اگر به شانس يا همان اتفاق لحظه‌اي مثبت اعتقاد داشته باشيد و بينديشيد كه پايه‌گذار موفقيت است، بايد بدانيد كه چنين اصلي همواره نمي‌تواند ثابت باشد و قطعا دلايل ديگري دست به دست هم مي‌دهند تا پيروزي از آن شما باشد. گاهي اوقات رعايت‌كردن چند نكته كوچك و آگاهي از اصول پايه‌اي، مي‌تواند سكويي براي پرتاب باشد.
يك مورد از نكته‌هاي گفته‌شده مي‌تواند نحوه رزومه‌نويسي شما باشد چرا كه معمولا پس از درخواست كار، از شما خواسته مي‌شود رزومه كاري‌ يا همان سابقه و تجربه‌هايتان را روي كاغذ بياوريد. از اين رو بهتر است با آشنايي با اصول رزومه‌نويسي، فرصت شغلي‌تان را حفظ كنيد و به دلايل ساده، باعث هدررفتن توانايي‌هايتان نشويد.

مفهوم خلاصه سوابق يا رزومه:
رزومه تعريف كامل و مشخصي از شما، مهارت‌ها، دستاوردها، تجربه‌هاي كاري، تحصيلات و همه آن چيزهايي است كه براي جلب نظر صاحب كارتان حائز اهميت است.
رزومه موثر:
 بايد قبل از هر چيز از تاثير رزومه باخبر باشيد؛ بنابراين خودتان را به جاي شخص كارفرما قرار دهيد و قضاوت كنيد. يادتان باشد فردي كه مي‌خواهد شما را گزينش كند، قبل از هر چيز، تحت تاثير نحوه نگارش رزومه‌تان قرار مي‌گيرد و بعد به محتويات آن مي‌انديشد.
اندازه:
هر چه كوتاه‌تر، بهتر. پرگويي در رزومه‌نويسي ممنوع است؛ بنابراين اطلاعات مورد نياز را گزيده و مختصر شرح دهيد.
پاراگراف:
 وجود سه پاراگراف براي نگارش رزومه الزامي است؛ پاراگراف اول بايد شامل 2 تا 3 جمله باشد و مقدمه‌اي كوتاه درباره خودتان، اهداف كاري‌تان و همين‌طور طريقه اطلاع شما از شغل مربوطه را در بر بگيرد.
 پاراگراف دوم مخصوص ارائه اطلاعات است و تحصيلات، مهارت‌هاي تخصصي و همين‌طور توانايي‌هايتان را شامل مي‌شود.
پاراگراف سوم نيز مختص اطلاعات شخصي شما از جمله نام، شماره تماس، ايميل و فكس است.
جزئيات:
 براي شرح بهتر قضيه مي‌توانيد به خاطر بسپاريد كه حتما در رزومه‌نويسي خود، اهداف كاري، تجارب، ميزان تحصيلات، اطلاعات اضافي و منابع را مدنظر قرار دهيد. توضيح درباره هر كدام چنين است:
اهداف كاري:
به عنوان مقدمه، كارفرما را از اهداف كوتاه‌مدت و بلندمدت خود در آن زمينه كاري آشنا كنيد. اين قسمت را بسيار جدي بگيريد چرا كه با كمي زيركي مي‌توانيد از آن به عنوان ابزار توانايي‌هايتان استفاده كنيد.
تجربه:
 تجربه‌هاي كاري و مهارت‌هاي شما نقشي بسيار تعيين‌كننده در سرنوشت شغلي‌تان دارد. فراموش نكنيد كه نحوه بيان مهارت‌هايتان مي‌تواند به رئيس آينده، نشان دهد كه شما شايستگي پستي حتي بالاتر را نيز داريد.
نكته:
 به خاطر داشته باشيد كه هنگام نگارش تجربه‌هاي كاري‌تان، ترتيبي معكوس از لحاظ تاريخي را رعايت كنيد و براي هر تجربه، عنوان پست، نام سازمان، محل كار و تاريخ استخدام را نيز مشخص كنيد.
راه ميان‌بر:
 اگر تجربه‌هاي كارتان‌ اندك است، دلسرد نشويد؛ سعي كنيد در رزومه خود تاكيد بيشتري بر مواردي چون درجه تحصيلات، موسسه‌ها، دانشگاه، تخصص، سمينارها، كارگاه‌ها، آموزش‌ها و همين‌طور ميانگين معدلتان داشته باشيد.
اطلاعات:
 ارائه اطلاعات نيز مي‌تواند سنگ آخر براي پرتاب‌كردن باشد چرا كه به‌هدف‌خوردن آن بسيار سرنوشت‌ساز است.
اين بخش نيز زيرمجموعه‌هايي چون علائق، دانش‌هاي رايانه‌اي، فعاليت‌ها، مهارت‌هاي زباني و... را شامل مي‌شود. يادتان باشد كه بايد به آن دسته از توانايي‌هايتان اشاره كنيد كه در دو بخش قبلي ذكر نشده بود.
با رعايت جميع موارد ذكرشده، رزومه‌اي كامل و جامع تهيه مي‌شود.

  بازار کار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  آشنايي | با؛ | نحوه | نگارش | سابقه | و | تجربه | كاري | براي | كار | جديد