بسیاری از مردم در طول زندگی خود ممکن است در شرایطی قرار گیرند که اگر توانایی خود را در آن لحظه مورد استفاده قرار می‏ دادند به موفقیت عظیمی دست پیدا می‏ کردند. همه ما دارای استعداد و مهارت‏های بالقوه هستیم که ممکن است به آن آگاهی نداشته باشیم. آیا شما می‏ توانید همه استعدادهای خود را بشناسید.
● بله شما هم می توانید
سعی کنید همیشه به دنبال چیزهای جدید باشید. موضوعات جدید، علوم جدید و به طور کلی مفاهیم جدید موجب می ‏شوند استعدادهای نهفته در شما بیدار گردد.
در بالای یک صفحه کاغذ سفید بنویسید: «مواردی که مطابق باذوق و سلیقه من هستند». سپس این ورقه را به مدت یک هفته به همراه خود داشته باشید. هر زمانی که موردی را مطابق ذوق و سلیقه خود مشاهده و یا احساس کردید در پایین آن یادداشت کنید در پایان هفته لیست را یکبار مرور کنید و سپس از خود بپرسید: «چه عواملی سبب گردیده من به این موارد علاقه داشته باشم؟». پس از تعیین عوامل فوق شما می ‏توانید تشخیص دهید در چه زمینه استعداد و توانایی لازم را دارا می ‏باشید.
در بالای یک ورقه کاغذ دیگر بنویسید: «مواردی که من در سالیان گذشته به خوبی انجام داده ‏ام لیکن به دلایلی ناقص و ناتمام رها شده ‏اند». هر موردی که به عنوان یک نکته در ذیل این عنوان یادداشت کنید مربوط به یک استعداد فراموش شده از سوی شما است.
در بالای سومین ورقه کاغذ یادداشت کنید: «مواردی که من انجام داده ‏ام و دیگران به من گفته‏اند که این کار را خیلی خوب و آسان انجام داده ‏ای». مواردی که ذیل این عنوان یادداشت می ‏کنید مربوط به توانایی و استعدادی است که شما را به کارهای بزرگ‏تر و تلاش گسترده ‏تر رهنمون می‏ سازد.
از نزدیکان خود این سؤالات را بپرسید: «آیا شما فکر می‏کنید من نهایت تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن اهداف خود انجام می ‏دهم؟ آیا مواردی وجود دارد که من توانایی و استعداد آن را داشته باشم اما هرگز عکس العملی در برابر آن نشان ندهم؟ فکر می‏ کنید در حول و حوش چه کارهایی می ‏بایست تلاش کنم تا توانایی و استعدادم شکوفا گردد؟»
هیچوقت خود را از تلاش و کار جدا نکنید. در هر کار مثبت و پسندیده وارد شوید و توانایی خود را نسبت به آن بسنجید. از وارد شدن به یک محیط کاری نهراسید. هیچ وقت با خود نگویید: «این کار از عهده من برنمی ‏آید». با شهامت وارد شوید. شما استعداد و توانایی همه چیز را دارید لیکن باید آن را کشف کنید.

  پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان

  Elnur Naghinezhad

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | ویژه دختران و پسران جوان | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی

  موفقیت | خوشحالی | زندگی شاد | پیشرفت