پاسخي روشن و دقيق بدهيد.
به جزئيات بپردازيد.
وقت شناسي ، داشتن سرو وضعي آراسته و شخصيت قوي ، همه دراعتبار حرفه‌اي بازيگر (اجراكننده) دخالت دارند، همچنين شما بايد به چيزهاي كوچك و جنبه‌هايي كه اغلب در مصاحبه از نظر دور مي‌افتند توجه داشته باشيد. لوازم موردنياز خود را شب قبل آماده كنيد. يك دست كت و شلوار (مانتو و شلوار) هميشه مناسب است حتي اگر شركت موردنظر لباس و فرم رسمي نداشته باشد. لباسهايي كه مي خواهيد بپوشيد تميز و صاف و اتوكشيده باشد. مسير رفتن به دفتر شركت را در نقشه پيدا كنيد و برنامه‌ريزي كنيد كه صبح زود از خانه بيرون برويد و بدانيد در صورتي كه در ترافيك گرفتار شديد به چه كسي بايد اطلاع بدهيد و بالاخره استراحت خوبي در شب داشته باشيد تا براي اين روز بزرگ هوشيار و سرحال باشيد.
يك مورد شخصي را بيان كنيد.
هنرپيشه‌ها اغلب از تجربيات شخصي خودشان براي شاخ و برگ دادن شخصيتي كه تصورش را دارند، استفاده مي‌كنند شما هم مي توانيد از گذشته خودتان براي بيان برتري‌هاي حرفه‌اي خودتان استفاده كنيد. سه موفقيت كاري خود را در خاطر داشته باشيد كه بتواند نشان دهد كه اندازه‌گيري كيفيت‌ها مشكل است مثل قضاوت، ابتكار، كارتيمي يا مديريت و رهبري كه در رزومه شما مشخص و آشكار نيست. مثلاً شايد شما تا ساعت 2 صبح در اداره مانده‌ايد كه به همكارتان در تكميل به موقع يك پروژه مهم كمك كنيد، در حالي كه شما مسئوليتي نداشتيد، شما ديديد كه همكاري به شما نياز دارد و خوشحال شديد از اينكه توانستيد به او كمك كنيد.
چند سوال طرح كنيد
بازيگران حرفه‌اي از راهنمايي خواستن از كارگردان ترسي ندارند. همچنين خوب است كه با مصاحبه‌گر خود در رابطه با سوالي كه شما ممكن است در رابطه با شركت يا پست موردنظر داريد، گفتگو كنيد. در حقيقت آمدن به جلسه مصاحبه با طرح چند سوال راه خوبي است تا علاقه‌تان را به شغل موردنظر نشان دهيد. در مورد فرصتهايي كه براي رشد و ترقي و همچنين برنامه بلندمدت شركت وجود دارد سوال كنيد. بحث در اين موضوعات به هر دوي شما در تعيين اينكه آيا شما براي پست موردنظر مناسب هستيد كمك مي‌كند.
فقط از سوال در مورد تعطيلات، رفاهيات يا فضاي اتاق كار اجتناب كنيد. شما مي توانيد اين موارد را در مراحل بعدي وقتي پست به شما پيشنهاد شد بپرسيد.
مصاحبه را با اشتياق پايان دهيد.
هيچ چيزي يك نمايش خوب را ضايع نمي‌كند مگر پاياني نااميدانه. در زماني مناسب با قدرداني از توجه آنها و اختصاص زمان براي مصاحبه، جلسه را پايان دهيد. همچنين بعد از مصاحبه با فرستادن يك پيام تشكر علاقه خود را به شركت آنها و برتري خود را براي گرفتن آن پست تقويت كنيد. يك پيام ماهرانه و دقيق برتري شما را نشان مي‌دهد و تا مدتها اثر مثبت و عميقي روي مدير استخدام مي‌گذارد.
امروزه در رقابت شغلي ميان خيل عظيم كارجويان، كافي نيست كه "روي كاغذ خوب به نظر برسيد". شما بايد مهارتهاي ظريف و پايدار، اخلاق كار قوي و شخصيتي موافق با فرهنگ كار را در طول مصاحبه از خود نشان دهيد.
چه يك هفته، چه يك روز قبل از اين ملاقات مهم شما مي‌توانيد با كمي تمرين در اين رقابت بدرخشيد.

  بازارکار

  پری سا

  فنون موفقیت در مصاحبه شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  7 | نکته | مهم | در | مصاحبه