زبان بدن می‌تواند به‌خوبی احساسی را انتقال داده یا معنای كلامی را تغییر دهد. هرگز اظهار دوستی و علاقه فردی درحالی‌كه اخم كرده و ترشرویی نشان می‌دهد، قابل‌قبول نیست، پس باید یاد گرفت چگونه زبان بدن را در زندگی روزمره وارد كرد

شاید برای اكثر ما مصداق ارتباط برقرار كردن؛ گفتار و به عبارتی حرف زدن باشد ولی باید بدانید بیشتر ارتباط بین افراد از طریق زبان بدن است. در واقع بیش از 90‌درصد آنچه شما به طرف مقابل‌تان انتقال می‌دهید از طریق حركات غیركلامی و به عبارتی زبان بدنی شماست و تنها حدود 10 درصد منظور شما از طریق گفتار و كلام‌تان منتقل می‌شود.زبان بدن می‌تواند گویای وضعیت درونی فرد باشد. برای مثال می‌تواند خشم، خستگی، وضعیت آرام، گیجی و دیگر نشانه‌ها را نشان دهد. زبان بدن در واقع شامل تمام حركات شماست از حالت‌ها و حركات صورت شما گرفته تا تماس چشمی، ژست‌ها، مدل ایستادن و... . معمولا شناخت درست زبان بدن می‌تواند كاری بسیار دقیق و ظریف باشد اما شما می‌توانید به راحتی با آشنایی با چند حركت رایج با اصول زبان بدن آشنا شوید، هر كدام از این نشانه‌ها می‌تواند بیش از هزاران كلمه، گویا باشد.

وقتی او آینه شماست


بسیار اتفاق می‌افتد رفتارهای دوفرد كاملا هماهنگ می‌شود، یعنی دوفردی كه با هم تعامل دارند، حركات و زبان بدن آنها كاملا شبیه هم باشد و انگار تمام ایماها و اشاره‌های زبان بدن آنها در آینه تكرار می‌شود اما آیا می‌دانید این هماهنگی می‌تواند چه معنایی داشته‌باشد؟ وقتی شما با فردی ملاقات می‌كنید كه تمام حركات و زبان بدن شما را تقلید می‌كند یا شما متوجه می‌شوید خودتان حركات او را تقلید می‌كنید، نشان می‌دهد كه شما دو نفر در یك وضعیت و حالت روانی هستید.
همچنین از این هماهنگی و تقلید رفتارها می‌توانید به علاقه شخص مقابل نسبت به‌خودتان پی ببرید. وقتی او حركات و رفتارهای شما را مثل آینه تكرار می‌كند نشان می‌دهد به شما علاقه دارد و می‌كوشد به نوعی خود را به شما وصل كند. برای مطمئن شدن از این علاقه می‌توانید حركات خود را چند‌بار جابه‌جا تغییر دهید تا ببینید آیا او هم تغییر می‌دهد یا نه؟‍‍!

این دست دادن یعنی ...


باید بدانید معنی دست دادن خیلی فراتر از سلام گفتن، از دیدن شما خوشبختم و... است. مهم‌ترین بخش در دست دادن، تماس كف دست شما با دست طرف مقابل است و می‌توان گفت این حركت ساده خیلی بیشتر از یك تماس است، تماس كف دست‌های شما نیت درست شما را نشان می‌دهد و اینكه نسبت به این رابطه حالت تدافعی ندارید و نوع تعامل شما كاملا صمیمانه و بدون هیچ‌گونه تهدیدی است.



او تسلیم است اگر راحت نباشد


نشان می‌دهد فرد اصلا راحت نیست و می‌كوشد كف دستش كمترین تماس را با طرف مقابل داشته‌باشد. در واقع دست‌های فرد مانند ماهی شل است و فقط انگشتانش را دراز می‌كند و به طرف مقابل می‌فهماند كه چندان مایل به رابطه صمیمانه نیست، حتی می‌تواند نشانه ضعف، انقیاد و مطیع و تسلیم بودن نیز باشد.

می‌ترسد اگر اطمینان نداشته باشد


وقتی فردی آن‌قدر دست‌های شما را فشار دهد كه حتی روی استخوان‌های خود این فشار را احساس می‌كنید در این حالت احتمالا فرد چندان احساس امنیت و اطمینان نمی‌كند و می‌خواهد با این سلام و دست دادن محكم، روی این احساس خود را بپوشاند.

من رئیس هستم اگر سلطه‌جو باشد


در این مدل فرد هنگام دست دادن كف دستش رو به پایین است وكف دست شما به سمت بالا، در این حالت طرف مقابل می‌خواهد تسلط و نفوذ خود را بیان كند.


نفوذ اگر احساس قدرت داشته باشد


هرگاه از دست چپ برای در برگرفتن و پوشاندن دست‌های فشرده شده استفاده شود اگر فرد دست چپ خود را از بالا روی دست‌های فشرده شده بگذارد یعنی می‌خواهد نفوذ و تسلط خود را نشان دهد، اگر دست چپ را از پایین روی دست‌ها بگذارد یعنی می‌خواهد نقش حمایت‌كننده خود را نشان دهد و به شما احساس راحتی و آسودگی بدهد.

مدل ایستادن چه چیزهایی را نشان می‌دهد؟


مدل ایستادن فرد می‌تواند نشانه‌ای از نفوذ، قدرت یا سلطه پذیری او باشد


وقتی فردی هنگام ایستادن كمی خمیده قامت است، می‌تواند نشان از سستی و احساس ناامنی در فرد باشد، در بعضی مواقع نیز فرد تا حدی احساس گناه یا عذاب وجدان یا شرم دارد.

