وقتی مردم از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، شما ازطریق ایجاد علاقه، اعتبار و رابطه نزدیک این توجه را جلب کرده‌اید. آن‌ها به شما ایمان دارند وآماده‌اند تا از سایت شما خرید کنند. شما ازنظر آن‌ها یک آدم ناشناخته پشت کامپیوتر نیستید که بخواهید اطلاعات کارت‌های اعتباری آن‌ها را سرقت کنید. آن‌ها شما را نمی‌شناسند. شما یک صفحه اینترنتی هستید ولی مهم‌ترین سوالات آن‌ها را دریک صفحه اینترنتی اتفاقی که برای‌شان باز شده، برآورده کرده‌اید.

حالا باید آن‌ها را متقاعد به خرید چیزی کنید. یک پیشنهاد باورنکردنی وغیرقابل رد‌کردن به آن‌ها بدهید و سپس آن‌ها را به مرحله پرکردن فرم سفارش یا خرید یا هرچیزی دیگری برسانید. شما برای این کار باید یک سایت مطمئن داشته باشید. حالا هر اندازه تهیه آن هزینه در بر داشته باشید. شما نباید سایتی باشید که ازطریق آن اطلاعات کارت‌های بانکی افراد به سرقت می‌رود.

وقتی آن‌ها متقاعد شدند، شما از آن‌ها می‌خواهید که فرم سفارش را که به شکلی ساده ولی با تمامی جزیئات تهیه شده، به طور کامل پر کنند. آن‌ها چه چیزی سفارش داده‌اند؟ آیا سفارش آن‌ها محصولی است که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ اگراین گونه است، چه اندازه انتظار دارید که این مشتری دوباره چنین محصولی یا حتی چیزی که قیمت آن از محصول قبلی بیشتر است را از شما بخرد؟

این جاست که بحث سود بازاریابی شروع می‌شود. ارائه خدمات بزرگ به مشتریان و محصولات معتبر و قابل اعتماد نکته‌های کلیدی هستند ولی هزینه‌های بازاریابی شما از نظر توانایی برای پیگیری صدها، هزاران و صدها هزار نفر مشتری تقریبا صفر هستند. با داشتن سیستمی در محل که اطلاعات کلیدی مشتریان را بگیرد، آن پایگاه اطلاعات برای فروش بعدی شما کاربرد زیادی خواهد داشت. دراین صورت شما می‌توانید درمورد این‌که چه مقدار پول در زمان‌هایی که تعیین می‌کنید، درمی‌آورید، پیش‌بینی‌هایی داشته باشید.

بگذارید این طور بگوییم که شما محصولاتی نظیر ویتامین دارید. شما یک قوطی ویتامین‌ث را به یک مشتری که در روز ۴۵ سفارش به شما می‌دهد، می‌فروشید. حدس بزنید در ۳۰ روز بعدی آن‌ها چه سفارش‌هایی خواهند داشت؟ شما در فرم سفارش‌تان نام، ایمیل، محصول، تاریخ و همه اطلاعاتی را که خودتان می‌توانید از طریق آن‌ها در زمان خرید دوباره برای آن مشتری ایمیلی شخصی بفرستید را به دست آورده‌اید. ۱۰ درصد تخفیف به او بدهید. به آن‌ها پیشنهادی ارائه دهید که به سختی بتوانند آن را رد کنند.

حالا به بالا بردن فروش و از بین بردن محدودیت تعداد افرادی که می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند، فکرکنید. این کار چه هزینه‌ای برای شما در بر داشت؟ هیچ. و هیچ زمانی هم از شما نگرفت. همه چیز به صورت خودکار انجام شد. اگر ۱۰ هزارنفر امروز سفارش دهند، ۱۰ هزارنفر هم تا سی روز دیگر ایمیلی دریافت می‌کنند که این خرید را به آن‌ها یادآوری می‌کند.

فکرمی کنید دارید تجارت دیگری با این کار می‌کنید؟ حتی اگر این کار را هم نکنید، خب چه اهمیتی دارد؟ این کار رایگان است. هیچ هزینه‌ای برای شما نداردو اگر هم جواب نداده باشد، یک بار دیگر این کار را تکرار کنید. این کار خیلی ساده و آسان است و قدرت شبکه را نشان می‌دهد. این درواقع پشت صحنه چیزی است که در جریان عملیات فروش صورت می‌گیرد.

وقتی شما آدرس ایمیل مشتری را دراختیار دارید، بازاریابی برای آن‌ها برای همیشه به صورت رایگان صورت خواهد گرفت. این سیستم که به آن «بک‌اند مارکتینگ» گفته می‌شود، اصلی‌ترین کلید تجارت اینترنتی است. روش قبلی این نوع بازاریابی به معنای فروش ازطریق تلفن یا ایمیل‌کردن کاتالوگ‌ها بود که هردو آن‌ها برای فروشنده هزینه دربر داشت. ازطریق ایمیل، شما می‌توانید به هراندازه از افراد که می‌خواهید دسترسی داشته و این بازاریابی را به صورت رایگان انجام دهید

  خلاقیت

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | اخبار کسب و کار و اقتصادی | اخبار دانش و فن‌آوری | مصاحبه با کارآفرینان برتر | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های ضروری مدیران

  بازاریابی | اینترنتی | نوین؛ | یادداشتی | از | تی.هارو.اکر