وقتی فردی هنگام ایستان شانه‌هایش را عقب می‌دهد و كاملا صاف می‌ایستد نشان از سلطه گری اوست و در واقع نشان می‌دهد او انسانی با اعتماد به نفس، صادق و موفقی است. حتـی اگـر كـوتـاه قـد باشد، گرفتن یك ژست مطمئن و بی‌پروا فرد را پر ابهت نشان خواهد داد.

چگونه زبان بدن را به زندگی روزمره خود بیاورید


اگر می‌خواهید به بهترین وجه، زبان بدن خود را تنظیم كنید و دقیقا خود را آنگونه نشان دهید كه می‌خواهید، اول باید به تمام لحظه‌های خود در طول روز فكر كنید و تمام جوانب را درنظر بگیرید سپس تصمیم بگیرید كه قصد دارید چگونه رفتار كنید.

مثلا اگر می‌خواهید دیگران شما را به‌عنوان شخصیتی مهربان بشناسند، نباید صبح‌ها هنگام رفتن به سر كار مستقیم سر میز خود بروید و از هرگونه ارتباط چشمی پرهیز كنید، چون در این صورت همكاران‌تان از شما عكس این برداشت را خواهند داشت. بنابراین باید روی سلام و احوالپرسی خود دقت بیشتری داشته باشید.

به همین طریق تمام روز خود را درنظر بگیرید. باید به رفتارهای خود هنگام ناهار توجه كنید و اینكه بعد ازظهر و عصر خود را چگونه سپری می‌كنید. سعی كنید از خودتان سوال‌هایی به این روش بپرسید: «آیا باید لبخند بزنم؟آیا باید با اطرافیان ارتباط چشمی برقرار كنم؟ یا....» درست است مفاهیم را همراه با زبان انتقال می‌دهید، اما تاثیر زبان بدن شما به لحاظ احساسی است و به‌طور عمیق‌تری روی ناخودآگاه طرف مقابل تاثیر می‌گذارد. وقتی شما اصول و معناهای زبان بدن را یاد بگیرید می‌توانید به بهترین حالت، رفتارهای خود را مدیریت كنید تا رفتارهای‌تان فراتر از گفتارتان منظور شما را نشان دهد و از طرف دیگر از زبان بدن دیگران نیز كاملا به سود خود استفاده كنید و معنای نهفته در گفتار آنها را بفهمید.مثلا وقتی فردی هنگام صحبت كردن جلوی دهان خود را می‌گیرد احتمالا در حال دروغ گفت است یا....به‌طور كلی شما می‌توانید از میزان نزدیك شدن طرف مقابل، حركت پاها، نوع حركت سر، نوع حركت دست‌ها و... به خیلی از وجوه شخصیت طرف مقابل پی ببرید.

چشم‌هایش با شما حرف می‌زنند


تماس چشمی بین افراد معمولا در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است، حتی می‌توان گفت با توجه به فرهنگ نیز معنای تماس چشمی متفاوت است اما در بیشتر مناطق معنای آن صداقت و رك‌گویی فرد است. شاید بتوان گفت چشم‌ها یكی از مهم‌ترین اعضایی هستند كه به راحتی احساسات شما را به فرد مقابل انتقال می‌دهندو در واقع مهم‌ترین جزء انتقال‌دهنده زبان بدن هستند، چشم‌ها می‌توانند هر چیزی را بیان كنند از ناراحتی و خوشحالی گرفته تا درد و انواع احساسات دیگر.

افرادی هستند كه وقتی با آنها صحبت می‌كنید مدام به اطراف نگاه می‌كنند و چشمان‌شان می‌گردد، این نشان می‌دهد فرد یا عصبی است و دروغ می‌گوید یا حواس او كاملا پرت است. به‌طور كلی می‌توان گفت وقتی با كسی صحبت می‌كنید و او به شما نگاه نمی‌كند این می‌تواند نشانه آسودگی فرد باشد یا سلطه پذیری او را نشان دهد. چپ چپ نگاه كردن می‌تواند نشان دهد فرد نسبت به شما بدگمان است و حرف‌های شما، او را متقاعد نكرده‌است.

وقتی طرف مقابل شما هنگام صحبت كردن مدام به زمین نگاه می‌‌كند یعنی احتمالا یا خجالت می‌كشد یا كلا شخصیت كمرو و محجوبی است. وقتی چشم‌های فردی دوردست‌ها را نگاه می‌كند معمولا نشانه این است كه فرد در افكار خود غرق شده‌است و به حرف‌های شما گوش نمی‌دهد.

پاها نیز حرف می‌زنند

 

وقتی فردی طوری نشسته كه یك پا را روی پـای دیـگر انـداخته و یك پا را در هوا تكان می‌دهد به‌گونه‌ای می‌خواهد این پیام را به طرف مقابل بدهد كه من حوصله‌ام سـر رفته است. در واقع این حـركات نـشـانـگر گـریز است اگرچه بدن فرد ساكن و بدون حركت باشد.

این حالت متداول به‌طور یـكسان در مردان و زنان رایج است و می‌توان این برداشت را از آن داشت كه من بـسـیار آسـوده خاطر هستم و به‌خوبی به حرف‌های شما گوش می‌دهم.

  ویوان نیوز

  سمیرا ربیعی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

  بدن | هم | حرف | میزند!